Canon EOS 350D eller 400D?

#1 - 19 februari 2007 13:38
Hallo,

Funderar på att köpa en systemkamera.
Har länge kollat på en EOS 400D. Verkar vara en fin kamera.
Men... Nu kommer ju snåljopen ut och säger att man kan få en bra begagnad 350d för en trevlig slant...

Vad säger ni? Är en ny 400d med 18-55/3,5-5,6 objektiv "värd" 2500:- mer än en 350D med samma objektiv? Begagnad då (typ 1 år gammal)

Försår ju att tekniken går framåt, men hur snabbt?
2500:- får jag ju ett makro-objektiv för...! :)

Hjälp :P
#2 - 19 februari 2007 13:55
Det är inte jättemycket som skiljer de båda kamerorna åt (400:an har automatisk sensorrengöring, etc...) men det är alltid lite riskabelt att köpa ett begagnat digital-hus från någon man inte känner... Dels kan det vara smuts på sensorn, vilket kan vara svårt (eller dyrt) att få bort, men sen kan den också vara väldigt hårt körd (många exponeringar). En slutare på en budgetmodell som de kameror du tittar på kanske klarar 25000 exponeringar. Sedan måste den bytas, och det kostar mer än den prisskillnad du nämner ovan.
#3 - 19 februari 2007 14:38
petnym skrev:
Det är inte jättemycket som skiljer de båda kamerorna åt (400:an har automatisk sensorrengöring, etc...) men det är alltid lite riskabelt att köpa ett begagnat digital-hus från någon man inte känner... Dels kan det vara smuts på sensorn, vilket kan vara svårt (eller dyrt) att få bort, men sen kan den också vara väldigt hårt körd (många exponeringar). En slutare på en budgetmodell som de kameror du tittar på kanske klarar 25000 exponeringar. Sedan måste den bytas, och det kostar mer än den prisskillnad du nämner ovan.

Tack, låter vist :)

Men 25.000 exponeringar? Sedan byta ut slutaren? Låter ju dyrt... med tanke på att man inte snålar på kort när man har en digitalkamera.
Så efter 25.000 måste man köpa en ny slutare? Är det lika bra att köpa ett nytt kamerahus då?
#4 - 19 februari 2007 15:06
Om hur många exponeringar kameran klarar tvistar de lärda (eftersom Canon inte säger något om detta), men det är bra att vara medveten om att en begangad digitalkamera kan ha mååånga exponeringar bakom sig utan att för den skull se det minsta begagnad ut på ytan.
#5 - 19 februari 2007 15:12
petnym skrev:
Om hur många exponeringar kameran klarar tvistar de lärda (eftersom Canon inte säger något om detta), men det är bra att vara medveten om att en begangad digitalkamera kan ha mååånga exponeringar bakom sig utan att för den skull se det minsta begagnad ut på ytan.

mmm...
Verkligen värdefull info.

Hur mycket kostar en ny slutare? Eller går den överhuvudtaget att byta ut?
#6 - 19 februari 2007 15:59
Enligt ett franskt test så är Canons, Nikons och Pentaxs alla sensorrengörare oeffektiva. Det verkar svårt att kringå Olympus patenterade sensorrengöring (SSWF) som är den enda som gör det den skall. Jag skulle nog inte våga köpa en begagnad kamera om det inte var ifrån någon jag kände. Varför inte köpa en ny EOS 350D, det är inte direkt en dålig kamera. Det är i huvudsak fotografen själv och objektivkvalitén som avgör hur bilden blir.
#7 - 19 februari 2007 16:15
Men är det inte så att EOS 350 d inte görs längre alls?

Jag har en 400D och är nöjd med den. Det enda jag önskar är ett macroobjektiv.. :D
#8 - 19 februari 2007 17:19
De säljs fortfarande.
#9 - 19 februari 2007 20:22
Tvivelsutan, välj 400D. Visst, det är en viss skillnad på pris, men alla de små förbättringar som finns på 400D i förhållande till 350D är värda de pengarna.

Sedan tycker jag inte att du ska vara allrföt rädd för att söka begagnat. Finns en hel del 400D som säljs i bra skick men med en ordentlig prisreducering (trots att de inte alls är gamla). Köpte min begagnad, och är helt nöjd. Precis som någon sa önskar jag mig dock ett makroobjektiv så jag kan ta lite akvariumkort :D

Gå in på Fotosidan.se och kolla in forumet. Där har du en hel del experter som ger dig råd i dina fortsatta funderingar.
#10 - 19 februari 2007 20:26
PeterPan skrev:
Tvivelsutan, välj 400D. Visst, det är en viss skillnad på pris, men alla de små förbättringar som finns på 400D i förhållande till 350D är värda de pengarna.

Sedan tycker jag inte att du ska vara allrföt rädd för att söka begagnat. Finns en hel del 400D som säljs i bra skick men med en ordentlig prisreducering (trots att de inte alls är gamla). Köpte min begagnad, och är helt nöjd. Precis som någon sa önskar jag mig dock ett makroobjektiv så jag kan ta lite akvariumkort :D

Det blir nog en 400d :) Ni har övertalat mig.

Vart hittade du en begagnad sådan? Har letat på blocket..!
#11 - 19 februari 2007 20:34
det finns en begagnad på blocket nu :) dock var den inte så billig. men det var ju lite extra grejer med.

du får ju en ny 400 med 18-55 objektiv för under 8000kr
#12 - 19 februari 2007 20:37
det finns en begagnad på blocket nu :) dock var den inte så billig. men det var ju lite extra grejer med.

du får ju en ny 400 med 18-55 objektiv för under 8000kr

aaah. Såg den. Tokdyr dock :P

man kan ju få en ny för under 700 idag. Med 18-55 objektiv. Så det börjar närma sig köp :)

Vilken kamera har du?
#13 - 19 februari 2007 20:41
får man dom för under 7 nu? måste ha kollat i en gammal katalog :D

själv har jag en kompaktkamera från netonnet som kostade 995kr :D
men ja ska börja spara til en 400d jag oxå.
#14 - 19 februari 2007 20:45
får man dom för under 7 nu? måste ha kollat i en gammal katalog :D

själv har jag en kompaktkamera från netonnet som kostade 995kr :D

men ja ska börja spara til en 400d jag oxå.

aha :)
Har en panasonic fx01 nu. Fungerarar jättebra som kompaktkamera...!

kolla kolla:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=132341
#15 - 19 februari 2007 20:52
åfan,, de va ju riktigt billigt. men jag saknar dom pengarna ändå tyvärr :)
men nu får jag ju en anledning till för att spara pengar nu när jag har köpt dom mesta grejerna till saltvattnet.

nu ska jag göra en kamera sparbössa istället :)
#16 - 19 februari 2007 20:55
åfan,, de va ju riktigt billigt. men jag saknar dom pengarna ändå tyvärr :)

men nu får jag ju en anledning till för att spara pengar nu när jag har köpt dom mesta grejerna till saltvattnet.

nu ska jag göra en kamera sparbössa istället :)

det blir dyrt snabbt :(

Hur har det gått med saltvattnet? Läste att du hade börjat komma igång lite :P
Lova att fota allt med din netonnetkamera!

Ska nog själv sätta igång efter sommaren. Blir troligen ett 350 hörn. Om budgeten tillåter det...!
#17 - 19 februari 2007 21:00
jodå det tar sig.. fråga gärna i min tråd om detta så kan ja svara tile mer utförligt, så slipper vi förstöra din kameratråd :)
#18 - 19 februari 2007 21:19
Ser att du redan bestämt dig för en 400D, men mitt tips är ändå att du testar dem i handen och väljer efter det. Jag hade tänkt mig en 350D när de kom ut, men ångrade mig hastigt när jag fick den i handen. Valde istället en 300D, fast den var "sämre".
350D är pytteliten i min hand och kräver batterigrepp för att jag över huvudtaget ska kunna använda den på ett effektivt sätt.

Lycka till med köpet!
#19 - 19 februari 2007 21:57
Köp 350 och köp dig en bättre optik. Plastbiten Canon skickar med är ingen höjdare...
#20 - 19 februari 2007 22:03
Jag har en Olympus E-500 och är fullkomligt nöjd med den, dess kitobjektiv är också bättre än de flestas. Får nog bli en goldare och slänga in lite foton i kommande tävlingar.
#21 - 20 februari 2007 05:16
Eftersom 350D och 400D är identiska utvärtes (förutom att det står 350D på den ena och 400D på den andra), så har du känt på den ena om du känt på den andra.

Sedan är väl kitobjktivet inte världens bästa, men duger mer än väl under den period du lär dig kamerans funktioner och hur systemkameror fungerar.

Håll koll på annonssidorna (tradera, blocket och fotosidan)och du kommer snart hitta ett erbjudande som du kan känna dig nöjd med. För 7000 tex borde du kunna få en i bra skick, och därtill en hel del tillbehöver såsom batterigrepp och väska. Söker du bara kameran med kotobjektiv borde du kunna få en för runt 6000-6500.

Lycka till!
#22 - 20 februari 2007 13:58
peter pan.. några fler skillnader är det allt på utseendet.. tex så har 400:an en 2,5" display som är ett stort plus
#23 - 20 februari 2007 15:27
Du har rätt. Men jag tänkte mer ur ett hålla-i-kameranperspektiv. Små skillnader i utseendet är, precis som du säger, storleken på LCDn och plastmaterialet som i viss mån skiljer sig. Dessutom är 400D 12 gram tyngre :D

Annons