Caridina babaulti "blue"

#1 - 7 februari 2009 19:45
Någon som känner till denna?
Hittar bara engelska sidor och med en dunderförkylning och svullen hjärna så kan jag knappt skriva/tänka på svenska.. :p
#2 - 7 februari 2009 21:32
Jag har såna.
Men ingen kamera som kan plåta nåt så smått som räkor tyvärr.
#3 - 7 februari 2009 23:10
starcastle skrev:
Jag har såna.

Men ingen kamera som kan plåta nåt så smått som räkor tyvärr.

Kan du berätta om dom? Lätta & odla?
Krävande?
#4 - 8 februari 2009 00:14
Svårodlade.

De första 40 var importer från Singapore.
Totalt 3 honor fick avkomma.
2 av honorna dog de närmaste dagarna efter att räklingarna fötts, den 3:e fick några få räklingar ytterligare en gång.
Hon levde sen fram till ca en månad efter födseln då hon var parningsvillig igen. Under parningslekarna dog hon ...

Honorna blir vansinnigt mörkblå, nästan svarta, när det är parningsdags och behåller den mörka färgen när dom går med ägg.

I övrigt är räkorna ganska ljusa, skiftar lite i blått i motljus.Mest framtill faktiskt.

Ibland slår dom över i rostrött men väldigt sällan.
Och gör dom det så gör alla det på en gång, måste bero på nåt i akvariet som jag inte kommit på än.

De totalt 4 födslarna har resulterat i att jag nu har kanske 25 räkor kvar, alla är första generation födda här.
Flera av dom ser helt utvuxna ut (dom växer oändligt mycket långsammare än gula o röda t ex) men ingen av honorna är färdig för parning än.

Jag har inte sett äggfläckar någon gång, inte ens på de honor som faktiskt gick med ägg under magen. Plötsligt var dom bara mörkblå och hade ägg under magen.

Av de räkor jag har nu är jag bara säker på att 3 är honor.
Så jag är inte säker på att beståndet klarar sig. Det är mycket möjligt dom dör ut för mig.

Dom är mycket rörliga i akvariet, simmar mycket men bara under förutsättning att det är strömt vatten.
När filtret beckar igen sitter dom o häckar i växterna och när filtret är rengjort så simmar dom som galningar igen.

Jag har t o m sett dom sitta på rad och klättra upp efter varandra i ett hörn, den som är längst upp slänger sig ut i utblåset från filtret och åker iväg. Sen klättrar nästa upp o gör samma sak.

Sen kommer dom tillbaks och gör om alltihop, om o om igen.

Dom bor ihop med snäckor, inga fiskar och visar ingen rädsla, dom är framme mycket. Äter det mesta o ganska matglada.

Det finns en kille på Plantswap som köpt räkor i affär som sålts som blå babaulti. Han fick en stor kull räklingar tidigt.
Om han har några kvar till våren när det blir varmt ska jag nog försöka byta några av mina hanar mot några honor.
Om mina lever då vill säga.

Sen återstår ju frågan; är det verkligen blå babaulti eller är det Neocardinia sp blue? Kollar man bilder på nätet så är båda helt lika mina räkor. Däremot finns det skildringar av att Neocardinia sp blue tycks skifta i flera färger och mina är inte alls så färgglada om man säger så.

Om jag nån gång får igång kolonin så att jag har lust att avstå en hane så skall jag sätta en ihop med en gul hona.
Blir det avkomma så är dom blå inte babaulti...
Men jag har inte kommit så långt än.

Dom enda foton jag har av mina räkor är dom jag tog när dom första 20 kom o jag koppade in dom. Foton tagna rätt uppifrån
http://www.windhound.com/ankomst/index.html

Så blå som dom är på fotona har dom aldrig varit sen, med undantag för "dräktiga" honor.
#5 - 28 februari 2009 21:15
Fick erbjudande att köpa dessa räkor idag.
Blev dock lite fundersam är inte babaulti och neocaridinia sp blue samma räka?
Killen jag fick erbjudandet skrev båda namnen..
Tråkigt att de inte vill föröka sig ordentligt.
#6 - 28 februari 2009 22:33
Nej, det är 2 helt olika arter.
Problemet är väl att ingen av dem är helt artbestämd och att det är svårt för en lekman att bedöma vilket variant det är.

Jag har köpt mina som blue babaulti men många bilder online på neocaridinia sp blue ser onekligen väldigt lika ut.

Jag gissar att jag skulle behöva sätta nån babaulti ihop med t ex gul räka, vilket jag har hemma, och se om dom förökar sig för att vara säker på om det jag har är neo eller babaulti.

Men med så få babaulti som jag har så är jag just nu inte beredd att offra nån till det, inte förrän dom har ynglat av sig mer så att jag ser om kolonin överlever alls.
#7 - 7 mars 2009 07:53
Jag har babaulti "blue". Själv tycker jag den är lättodlad, köpte 10 st i höstas och har nu ca 150-200 st. Flera av mina honor går med rom och ännu fler har äggfläckar, konstigt att det skiljer sig så i odlings svårigheten på denna art.
#8 - 15 mars 2009 20:30
Igår kom jag hem med dessa skönheter. Inte extremt blåa, men ändå blåa en aning.
Mer åt det mörka hållet, just nu går dom med några Red Crystal, men så småningom blir det en 30L burk till dessa små skönheter. :)
#9 - 15 mars 2009 20:38
Lycka till!

Tro det eller ej, men jag har plötsligen 6 honor med ägg!
Det finns utsikter till att kolonin överlever trots allt.
#10 - 16 mars 2009 14:56
babaulti blue är en odlingsmorph av babaulti som ännu inte är helt dominant färgmässigt (de som har fel färg går ofta under benämning rainbow och andra slasknamn)

det gör att man oerhört noga får följa sina räkor eftersom naturanlagen annars lätt tar över

de är blå men kan inte säga som starcastle att de är djupblå?
men synonymt för babaulti är att ynglen ofta är rödtonade för att färga ut helt som vuxna (gäller även babaulti green)
rommen är klarblå nästan svart på de blå

de har markanta ryggband i beige, de är lättodlade på gränsen till ohyra
de klarar uppenbart vilka vattenvärden och ph som helst och är tuffa pigga oskygga

det är distinkta skillnader mellan babaultin och caridina sp green och neocaridina blue
så bör inte vara svårt särskilja vilken av arterna man har

hade gärna bytt med någon som har babaulti blå för att få in nytt blod här

Annons