Centralamerikaner

#1 - 13 februari 2004 08:34
Har kommit fram till att jag vill köra Eldbukar i mitt nystartade kar.

Eftersom denna oftast är en relativt snäll art så tänkte jag ha ett par av någon annan ciklid däri.
Har kollat en del på Nicaraguacikliden, men har förstått att den kanske är växtätare. Annars är ju denna ganska stor och färggrann, vilket är en fördel.

Någon som har erfarenhet av denna, eller någon annan art som skulle kunna passa med den lite snällare Eldbuken?

Favoriten är ju Guldsömmen, men den kanske skulle ha ihjäl Eldbukarna efter något halvår... Iofs är ju denna S.Amerikan, men vad jag förstått så har dom relativt lika värden.
#2 - 13 februari 2004 08:53
Sajica är en trevlig centralamerikan med bra yngelvård som borde passa som sällskap till Eldbukar.
#3 - 13 februari 2004 08:53
om du tycker växter är viktigt så ska du nog inte b örja med centralare alls.

"lika värden" ja allt går i typ neutralt vatten. och ja vissa eldbukar går i mjukare vatten är vad man förknippar CA med. Och vissa guldsömmar går i hårdare vatten än man förknippar dem med.

Du har inte skrivit hur stort ditt kar är så det är svårt att ge råd om polare till meekisarna, men jag skulle säga Sajica. Dom rockar i utseende och sätt. Nigaragua är stabila med. Vi har hafft en JÄTTELÅNG! eldbuks-tråd på ciklid.se (först http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5440 sedan http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5463) läs dom för att få lite kött på benen ang förslag på fisk etc.
#4 - 13 februari 2004 09:17
Sajican har jag kollat en del på, men tycker den verkar lite färglös och aningen liten...

Växtätare...okej, kommer bara ha Javaormbunke och Anubias och ev någon Crinum/Crispus, men de får ju gärna överleva...

Karet är på 375L.
#5 - 13 februari 2004 09:28
Ursprungligen skickat av Datate

Sajican har jag kollat en del på, men tycker den verkar lite färglös och aningen liten...
Färglös är den definitivt inte, bilden här på zoopet är fruktansvärt dålig och personligen så har jag inte hittat en enda bild på hela nätet som gör sajican rättvisa, inte om jag ska gå efter hur mina såg ut. Men du har rätt i att den inte blir så stor men den brukar ändå kunna hävda sig rätt bra i karet.

Mvh Fredrik Isaksson
#6 - 13 februari 2004 09:46
Jag har haft nicuragaciklider ihop med T.aneus (Guldciklid)vilket är en släkting till eldbuken. Det fungerade bra och guldcikliderna kunde föda upp 20 yngel till vuxen storlek i akvariet.

Nicuraguacikliderna var mycket för att äta småbladiga växter och valiseneria. Mina valiseneria blev aldrig längre än 5 cm. Däremot hade jag inga problem med de mer storbladiga växterna som anubias och liknande plantor.
#7 - 29 december 2006 09:07
Datate skrev:

Växtätare...okej, kommer bara ha Javaormbunke och Anubias och ev någon Crinum/Crispus, men de får ju gärna överleva...

Karet är på 375L.

Det kommer att bli stor och färggrann. Deras rygg fenor och stjärtfenor får en gul/orange 'topp' när de blir äldre. MYCKET fina tycker jag :D
Bilagor:
#8 - 29 december 2006 09:32
Inte lite onödigt att skriva i en tråd som snart är 3 år gammal?:D
#9 - 29 december 2006 10:28
oj :P kollade inte datumet HAHA :D

Annons