Canon EOS 1000D vs 450D

#1 - 30 juni 2009 13:42
Hej på er alla i sommarvärmen. Jag planerar att köpa en kamera. Jag har tänkt mig en Canon EOS 1000D. Det blir min första systemkamera och tidigare har jag fotograferat med en gammal Canon IXUS. Vissa förståsigpåare påstår att jag skall skippa tanken och satsa på en EOS 450D i stället. Är det i praktiken någon skilnad för en nybörjare? Prisskilnaden är trots allt 250 € (~2500-3000 skr). Vänligen ge mig råd och dela med er av era egna erfarenheter.
#2 - 30 juni 2009 14:41
Den priskillnaden motiverar inte de få egenskaperna som fattas i 1000d'n enligt mig. Var endast några mer pixlar och ett par fokuseringspunkter som skiljde de åt har jag för mig. Och jag använder 97% alltid mitten fokuseringspunkten så dem är inte mycket att hurra över. Annars är det samma bildprocessor och dylikt.

Här kan du få se en testbild som jag tog med en 1000d på kreta häromveckan med det medföljande kitobjektiv:
#3 - 30 juni 2009 15:29
ljung skrev:
Den priskillnaden motiverar inte de få egenskaperna som fattas i 1000d'n enligt mig. Var endast några mer pixlar och ett par fokuseringspunkter som skiljde de åt har jag för mig. Och jag använder 97% alltid mitten fokuseringspunkten så dem är inte mycket att hurra över. Annars är det samma bildprocessor och dylikt.

Här kan du få se en testbild som jag tog med en 1000d på kreta häromveckan med det medföljande kitobjektiv:

Jag är litet inne på samma linje. Displayen är också litet mindre än på 450.an. Snygg bild fö.
#4 - 30 juni 2009 16:40
Jag har en 1000D och är helnöjd. Ägde tidigare en 300D och dom har ju kommit en bit på vägen om man säger så :)

//C
#6 - 30 juni 2009 16:58
Kolla in den här sidan, http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page2.asp där kan man se vad som skiljer dom åt punkt för punkt.
Just nu är nog 1000d den mest prisvärda instegsmodellen och den kommer man som glad amatör väldigt långt med!

Råd&Röns kameratest är nog tyvärr det sämsta jag nånsin läst i kameratestväg. De jämför lite grand äpplen mot päron i testet. Inte imponerad. Kolla in dpreview istället!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 juni 2009 17:30
Nu har jag inte en susning om de olika Canon-modellerna men kollade länken i Doctors inlägg och där stod under "Metering modes" att det bara är 450D som har angivit att den har spotmätning. Spotmätningen är ju det som i alla fall jag använder till 99% när jag fotar fiskar.
#8 - 30 juni 2009 17:43
Tack för alla svar. Tack Doctor för länken till den åskådliga tabellen som jämför dessa modeller, det verkar inte vara så väldigt mycket som skiljer dessa åt. Eftersom jag är totalt nybörjare har jag i min tur inte en susning om vad spotmätning är. Kan du Kjell (eller någon annan) förklara kort? Jag har inte tänkt kameran att fota fiskar med i första hand men man vet ju aldrig. Eftersom jag inte ens kan kalla mig hobbyfotograf, åtminstone inte ännu verkar det inte lönt att punga ut med 250€ extra för en dyrare modell.
#9 - 30 juni 2009 17:51
Kolla här, http://www.fotoord.se/wiki/Spotm%C3%A4tning

Du kan klicka dig vidare till en massa andra ord som relaterar till mätning.
Bilagor:
#10 - 30 juni 2009 18:17
doctor skrev:
Kolla här, http://www.fotoord.se/wiki/Spotm%C3%A4tning

Du kan klicka dig vidare till en massa andra ord som relaterar till mätning.

tack
#11 - 17 juli 2009 16:43
OK. Då var det gjort . Jag har i några dagar varit lycklig ägare till en Canon EOS 1000D kit. Dessutom köpte jag i samma veva ett Tamron, AF DI 70-300mm f/4.0-5.6 objektiv. Jämfört med Den gamla IXUSen tar den helt otroliga bilder fastän jag har massor att lära mig ännu. Jag har tom lyckats fota en akvariefisk vilket jag aldrig lyckats med förut trots otaliga försök. Nästa inköp blir en kameraväska till de nyinskaffade prylarna.
#12 - 7 november 2009 14:32
Lyfter en lite äldre tråd.. Hur tycker du att kameran fungerar nu så här några månader senare? Fortfarande nöjd, eller ångrar du dig?
#13 - 9 november 2009 11:52
HenkeP skrev:
Lyfter en lite äldre tråd.. Hur tycker du att kameran fungerar nu så här några månader senare? Fortfarande nöjd, eller ångrar du dig?

Ja, jag är fortfarande nöjd med kameran. Tar fortfarande en massa bilder som blir helt kassa men det blir också riktiga pärlor ibland. Jag har försökt testa med olika inställningar mm och lär mig hela tiden. Jag skulle gå omkring med kameran hela tiden men tyvärr finns det inte riktigt så mycket tid för det.

Tamron objektivet var däremot kanske ett litet förhastat köp. Det skulle nog ha räckt med en litet mindre variant. Jag vill inte riktigt få till det på fri hand med det. Jag fick ett stativ i födelsedagspresent i september så jag har tagit hyfsade bilder även med det objektivet.

Det är naturligtvis inte några PRO-grejer men för en ivrig nybörjare räcker det nog. Jag fotade tidigare med en gammal IXUS 40 och i den jämförelsen är skilnaden enorm.

Annons