Changing in the dark

#1 - 22 mars 2008 17:28
Hur många av er väntar tills akvariebelysningen har släckts innan ni fyller på med nytt vatten för att undvika tofsalger?

Stämmer det att det hjälper?
#2 - 22 mars 2008 22:02
Det är sannolikt ingen som vet =) Det är en teori som uppkom från att toffsalger verkar gilla CO2, och den gör bara nytta sålänge det är ljust.
#3 - 23 mars 2008 08:54
Det finns långa fina trådar om ämnet, eller hur deffen ;) , jag tror inte på att det gör skillnad, men det är min tro och övertygelse.
Jag tror dessutom att om akvariet i övrigt i sin helhet mår bra kan man bortse från många av de här "hittepå" sakerna som kanske hjälper, kanske inte, men som under bra förutsättningar påverkar så lite att det i det stora hela inte har någon betydelse.
#4 - 23 mars 2008 15:34
Jag håller med. Det finns betydligt viktigare saker att fokusera på än att försöka göra vattenbyten i mörker =)
#5 - 23 mars 2008 15:54
Intressant att detta kom upp igen, alltså att ojämna CO2-nivåer gynnar tofsalger. För min egen del kan jag konstatera att jag är övertygad om det
genom följande skötselregimer;

Akvarie 1 samt 2, växtakvarier: "Hich-tech" med CO2 från tub, reaktorer i ytterfilter, PMDD, EI (50% vattenbyten/vecka).

Akvarie 3, växtakvarie: Mäsk-CO2, enkel spiralreaktor, Easy Carbo, PMDD, 0-20% vattenbyte/vecka.

Akvarie 4, Tropheusakvarie med Vallisneria: 20% vattenbyte/vecka, Easy Carbo, ingen gödning.

Samtliga dessa har varit igång 1-5 till 2 år utan att tofsalger triggats igång vilket jag hade enorma problem med tidigare, då jag har eget brunnvatten med verkligt höga CO2-nivåer.
Tillsättningen av CO2 och/eller Easy Carbo har fullständigt delete:at närvaron av eländet, det finns bara den orsaken som jag ser det.

Det vore intressant om någon har samma eller avvikande erfarenheter!

Peter
#6 - 24 mars 2008 07:56
Om du kör EasyCarbo så är det kraftigt alghämmande så i de fallen man använder det så är det inte så konstigt om algerna håller sig på mattan.
Annars så är det så att i ett väl fungerande växtakvarie så blir det inte alger, de hämmas naturligt av växterna.

Annons