Champagne eller CO2 bubblor

#1 - 7 september 2004 15:50
Hur vet man om det är Champagne eller CO2 bubblor i karet.
jag har kopplat co2n till mitt innerfilter så det finfördelas i hela karet, sen blir det en massa småbubblor på växterna. är det syre eller bara co2 som har fastnat på bladen
#2 - 7 september 2004 15:57
CO2 borde inte kunna fastna på bladen någon längre tid. Bubblorna skulle då lösas upp i vattnet.

Förhoppningsvis är det syrebubblor. Det kan kanske också vara "falsk gas" och dessa bubblor löses inte i vattnet.

Har du nyligen gjort ett större vattenbyte så kan bubblorna härröra från detta. Det behöver alltså inte vara CO2-tillsatsens förtjänst.

<font size="1">Edit:</font id="size1">
Skall tillägga att jag är en glad växtamatör. Så mitt svar är lite av ett antagande.
#3 - 7 september 2004 15:57
Champagne? Varför skulle du ha fått champagne i ditt kar för? Det som bubblar i Champagne är för övrigt kolsyra.
#4 - 7 september 2004 16:04
Ursprungligen skickat av H.G

Champagne? Varför skulle du ha fått champagne i ditt kar för? Det som bubblar i Champagne är för övrigt kolsyra.

AFAN blixten!! ja har för mig att proffsen kallar det för "Champagne bubblor" när växterna släpper ut massa syre i vattnet.
#5 - 7 september 2004 16:07
Okej, visste inte det. Men nu vet jag, så då kommer jag antagligen inte att tycka ngn är en i**** när han snackar om champagne.
#6 - 7 september 2004 16:16

Om du precis börjat med CO2 så är det alldeles säkert fotosyntensen som fått sån fart så att syre bildas (Champagne).

När det slutar så har växterna ätit slut på något näringsämne !

Skaffa lite schysst tester (JBL helst) så är du lär dig hur mycket det "äter" !! Det är tokroligt när man börjar förstå konsumtionen.

Det du behöver testa iallafall en tid framöver är nitrat,fosfat och järn. Skaffa även Ph och kanske KH så att du kan räkna ut hur mycket kolsyra du har. Fiskarna blir inte alltför förtjusta av för mycket !

Om du vet KH't i kranvattnet och inte har saker som surar till vattnet (massa rötter och torv och sånt) så kan du strunta i det testet !

#7 - 7 september 2004 16:19
Champagebubbel är tjusigt men tyvär betyder det ofta att växterna är skadade. Det som är riktigt glädjande och imponerande att se är långsam uppbyggnad av syrebubblor under bladen på växterna. Då vet man att man har riktigt syremättat vatten.
#8 - 7 september 2004 16:48
Ursprungligen skickat av oveb

När det slutar så har växterna ätit slut på något näringsämne !

Det du behöver testa iallafall en tid framöver är nitrat,fosfat och järn. Skaffa även Ph och kanske KH så att du kan räkna ut hur mycket kolsyra du har. Fiskarna blir inte alltför förtjusta av för mycket !

Om du vet KH't i kranvattnet och inte har saker som surar till vattnet (massa rötter och torv och sånt) så kan du strunta i det testet !

Jaha!!! då e det kanske syrebubblor, jag har kört med co2 ca 3månader, men växterna började inte bubbla föränn ca 2veckor sen efter att jag ökade gödningen med tmg. kan det vara så tro?
oja!! jävlar vad det börjat växa... o alla alger e borta.
skit kul e det..
jag fattar inte riktigt det med KH. så här är testresultatet 20`KH,
o vad innebär det?? PH ligger på 7.6 värdena rör sig inte alls.
kollar 2gånger i veckan. hur räknar man ut hur mycket näring o co2 som går åt.
#9 - 7 september 2004 16:51
Ursprungligen skickat av plizken

Champagebubbel är tjusigt men tyvär betyder det ofta att växterna är skadade. Det som är riktigt glädjande och imponerande att se är långsam uppbyggnad av syrebubblor under bladen på växterna. Då vet man att man har riktigt syremättat vatten.

ja precis så e det. det bubblar bara där jag har klippt av växterna.
sen är där fullt med småbubblor på undersidan av bladen.

då e det juuu Champagne!!! jippppiiii!!!! äntligen
#10 - 7 september 2004 17:40

Här har du en schysst tåt som är ganska så heltäckande om gödning !

Obs ! Det är låååååååång men intressant !

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311
#11 - 7 september 2004 18:50
Ursprungligen skickat av oveb

Här har du en schysst tåt som är ganska så heltäckande om gödning !

Obs ! Det är låååååååång men intressant !

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311

Oj. Tack oveb, riktigt bra tips. Hur jag man kunnat missa hela den tråden? [:D]

Mvh. Martin

Annons