Champagne eller CO2 bubblor

#1 - 7 september 2004 15:50
Hur vet man om det är Champagne eller CO2 bubblor i karet.
jag har kopplat co2n till mitt innerfilter så det finfördelas i hela karet, sen blir det en massa småbubblor på växterna. är det syre eller bara co2 som har fastnat på bladen
#2 - 7 september 2004 15:57
CO2 borde inte kunna fastna på bladen någon längre tid. Bubblorna skulle då lösas upp i vattnet.

Förhoppningsvis är det syrebubblor. Det kan kanske också vara "falsk gas" och dessa bubblor löses inte i vattnet.

Har du nyligen gjort ett större vattenbyte så kan bubblorna härröra från detta. Det behöver alltså inte vara CO2-tillsatsens förtjänst.

<font size="1">Edit:</font id="size1">
Skall tillägga att jag är en glad växtamatör. Så mitt svar är lite av ett antagande.
#3 - 7 september 2004 15:57
Champagne? Varför skulle du ha fått champagne i ditt kar för? Det som bubblar i Champagne är för övrigt kolsyra.
#4 - 7 september 2004 16:04
Ursprungligen skickat av H.G

Champagne? Varför skulle du ha fått champagne i ditt kar för? Det som bubblar i Champagne är för övrigt kolsyra.

AFAN blixten!! ja har för mig att proffsen kallar det för "Champagne bubblor" när växterna släpper ut massa syre i vattnet.
#5 - 7 september 2004 16:07
Okej, visste inte det. Men nu vet jag, så då kommer jag antagligen inte att tycka ngn är en i**** när han snackar om champagne.
#6 - 7 september 2004 16:16

Om du precis börjat med CO2 så är det alldeles säkert fotosyntensen som fått sån fart så att syre bildas (Champagne).

När det slutar så har växterna ätit slut på något näringsämne !

Skaffa lite schysst tester (JBL helst) så är du lär dig hur mycket det "äter" !! Det är tokroligt när man börjar förstå konsumtionen.

Det du behöver testa iallafall en tid framöver är nitrat,fosfat och järn. Skaffa även Ph och kanske KH så att du kan räkna ut hur mycket kolsyra du har. Fiskarna blir inte alltför förtjusta av för mycket !