Camallanus Worms

#1 - 28 mars 2016 17:59
ganska säker på att en av mina guppys har fått [COLOR=#000000][FONT=Verdana]Camallanus Worms var kan man få tag i medicin? Den honan som är på bilden har jag flyttat till en sjukhus vas. Köpte 3 guppys i fredags och såg dom röda sakerna igår från en av honorna. Vad gör jag med dom andra guppysarna en kommer från samma affär tank som den[/FONT][/COLOR]
https://gyazo.com/9d6f6bbe826947d2711b4e655f8b0c9c
https://gyazo.com/5fb28f2d67a16685226d8b40a56f1452
#2 - 28 mars 2016 18:39
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-nematol-p-6506?manufacturers_id=10

Nematol har fungerarat för mig och en del andra här på zoopet :)

//Inger
#3 - 28 mars 2016 18:54
använder jag det i hela akvariet?
#4 - 28 mars 2016 19:07
[QUOTE=drakfiskaren;n2353467]använder jag det i hela akvariet?
[/QUOTE]

Japp, andra fiskar kan vara smittade.

//Inger
#5 - 28 mars 2016 19:13
"[COLOR=#535353][FONT=Segoe UI]Invertebrates such as shrimps and crayfish do not tolerate the treatment." kan räkor bli smittade? eller är det bara att plocka ur alla och låta dom vara i ett annat akvarium några veckor[/FONT][/COLOR]
#6 - 28 mars 2016 19:23
[QUOTE=drakfiskaren;n2353472]"[COLOR=#535353][FONT=Segoe UI]Invertebrates such as shrimps and crayfish do not tolerate the treatment." kan räkor bli smittade? eller är det bara att plocka ur alla och låta dom vara i ett annat akvarium några veckor[/FONT][/COLOR][/QUOTE]

Så är det tyvärr, många små fiskar klarar inte nematolbehandlingen, många av mina dog även räkorna som jag hade, men vad jag minns så hände det inte hos alla som behandlade sina kar. Hoppas Johnny /Bluewing tittar in i tråden, vi behandlade ungefär samtidigt och han har nog bättre minne än mitt. Har för mig, att han även skrev hur vi behandlade (tror vi doserade trippeldos).
Du kan ju skicka ett PM till Johnny :).

//Inger
#7 - 28 mars 2016 19:30
ska jag ta upp detta med affären som sålde dom?
#8 - 28 mars 2016 19:33
[QUOTE=drakfiskaren;n2353474]ska jag ta upp detta med affären som sålde dom?[/QUOTE]

Har du köpt dom nyligen, så absolut ska du göra det, eländet smittar som bara den.

//Inger
#9 - 28 mars 2016 19:50
köpte dom i fredags
#10 - 29 mars 2016 15:30
Plocka undan alla räkor och snäckor osv. Behandla sedan karet enligt instruktion. För mig dödade nematolen alla platy och alla gurami. :(
#11 - 29 mars 2016 16:08
[QUOTE=Axman;n2353506]Plocka undan alla räkor och snäckor osv. Behandla sedan karet enligt instruktion. För mig dödade nematolen alla platy och alla gurami. :([/QUOTE]
Nematolen i sig dödar inte fisk men kraftigt drabbad fisk klarar ilband inte all camallanus som kan grävt sig in i fiskens vävnad och dör inuti fisken!
#12 - 29 mars 2016 19:28
[QUOTE=åheim;n2353514]
Nematolen i sig dödar inte fisk men kraftigt drabbad fisk klarar ilband inte all camallanus som kan grävt sig in i fiskens vävnad och dör inuti fisken![/QUOTE]

Håller inte riktigt med dig där åheim, små fiskar som jag hade haft i ett par år klarade inte nematolbehandlingen.

//Inger
#13 - 29 mars 2016 19:43
[QUOTE=Inger H;n2353521]

Håller inte riktigt med dig där åheim, små fiskar som jag hade haft i ett par år klarade inte nematolbehandlingen.

//Inger[/QUOTE]
Då skulle jag mer misstänka att de hade en hel del parasiter i sig som dog och infekterade fisken istället för nematolen. Jag körde minst dubbla dosen och inte ens snäckorna dog men däremot 2 kraftigt drabbade tetror som redan var i mycket dåligt kondition och fulla med camallanus... Men jag har bara min talan.
#14 - 29 mars 2016 20:08
[QUOTE=åheim;n2353522]
Då skulle jag mer misstänka att de hade en hel del parasiter i sig som dog och infekterade fisken istället för nematolen. Jag körde minst dubbla dosen och inte ens snäckorna dog men däremot 2 kraftigt drabbade tetror som redan var i mycket dåligt kondition och fulla med camallanus... Men jag har bara min talan. [/QUOTE]

Dessa fiskar som inte klarade behandlingen var inte drabbade av camallanus, har full koll på mina fiskar :-). Däremot, dessa nyinköpta bolivanska fjärilsciklider, som placerades i samma kar som dom gamla ( detta hände för några år sedan) och som visade sina röda eländiga masksymtom väldigt tydligt klarade behandlingen galant.
Som jag skrev tidigare så har vi inte samma slutresultat av behandlingen, detta är bara vad som hände i mitt kar.

//Inger

#15 - 1 april 2016 11:16
Med risk för att bli tjatig - använd Flubenol, använt framgångsrikt långt innan Nematol fanns. Det dödar absolut inte fiskar, tar bara bort maskarna effektivt och skonsamt. Jag och flera andra har använt det med samma resultat var gång, fiskarna blir helt friska, körsbärsräkor och amanoräkor klarar sig, däremot så dör snäckor. Inga fiskförluster alls. Jag blev förvånad att räkorna klarade sig. Säkrast är nog att avlägsna dem.

Jag har beställt här:

http://plymouthdiscus.com/ocretail/p...product_id=139

Har fungerat klockrent, däremot är frakten lite dyr så man tjänar absolut på att ta några extra förpackningar. Är man bundis med en veterinär, be han/hon skriva ut Flubenol 5%. Tyvärr är förpackningarna lite väl stora och dyra då det vanligtvis används till får och grisar. Vattnet blir vitfärgat under någon timme, sedan klart igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 1 april 2016 12:22
Denna sjukdom är rätt ovanlig (jag har aldrig fått den på mina fiskar och jag har ändå haft akvarier (aldrig mindre än 10 st) i ca. 40 år) men verkar tråkigt nog just nu ha drabbat rätt många i Sverige. Här hittar du en artikel med bra info (som jag tycker ser bra ut - men jag vet som sagt inte) http://www.petfish.net/kb/entry/154/

Ett tips (det särklassigt viktigaste) för att undvika sjukdomar på sina fiskar är att alltid ha nyinköpta fiskar i ett karantänsakvarium. Jag har alltid nya fiskar i karantän i minst en månad men för denna sjukdom verkar man behöva 2 månader.
#17 - 1 april 2016 13:18
Har du fått parasiten i akvariet så måste du behandla, det är ett som är säkert!
Jag har också använt Nematol, drygt dubbel dos körde jag, i två omgångar. I det akvariet fanns inga räkor, men snäckorna överlevde, däremot tappade jag två yngel av L181.
Bolivianerna (som sannolikt fört in smittan) klarade sig fint och blev friska! Ett av paren bor nu för tiden strax utanför Borås, hos Pia Johansson! :)

Annons