Central filter?

#1 - 19 september 2007 10:18
Hur bygger man det?
Önskvärt är att minst 4st akvarium 540liters ska ha samma filter.

Hur bör jag göra jag för att få samma cirkulation i alla?

Har dem stående två och två på höjden med 63cm mellan rum.
Fallhöjden från övre akvariekanten är 113cm.
#2 - 19 september 2007 10:47
tänk igenom lite till för får ett kar en sjukdom sprider det sig snabbt till de andra!
#3 - 19 september 2007 11:07
Det vet jag.
Men jag kör ju med karantäns kar idag och jag har aldrig haft någon smitta i något akvarium.
Har ju 12 akvarium igång(hade) -se överbefolkat i övrigt forum.
#4 - 19 september 2007 11:10
aha
#5 - 19 september 2007 11:44
Låta en mycket kraftfull pump stå för arbetet, pumpa vatten till de två översta akvarierna, Styra flödet så att båda får lika mycket vatten med 2 kranar, och låta flödet dränera via överrinningskammare ner till akvariet under, i karet under, ny överrinningskammare, och ner till en uppsamlingsbehållare ur vilken pumpen hämtar sitt vatten. Behållaren måste klara av att rymma det vatten som finns i slangar / rör och överrinningskammare vid ett eventuellt strömavbrott. Annars blir det blött på golvet.

Fast ska jag vara ärlig hade jag antagligen meckat i en filtermodul i varje akvarium, och drivit den med ett Aquaclear powerhead istället.
B!
#6 - 19 september 2007 15:38
Hmmm...kolla/funderade lite...blir nog ett laguna pressure flo 5000.
http://www.imazo.se/sortiment/artinfo.php?Artinfo=%20%20125.2502
samt en kraftig pump.
och ett gäng t-kopplingar.
Förslag på pump.
#7 - 19 september 2007 15:45
personligen skulle jag köra indeviduelt utblås/insug till alla karen och sätta ett uvc filter för att minimera risken för smittspridning mellan tankarna.
#8 - 19 september 2007 17:50
En lösning med individuell matning via slangar och rör ger dels lägre genomflöde, och dels olika mycket flöde i de olika karen. Kräver alltså mer av pumpen. Du verkar ha koll på att den 2500l/h pumpen som sitter i Lagunan inte är någon höjdare vad det gäller tryckhöjd, jag hittar inga specs, men dammpumpar är vanligen inte skitbra på att lyfta vatten. Med den lösningen du tittar på nu, skulle jag rekommendera en pump på närmare 10000 l/h kapacitet.

Ett rent exempel, ATK MP 10041 från drakfisken, kostar hopplöst mycket, men är antagligen en fantastisk pump. 10000l/h exakt är angivet som kapacitet. Därför valde jag den som exempel. En uppskattning så där mellan tumme och pekfinger är att du har 1.60-2m till den övre baljan, och dina krökar, slangar och rör adderar till motståndet, och därför sneglar vi på 2.5-3meters lyfthöjd. Då är vi nere på 6-7000 l/h, och du skulle ha minst 4'a 540 baljor på det här systemet. det är 1500-1750l/h, knappt 3x akvarievolymen i vardera balja. Det förbehållet att du faktiskt stryper de nedre till samma motstånd som de övre, annars får de övre i stort sett ingen cirkulation alls, och de undre full storm.
(Källa lyfthöjd.)
För att inte nämna att 6-7000 l/h är hopplöst för mycket för det integrerade 11w UVC't i lagunan, så jag är inte riktigt säker på hur du har tänkt här?

Jag vidhåller, Filtermodul i varje kar, och ett powerhead med 1750-3000l/h kapacitet, så får du lättskött, och billigare än alternativen.
B!
#9 - 19 september 2007 17:56
Jag skulle fixa ytavrinning i alla karen, och sedan låta allt vatten rinna ner i en gemensam sump/filter... Sedan en returpump till de övre karen, och en annan till de undre karen....

Alternativt göra så som Mr B skriver..

Mvh/Janne
#10 - 19 september 2007 19:42
jannemannen...var precis det jag tänkte.
#11 - 19 september 2007 20:48
Mr B skrev:
En lösning med individuell matning via slangar och rör ger dels lägre genomflöde, och dels olika mycket flöde i de olika karen. Kräver alltså mer av pumpen. Du verkar ha koll på att den 2500l/h pumpen som sitter i Lagunan inte är någon höjdare vad det gäller tryckhöjd, jag hittar inga specs, men dammpumpar är vanligen inte skitbra på att lyfta vatten. Med den lösningen du tittar på nu, skulle jag rekommendera en pump på närmare 10000 l/h kapacitet.

Ett rent exempel, ATK MP 10041 från drakfisken, kostar hopplöst mycket, men är antagligen en fantastisk pump. 10000l/h exakt är angivet som kapacitet. Därför valde jag den som exempel. En uppskattning så där mellan tumme och pekfinger är att du har 1.60-2m till den övre baljan, och dina krökar, slangar och rör adderar till motståndet, och därför sneglar vi på 2.5-3meters lyfthöjd. Då är vi nere på 6-7000 l/h, och du skulle ha minst 4'a 540 baljor på det här systemet. det är 1500-1750l/h, knappt 3x akvarievolymen i vardera balja. Det förbehållet att du faktiskt stryper de nedre till samma motstånd som de övre, annars får de övre i stort sett ingen cirkulation alls, och de undre full storm.

(Källa lyfthöjd.)

För att inte nämna att 6-7000 l/h är hopplöst för mycket för det integrerade 11w UVC't i lagunan, så jag är inte riktigt säker på hur du har tänkt här?

Jag vidhåller, Filtermodul i varje kar, och ett powerhead med 1750-3000l/h kapacitet, så får du lättskött, och billigare än alternativen.

B!

finns flera olika sorters uv filter själv skulle jag nog köra kanske 2*55wattare om du kör en "vanlig" en med 11w är risken att du spränger den med pumpen + att den kommer strypa pumpen nått enormt.
Något som du bör ha i åtanke är att även om fisken inte är sjuk när placerar den i tanken kan den ändå bära på någon sjukdom + att det finns redan bakterier i tanken som kan bryta ut om någon fisk blir försvagad av någon anledning tex stress. Men du gör självklart som du själv vill.
#12 - 19 september 2007 20:54
glömde skriva att har du en lampa med så lite watt/liter vatten flöde kommer det ha väldigt dålig effekt så det tycker jag inte är något direkt bra altenativ 2*55 var kanske att ta i men skulle ta och kolla runt lite vad som finns att tillgå. just till central filter tycker jag nästan att man BÖR ha ett uv filter just för smitto risken.
#13 - 19 september 2007 22:37
Inte helt säker på varför du citerade mig Danne K.
Om det var pga UVC delen i mitt inlägg...

Saken är den att det sitter ett 11w UVC inbyggt i Laguna filtret, om jag inte minns fel. Om FireFox75 planerar att köra lagunan som closed loop nere i sumpen, kan det fungera, men då kräver det fortfarande minst en extra pump jämfört med att helt enkelt låta de översta karen "rinna över" i de undre, och låta dem i sin tur rinna över i sumpen, alternativt en pump med dubbla prestandan.
B!
#14 - 20 september 2007 21:42
citerade dig för att du skrev detta tidigare

"Låta en mycket kraftfull pump stå för arbetet, pumpa vatten till de två översta akvarierna, Styra flödet så att båda får lika mycket vatten med 2 kranar, och låta flödet dränera via överrinningskammare ner till akvariet under, i karet under, ny överrinningskammare, och ner till en uppsamlingsbehållare ur vilken pumpen hämtar sitt vatten. Behållaren måste klara av att rymma det vatten som finns i slangar / rör och överrinningskammare vid ett eventuellt strömavbrott. Annars blir det blött på golvet.

Fast ska jag vara ärlig hade jag antagligen meckat i en filtermodul i varje akvarium, och drivit den med ett Aquaclear powerhead istället.
B!"

och tyckte att du verkade skeptisk i det senare inlägget med så ville bara förtydliga lite varför jag tycker att man bör köra indeviduelt inlopp/utlopp. Visst du behöver ganska mycket mer att köra med i pumpväg men frågan är ju om det inte är värt det. Massdöd är inge kul och kan lätt få folk att tappa intresset för hobbyn. Men det är ju klart om du kör så att du kopplar samman två tankar på det viset och har bara med uvc så riskerar du ju "bara" att förlora två tankar i ställe för ett så frågan är ju hur mycket man är villig att chansa.
Jag är lite nyfiken nu på vad du har tänkt ha för fisk? (frågar eftersom att är det dyr fisk så skulle jag köra indeviduelt men är det lite billigare så är det kanske lite over kill)
#15 - 20 september 2007 21:45
en annan sak som kan vara ett minus med att köra så att det rinner från det ena till det andra är ju att den andra tanken får sämre vatten eftersom att all skit från tank ett måste även genom tank 2 för att komma till filtret.

Annons