En lösning med individuell matning via slangar och rör ger dels lägre genomflöde, och dels olika mycket flöde i de olika karen. Kräver alltså mer av pumpen. Du verkar ha koll på att den 2500l/h pumpen som sitter i Lagunan inte är någon höjdare vad det gäller tryckhöjd, jag hittar inga specs, men dammpumpar är vanligen inte skitbra på att lyfta vatten. Med den lösningen du tittar på nu, skulle jag rekommendera en pump på närmare 10000 l/h kapacitet.
Ett rent exempel, ATK MP 10041 från drakfisken, kostar hopplöst mycket, men är antagligen en fantastisk pump. 10000l/h exakt är angivet som kapacitet. Därför valde jag den som exempel. En uppskattning så där mellan tumme och pekfinger är att du har 1.60-2m till den övre baljan, och dina krökar, slangar och rör adderar till motståndet, och därför sneglar vi på 2.5-3meters lyfthöjd. Då är vi nere på 6-7000 l/h, och du skulle ha minst 4'a 540 baljor på det här systemet. det är 1500-1750l/h, knappt 3x akvarievolymen i vardera balja. Det förbehållet att du faktiskt stryper de nedre till samma motstånd som de övre, annars får de övre i stort sett ingen cirkulation alls, och de undre full storm.
(
Källa lyfthöjd.)
För att inte nämna att 6-7000 l/h är hopplöst för mycket för det integrerade 11w UVC't i lagunan, så jag är inte riktigt säker på hur du har tänkt här?
Jag vidhåller, Filtermodul i varje kar, och ett powerhead med 1750-3000l/h kapacitet, så får du lättskött, och billigare än alternativen.
B!