Jo fast jag misstänker att hela besättningen kan vara drabbade, har en fjärilsciklid som matvägrar nu. De 2 som uppvisar kraftiga symptom kommer sannolikt inte klara sig hur som helst. Det är väl en jäkla spridning på sånt här vad jag har förstått... Jag tänker täppa till filterbakrunden och bara köra recirkulation där under behandlingen och en luftsten i fiskdelen.Azur skrev:Personligen skulle jag nog avliva tetrorna istället - det är mycket sällan fiskmediciner faktiskt har effekt, och mycket ofta de kostar mer än att ersätta den sjuka fisken.
Jag skulle nog vilja svara både jag o nej på den frågan. I de flesta fall är fiskmediciner inte läkemedel utan en blandning av olika kemikalier. Men i vissa fall är selektiva läkemedel inblandade o är resultatet bättre just många avmaskningspreparat hör till dessa.Azur skrev:Personligen skulle jag nog avliva tetrorna istället - det är mycket sällan fiskmediciner faktiskt har effekt, och mycket ofta de kostar mer än att ersätta den sjuka fisken.
Camallanus är väl en form av rundmask, även om den iofs är parasiterande. Men kan den verkligen sätta sig i filtermaterialet och överleva där? Sabbar inte Nematol filterbakterierna?Moving Waves skrev:Min erfarenhet av nematol är att det är mycket effektivt, har varit delaktig i 3 medicineringar och alla har varit framgångsrika. Gäller att medicinera hela karet inklusive filter. Att bara plocka ur smittade fiskar är meningslöst då parasiten smittar snabbt.
Klarar sig filtret så låter det väldigt smidigt att köra med Nematol:p Har ju kollat in lite andra preparat med de var krångliga grejer där man skulle blanda nån pasta (ej makaroner:D) med maten och ge dem, men hur sjutton löser man det när de matvägrar... ko ko;)Moving Waves skrev:Den smittar snabbt och skoningslöst, jag tappade runt 15 fiskar innan nematol löste saken. Testade med axilur först men det verkade bara högst lindra. Märkte inte heller någon påverkan på filterbakterierna utan körde hela karet enligt instruktionen.
Jag tror generellt att nematol är en ganska harmlös medicin i det stora hela, men visst om vissa fiskar är kraftigt försvagade.... sen kan det iofs uppstå komplikationer om fisken blir full med döda maskar som den inte kan få ut och som trängt sig in i vävnaden. Mina uppvisade inget obehag utan närmare en lättnadskänsla tyckte jag och jag gamblade ju dessutom och körde dubbel dos[:o] Det gav bättre effekt tyckte jag men jag var ändå beredd att snabbt dra ur massa vatten ifall de skulle reagera negativt på dubbeldosen. Även de två svårt märka vars liv hängde på en skör tråd klarade kuren med bravur, en av dessa två kommer sannolikt bli återställd men den andra tror jag har blivit alltför tunn...tazzrat skrev:Sera Nematol verkar ha haft effekt i mitt fall. Blev dock av med fiskar både före, under och efter behandlingen; ALLA vuxna guppy faktiskt. Jag upplevde att guppys tycktes ha svårt för medicinen - antagligen då de redan var i dåligt skick pga masksmittan - medan ancistrus och malaysier inte brydde sig nämnvärt.