Camallanus?

#1 - 4 maj 2009 19:01
Är detta Camallanus?
[ATTACH]19453[/ATTACH]

Detta är den enda svärdbäraren man ser det på. Äter fortfarande glupskt, inga symptom förutom de röda trådarna som ses på bilden. Mina svarta fantomtetror däremot tar bara in mat i munnen och spottar ut igen. Två står och flämtar och en av dom har magrat. (Ytterligare en går i sjukkaret efter svampbehandling.)
#2 - 4 maj 2009 19:06
Kan vara - men oftast ser man flera till skillnad från normalt sk-t...
#3 - 4 maj 2009 19:35
ToveTott skrev:
Är detta Camallanus?

[ATTACH]19453[/ATTACH]

Detta är den enda svärdbäraren man ser det på. Äter fortfarande glupskt, inga symptom förutom de röda trådarna som ses på bilden. Mina svarta fantomtetror däremot tar bara in mat i munnen och spottar ut igen. Två står och flämtar och en av dom har magrat. (Ytterligare en går i sjukkaret efter svampbehandling.)

Det har varit uppe två trådar i ämnet.. Nu ska det finnas en ny medicin som fungerar och som namnges på slutet i den senare tråden.. Börjar på "N" är allt jag minns [:o] :D
Smittsamt som sjutton bland levarefödare... Gör något fort.. I små fisk ryms inte den fullvuxna masken utan då kan man hitta dem i gruset om man dammsuger.. Sen sitter de fast i botten på hinken med sina sugmunnar..Blä.. Äckliga typer.. Lycka till.. ;)
#4 - 4 maj 2009 20:07
#5 - 4 maj 2009 21:27
erikthur skrev:
Kan vara - men oftast ser man flera till skillnad från normalt sk-t...

Syns inte på bilden men det var två stycken, och straxt innan bilden togs stack dom ut på varsin sida om vad som såg ut som normal sk-t.
Har även sett något som ser ut som vita trådar "inbakade" i avföringen. Ibland bara vit trådlik avföring, ibland grön...dom stoppar ju i sig allt dom kommer åt.
#6 - 4 maj 2009 21:36
Katharina och kaj.p: Tack för tipsen. Hittade Nematol under eftermiddagens efterforskningar men ingen bra länk till dosering mm. så tack för den.

Problemet är väl bara att man måste behandla huvudakvariet. Räkorna är väl relativt enkla att flytta på men jag har sisådär en miljard snäckor som riskerar att dö och förgifta vattnet :(. Blir inte lätt att hitta alla snäckor men jag får väl försöka ta bort så många jag kan.

Närmaste zoobutiken har inget av seras sortiment så jag får väl ringa runt lite imorgon.
#7 - 5 maj 2009 04:16
ToveTott skrev:
Katharina och kaj.p: Tack för tipsen. Hittade Nematol under eftermiddagens efterforskningar men ingen bra länk till dosering mm. så tack för den.

Doseringen står i den länken jag bifogade.
#8 - 5 maj 2009 06:01
kaj.p skrev:
Doseringen står i den länken jag bifogade.

Det var ju det jag menade :D
#9 - 6 maj 2009 20:44
kaj.p skrev:

Ja.. Så hette den... Tack för assistansen.. Mitt minne e bra men selektivt.. :d

Ja, snäckor, räkor och ålar ska man ta bort.. Men faktiskt är de 2 sistnämda väldigt mer tåliga än snäckorna för den medicinen som jag hade iaf... Lycka till.. Äckliga typer de där.. [xx(]

Annons