När Kjell förlorar en diskussion raderar han bara den.
Så fungerar tydligen yttrandefriheten här på zoopet.
Man kan ju undra vilka traditioner han faller tillbaka på.
Läs snabbt - detta kan också censureras.
erikthur skrev:Jag vet inte om den gick överstyr eller ej - men Kjell skrev ett inlägg där han påpekade att det bara var en kvinna och vi därför borde skälla på manskönet istället vilket är politiskt korrekt i dagens Sverige. Jag skrev då ett inlägg att dock kvarstod i så fall det faktum att det bara var 2/16 etniska manliga svenskar på listan och nästa gång jag loggade in var tråden puts väck.
Mumin skrev:Japp, VI är vuxna människor, men ALLA som är här på forumet är inte det!!!!
Det finns gott om småfolk från tioårsåldern och uppåt, och då kanske en sådan diskussion inte passar så bra?
Mumin skrev:Dessutom, vad har en tråd om brottslingar att göra på en husdjurssajt?
Mumin skrev:Japp, VI är vuxna människor, men ALLA som är här på forumet är inte det!!!!
Det finns gott om småfolk från tioårsåldern och uppåt, och då kanske en sådan diskussion inte passar så bra?
Dessutom, vad har en tråd om brottslingar att göra på en husdjurssajt
Gaffel skrev:Innan det finns något som helst belägg för att dylikt har skett tycker jag att ni ska sluta upp med att anklaga Zoopets administratörer och istället skicka ett PM.
Katharina skrev:Jag håller med dig i sak men som vanligt inte att man inte ska kunna diskutera allt på Zoopet. Det är därför kategorin "Off Tropic" finns och vi är många som gillar att bubbla om allt möjligt där. Men givetvis håller jag med dig om att man får hålla sig städad!! [:-174]
erikthur skrev:När Kjell förlorar en diskussion raderar han bara den.
Zoopet.com
Synpunkter på detta forum, frågor, ros eller ris etc
Zoopet.com
Synpunkter på detta forum, frågor, ros eller ris etc.
erikthur skrev:Så talade till slut Kjell...
Jag är inte ute efter att misskreditera Zoopet men väl censuren.
Jag avsåg att lägga inlägget i off topic. Men även du tycktes i så fall missat att det var lagt i fel del i så fall när du besvarade inlägget om jag nu verkligen gjort det.
Kvarstår då sakfrågorna om etnicitet bland de most-wanted och din villighet att censurera om inte diskussionen faller dej i smaken trots att själva diskussionen tidigare var mycket städad.
Kjell Fohrman skrev:Nu tänker jag för övrigt gå och kolla lite på TV om det nu är tillåtet
erikthur skrev:Kvarstår då sakfrågorna om etnicitet bland de most-wanted
Långås skrev:Ja vad tror du själv? Har alla människor som inte har levt en längre tid i sverige en genetisk defekt som gör att de är kriminella. Om du tror det är det väl bättre att du går in på någon rasistisk sida och ventilerar dina tankar för det är nog bara där du får medhåll.
Eller kan det vara så att sverige inte är en bra plats att komma till om man inte är född här? Hur kan vi då göra det bättre? Är det detta du vill diskutera så tycker i alla fall jag att diskussionen vore jätteintressant.
Kjell Fohrman skrev:
Orsaken till att jag blir minst sagt irriterad denna gång är ju som jag skrev ovan att just erikthur är den person på Zoopet som blivit anmäld särklassigt flest gånger för att han provocerat, pratat skit om zoopet, samt behandlat andra deltagare på forumet oförskämt.
så kan man anta att det rör sig om saker som är så långt ut på högerkanten att det är lagom olämpligt att ta upp här.politiskt korrekt sett från vänsterkanten
erikthur skrev:Vill bara komplettera här med att det förmodligen mycket rör sej om anmälningar pga min kritik mot Kjell och hans zoopet.
Kjell Fohrman skrev:(vilket du borde vara expert på, eftersom du är Zoopets genom tiderna särklassigt mest anmälde person)
XenOn skrev:Absolut!
Finns bara inget roligt idag :(
Långås skrev:Ja vad tror du själv? Har alla människor som inte har levt en längre tid i sverige en genetisk defekt som gör att de är kriminella. Om du tror det är det väl bättre att du går in på någon rasistisk sida och ventilerar dina tankar för det är nog bara där du får medhåll
erikthur skrev:Vill bara komplettera här med att det förmodligen mycket rör sej om anmälningar pga min kritik mot Kjell och hans zoopet.
Kjell Fohrman skrev:Orsaken till att jag blir minst sagt irriterad denna gång är ju som jag skrev ovan att just erikthur är den person på Zoopet som blivit anmäld särklassigt flest gånger för att han provocerat, pratat skit om zoopet, samt behandlat andra deltagare på forumet oförskämt.
Gaffel skrev:Men jag då? :confused:
Gaffel skrev:Men jag då? :confused:
Katharina skrev:Jag gillar inte att man anklagar någon för att vara rasist för att den personen nämner något negativt om invandrare. Jag har också lagt märke till att det är många invandrare som begår grova brott. Jag är inte rasist för det, jag har många vänner med utlänskt ursprung. Jag tycker att det bäddar mer för rasism att det är så tabu att kritisera invandrare.
erikthur skrev:
Apropå anmälningar så finns det säkerligen somliga på forumet som tycker det är lustigt att trycka på anmälningsknappen så fort det inte passar dom tillräckligt. Undrar just vilka som ligger högst på den listan? Inte är det jag i alla fall.
LN skrev:O då upplevde ja precis som du att det fanns ett fåtal personer som tittade runt i tråden inte för att skriva eller tycka utan för att vinna konstiga pluspoäng hos Kjell genom att anmäla allt som närmade sig olagligheter.
Kjell Fohrman skrev:1/ De som anmäler regelöveträdelser är till 95% sådana som är mycket aktiva i forumet genom att svara på frågor från folk.
Det rör sig alltså definitivt inte om några personer som sett det som sin uppgift att bara leka forumpolis - tvärtom är det de som är de mest hjälpsamma här på forumet.
2/ Utan hjälpen från dessa så hade forumet havererat för länge sedan.
3/ Ingen får några "konstiga pluspoäng" genom att anmäla.
4/ Den som bedömmer om ett inlägg skall deletas eller inte är enbart jag.
Nilsrolf skrev:På sitt sätt fascinerande, hur orkar ni? Vad har detta med fiskar och akvarium att göra? Kan bara konstatera som tidigare att detta är ett sällsynt välskött forum. En absolut majoritet är vänliga och hjälpsamma. Tur att Kjell håller ordning på det hela, det dessutom med mycket gott omdöme.
LN skrev:Jo ja förstår att du måste svara så, men det är aldrig i något sammahang att det är anmälaren som blir misskrediterad utan alltid den anmälde.
Emman skrev:kanske inte hör hit men måste fråga av nyfikenhet. va händer när man blir anmäld? får man över huvudtaget veta att man blivit anmäld och varför? blir man utsparkad efter et visst antaö anmälningar? osv osv
Micke_A skrev:Rottweilertråden ja... Bara en av många tvivelaktiga händelser i denna tvivelaktiga tråd var när en av mina meningar citerades till hälften, så att betydelsen blev en helt annan, och det såg ut som om jag höll med den som citerade, när det var tvärtom.
Kjell Fohrman skrev:Ja, ja. Apropå svensk lagstiftning.
En gång på 80-talet så skrev jag en insändare till en tidning. De tog in hela insändaren men hade strukit ett ord i min insändare - nämligen ordet "inte". Jag skrev
Jag anser inte att det är bra att .....
och det istället står
Jag anser att det är bra att...
så kan man ju minst sagt påstå att hela insändaren blev totalt förvrängd.
Jag begärda att tidningen skulle ta in en rättelse vilket de vägrade göra. De ansåg nämligen att de hade rätt att göra redaktionella ändringar av utrymmesskäl - antagligen tog ordet inte väldigt mycket plats;)
Jag anmälde till pressombudsmannen som i sitt utlåtande ansåg att tidningen skulle fällas. Sedan lämnades det vidare till Pressens Opinionsnämnd som dock helt friade tidningen.
Så Micke - var istället glad över att här på Zoopet så får du faktiskt gå i svaromål om du anser dig felciterad:p
erikthur skrev:När Kjell förlorar en diskussion raderar han bara den.
Micke_A skrev:Rottweilertråden ja... Bara en av många tvivelaktiga händelser i denna tvivelaktiga tråd var när en av mina meningar citerades till hälften, så att betydelsen blev en helt annan, och det såg ut som om jag höll med den som citerade, när det var tvärtom. Och ingen som har följt den tråden behöver nog gissa två gånger vem det var :p
Att anmälningarna duggar tätt i den tråden är nog ingen tillfällighet, och om jag får gissa, så är det en och samma person som både har anmält flest, och även fått flest anmälningar mot sig.
Observera att jag inte nämner några namn :)
Kjell Fohrman skrev:Apropå rottweilertråden - som jag skrev ovan "Båda sidor" har anmälts.
Därmed tycker jag att vi lämnar den tråden i denna diskussion.
Det finnas för övrigt ett enkelt sätt att få slut på en tråd som just den tråden, som denna tråd och alla andra trådar som man tycker borde "läggas ner" - sluta skriv i den.
Långås skrev:Fast det gjorde jag ju inte.
Nilsrolf skrev:På sitt sätt fascinerande, hur orkar ni? Vad har detta med fiskar och akvarium att göra? Kan bara konstatera som tidigare att detta är ett sällsynt välskött forum. En absolut majoritet är vänliga och hjälpsamma. Tur att Kjell håller ordning på det hela, det dessutom med mycket gott omdöme.
Micke_A skrev:Problemet med det är att även om de som är "gamla" i tråden tröttnar och slutar skriva, så kommer det alltid nå´n ny, som inte har följt tråden, och därmed inte vet att det inte finns nå´t mer vettigt att tillägga i denna ovettiga tråd, och skriver nå´t i stil med "vadå, förbjuda Rottweiler, är ni helt **** eller" och så tänds elden igen.
erikthur skrev:Som Katharina brukar göra...
;)
Katharina skrev:Ja, jag kan retas ibland [:o] :D men jag gör det med glimten i ögat och inte för att göra andra ledsna eller hävda mig själv...
Du hoppar gärna på folk bakom åsikter och då är det lätt göra misstaget att haka på.. men man lär sig att inte bry sig med tiden.. det är inte värt mödan att bli ilsken... [:-174]
Märkte du att jag inte la in några dubbelmeningar??! Jag är snäll idag... [:-93]
erikthur skrev:Så jag tycker det är bättre att fokusera det man tycker är intressant i inlägget.
Trollsvans skrev:
Klipper man och klistrar för att få det att passa en själv bättre, så slutar man som Sigvard Marjasin...
erikthur skrev:Jag har givetvis aldrig ändrat i något citat. Bara förkortat dom.
Och inte på det sätt Kjell tidigare nämndeom i inlägg #55.
Rimligen är hans historia dock aningen förvanskad....
Gissningsvis hade tryckfelsnisse missat ett ord och knappast med flit.
Och Kjell hade gissningsvis krävt en längre korrigering än att baraden meningen korrigerades.
Trollsvans skrev:Jag skulle nog säga att det är en jävla skillnad på att citera delar av ett inlägg där skrivarens åsikt är klar och tydlig, gentemot att citera delar av ett inlägg där man klippt och skurit så att meningen blir något helt annat, vilket precis var vad Micke_A råkade ut för, liksom Kjell.
Klipper man och klistrar för att få det att passa en själv bättre, så slutar man som Sigvard Marjasin...
Kjell Fohrman skrev:Orsaken till att ordet inte saknades kan ju inte jag veta. Dock så var det inte bare ett inte utan det var ändrat på några ställen.
Mitt krav var förövrigt att den korrekta insändaren skulle publiceras - de vägrade att överhuvudtaget införa någon slags korrigering.
erikthur skrev:Jag har för mej att insändar-redaktionerna förbehåller sej rätten till att redigera alla inlägg. Därav följer att man inte kan kräva att att en insändare publiceras oredigerad. Dessutom publiceras heller inte alla insändare som skickas in till tidningarna. Ni kan ju tänka er hur många insändare aftonbladet och expressen får dagligen. I alla fall innan internet kom till.
Jag skrev massor av insändare en gång i tiden och de flesta kom in i lokalpressen men få om några kom in i rikspressen. Än idag ser man ju insändare av rikspolitiker som av någon underlig anledning till slut publiceras i någon lokaltidning till vilken politikern ifråga ibland saknar lokal anknytning till.
erikthur skrev:Och jag tror det var ett misstag - det händer ibland att att tidningar gör fel.
;)
Är du inte glad över att folk läser vad du skriver förresten?
erikthur skrev:Micke A får allt leta upp det där inlägget och länka till det så får jag se om jag gjort något fel där. Annars är det ju bara ett löst påstående, gränsande till falsk anklagelse.
Micke_A skrev:Nu kan jag i och för sig förstå att du tar åt dig :p Men det är inte dig det handlar om den här gången.
Inläggen det handlar om är hur som helst nr. 2273 och 2275 på sidan 114 i Rottweilertråden...
LN skrev:Ändå så tror ja att pressen är lugnare här i Sverige gämfört med t.e.x England.
Jag tycker att vi delvis själva är skyldiga till rubrikutvecklingen i våra tidningar. Tidningarna har finfin statestik på vad som gör att tidningen säljer. För ett årsedan så var det chock i alla de former, helst ihop med sex. o för att överleva så använder man mer o mer Freaky former.
Sen så har mediabruset ökat, mer TV kanaler, tidningar och framförallt internet.
LN skrev:Exaktemundo miluhe, o det är just därför jag tycker att denna typen av trådar är så spännande.
Just att ibland ifrågasätta och vara kritiska.
O ja tror att även Kjell kan tycka det vara bra att kunna förklara sig ibland.
Kjell Fohrman skrev:
Sedan finns det ju tyvärr också några få som tar varje chans att kasta skit på mig (eller någon annan) och då rör det sig inte om respekt utan kanske t.o.m. istället om förakt och då är det definitivt inte bra.
Gaffel skrev:Bara en stilla undran, hur länge var det som du Kjell och du erikthur har varit gifta nu igen? :D
erikthur skrev:Om du nu skulle mena t ex mej - du har ju iaf antytt något liknande några ggr tidigare i tråden - så gör du mej besviken. I så fall skulle det troligen vara betydligt mera av den varan. Och då skulle jag väl inte goldmedlem eller blogga här heller för den delen. Men jag är knappast någon ja-sägare.
Vad är alternativ x ;) Sorry..!Kjell Fohrman skrev:Eftersom det konkreta kritik som denna tråd nu skapades för väl nu kan anses vara översperlad så tycker jag att vi nu antingen
1/ fortsätter med en mer allmän diskussion om hur forumets skall skötas
2/ lägger ner diskussionen helt
Att gräva i gamla förorätter som någon någon gång tidigare anser sig ha utsatts för på Zoopet känns meninsglöst och leder definitivt inte till något positivt.