Camallanus?

#1 - 24 juni 2010 22:38
Heter den väl, den där lilla röda äckliga masken som sticker ut ur fiskar? Jag misstänker att min Thorichthys maculipinnishane har så´na [:-9]

Såg nyss att han hade nå´t rött som stack ut, och det såg ut som små trådar. Saken är att jag inte kan förstå när och var de kom dit. Flyttade maculipinnisparet från ett annat akvarium häromdagen, där de har gått se´n i våras nå´n gång, och de har lekt några gånger i det akvariet, och hanen har vuxit en del se´n jag köpte honom. Jag har inte sett några maskar hos fiskarna i vare sig akvariet de gick i innan eller det jag flyttade dem till, så jag begriper ingenting. Om han haft maskarna från affären skulle han väl inte vuxit och verkat frisk, eller ens överlevt så här länge?

Går det att bli av med skiten? Här är några bilder jag tog för några dagar se´n, efter flytten, och det verkar synas nå´t på den andra bilden. Finns det nå´n schans att bara han är drabbad?
#2 - 24 juni 2010 23:00
Ser nu att även honan har :(
#3 - 25 juni 2010 07:38
Seras Nematol skall ta det http://www.sera.de/index.php?id=699&L=1
#4 - 25 juni 2010 13:58
Hur smittsamt är det? Är det stor risk att alla i akvariet är drabbade? Och frågan är ju också då varifrån och när det hamnade där, och i vilket akvarium. Och vilken fisk det kommer från.
#5 - 26 juni 2010 00:39
Smittsamt är fel ord dvs det handlar om parasiter. Typ fästingar de smittar inte heller.
Problemet är att får du in en parasitbärande fisk så kan den orsaka massor.
#6 - 28 juni 2010 17:17
Nu har i alla fall ett scalarepar lekt i det akvariet, och de sjuka maculipinnisarna är också i lektagen :p Hoppas jag blir av med skiten.
#7 - 28 juni 2010 17:25
Rättelse, de maskätna maculipinnisarna är inte i lektagen, de har lekt redan.
#8 - 7 augusti 2010 15:31
Vad jag kan se har hanen inga, eller endast lite mask kvar, det syns inget särskilt när man tittar, och hans buk ser inte lika insjunken ut längre. Honan däremot har kvar skiten, trots att jag har medicinerat. Har börjat med en medicinering till nu. Det lustiga är att jag ser inget på nå´n annan fisk. Har ett stort palettpar med yngel i samma akvarium, och även maculipinnisarna är i lektagen igen, såg att honans äggläggningsrör var långt ute, och mitt i det kan man skymta en röd mask :p

Har fortfarande inte sett nå´t i akvariet de gick i först, ska jag medicinera där också i alla fall?
#9 - 7 augusti 2010 20:53
Jaha, nu har den maskätna honan lagt ägg... Nå´n som har nå´n teori om varför just de två har maskarna, och att det inte syns nå´t på de andra? En teori jag har är att de får i sig äggen när de rotar i botten, eldbukar funkar ju lite som jordätare, men de andra borde ju ha i alla fall tycker man...
#10 - 10 augusti 2010 19:31
Hmm, tyckte mig se nå´t misstänkt på en av mina albinoancistrusar som går i samma akvarium som maculipinnisarna gick i först :p Men ancistrusarna är pigga, och verkar inte magra.
#11 - 22 september 2010 14:06
Sera Nematol

Har nu äntligen fått tag i Sera Nematol, medicinerade igår, masken är kvar, men ser ut att sticka ut längre än tidigare, nå´n som vet hur lång tid det tar innan masken dör? Camallanus står ju omnämnd i bruksanvisningen, så den borde ju stryka med.
#12 - 22 september 2010 21:33
Den dör ganska snabbt men det tar ett tag innan den försvinner ur fisken. Det du ser är död mask som sticker ut. Om en dag eller så är den borta.
#13 - 22 september 2010 21:37
Ok, de såg ut att vara kvar förut när jag tittade. Medicinerade som sagt i går, och är de kvar imorr´n börjar jag misströsta. Men nu efter medicineringen stack de så långt ut att en av mosaikguramina åt av dem direkt ur en scalare :p
#14 - 24 september 2010 16:40
Hmm, skiten är fortfarande kvar... Men de sitter långt ut, och paletthonan, som jag inte sett nå´t på innan, har en som sticker ganska långt ut, vilket väl tyder på att hon haft hela tiden, och att masken är döende nu? Ska det verkligen ta så lång tid innan skiten trillar ur fisken efter medicineringen?
#15 - 24 september 2010 20:46
Tog nog 3 dagar för mig innan jag inte kunde se några alls, men det gick ganska snabbt innan de såg piggare ut.
#16 - 24 september 2010 21:03
Hmm, då borde de vara borta nu, medicinerade i tisdags. Pigga har de varit hela tiden, har fått lek av både paletterna, scalarerna, och maculipinnisarna se´n de fick masken. Använde du också SERA Nematol?
#17 - 25 september 2010 07:05
Japp SERA nematol. Det var för 3 veckor sedan. Det står på burken att man kan medicinera igen efter 2 veckor för att döda ägg och det tänkte jag göra nu i helgen. Sedan ska fiskarna flytta till nytt större akvarium.
Nämde om det lite här, du var med i början men missade slutet:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142182
#18 - 25 september 2010 11:46
Står det inte tre veckor i bruksanvisningen? Hur som helst så verkar det ju ha nå´n effekt, eftersom maskarna sitter längre ut, och inte verkar särskilt levande. Men tycker ju att de borde åka ut nå´n gång, om de var döda.
#19 - 27 september 2010 16:07
Nu verkar maculipinnishonan ha blivit av med det, de två (döda) maskarna som hängt ut i flera dagar är borta nu. Även paletthonan fick en som började hänga långt ut efter medicineringen, och den verkar också vara borta nu. Men tycker det ser ut som att en eller två av scalarerna har kvar, om de lever eller är döda (maskarna alltså) är jag osäker på.
#20 - 30 september 2010 23:06
Ser inga maskar nu, förutom några som såg döda ut, på en av palettungarna.
#21 - 1 oktober 2010 05:13
Bra, då har det fungerat. Du hade nog en rejäl laddning av maskar med tanke på hur länge det ändå tagit att rensa upp.
#22 - 1 oktober 2010 17:42
Ja, och när maculipinnishonans döda maskar äntligen släppte, så kröp det fram nya när hon åt, men nu har jag inte sett fler på henne, och scalarernas tycks vara bort. Har sett några som såg döda ut även på en av scalareungarna i scalarekuben, men annars verkar de vara rensade också. Tyckte mig se en mask för ett tag se´n på en av albinoancistrusarna i akvariet maculipinnisarna gick i först, så jag medicinerade där också, men har inte sett nå´n mask krypa ut på nyckelhålen och pansarmalarna som går där.
#23 - 16 november 2010 21:57
Hur ser det ut nu Micke?

Vilka mediciner testade du, var det Sera Nematol som hjälpte dig?

Har fått själv i två kar... :(
#24 - 16 november 2010 22:12
Det ser ut att vara borta, har inte sett nå´t på ett tag. Japp, det var Sera Nematol som tog bort dem, testade en annan innan, som verkade hjälpa på en fisk, men inte de andra. Den var dessutom lite lurig, och bör inte överdoseras.
#25 - 10 januari 2014 17:48
Jaha, så var det dags igen [:-5]

Har inte sett några Camallanus överhuvudtaget se'n jag skrev senast i tråden... Men häromdagen köpte jag en scalare, och denna scalare har såklart Camallanus såg jag nyss :p Det syns inget på de andra scalarerna jag redan hade, eller de övriga fiskarna, vad jag kan se, så är ganska övertygad om att skiten följde med denna scalare. Så det blir till att åka och köpa Nematol imorr'n, hoppas han har det inne fortfarande. Och får nog varna honom att han ska kolla karet scalaren gick i. Misstänker att han hade fått den i inbyte.
#26 - 10 januari 2014 17:59
Välkommen i denna klubb! Förstår ju numera precis hur det känns.
#27 - 10 januari 2014 18:00
Bluewing skrev:
Välkommen i denna klubb! Förstår ju numera precis hur det känns.

Tack :p Var ju som sagt medlem i klubben redan för flera år se'n. Får hoppas skiten försvinner den här gången också.
#28 - 10 januari 2014 18:52
Tror faktiskt att fisken kommer från en onämnd grossist! Vet en grossist som har problem med skiten just nu!
#29 - 10 januari 2014 19:00
Jag har beställt Imazo-skalarer som kommer på tisdag. Bör jag medicinera?
#30 - 10 januari 2014 19:17
Den här scalaren är en rätt liten rökscalare, som jag tror var rätt nyinkommen, och det var bara några stycken, så jag misstänker att de var inbyten. Hade ett tag tidigare köpt några liknande scalarer, som han hade ett större antal av, och som kom från en rätt duktig privatodlare vad jag förstod. På dessa har jag inte sett några maskar, vare sig nu, eller tidigare, utan bara på denna nyköpta.
#31 - 10 januari 2014 19:22
HWH skrev:
Jag har beställt Imazo-skalarer som kommer på tisdag. Bör jag medicinera?

Ja det tycker jag du skall göra. Sätt dem i karantän och behandla med dubbel dos Sera Nematol!
#32 - 10 januari 2014 19:25
Mr Woods skrev:
Ja det tycker jag du skall göra. Sätt dem i karantän och behandla med dubbel dos Sera Nematol!

Njaeee... Sätt dom i karantän först och ha lite koll på dom först.
#33 - 10 januari 2014 19:32
Fast då blir det ju väääldigt lång karantän om man skall känna sig säker...
#34 - 10 januari 2014 19:36
Hahaha jaaa... Men om du ska vara 110% så blir det ju så! Är ju alltid en risk när man köper ny fisk.
#35 - 11 januari 2014 14:33
Han hade såklart ingen Nematol, men som tur var, så hade han en öppnad flaska som stod i ett skåp, och den fick jag ta, det var inte så mycket taget ur den. Hoppas nu att nyckelhålsynglen tål behandlingen.
#36 - 11 januari 2014 15:45
Mr Woods skrev:
Fast då blir det ju väääldigt lång karantän om man skall känna sig säker...

vad jag har förstått så kan det ta flera månader innan man ser det om man har otur. Så lång karantän känns ju inte relevant, det har jag inte kar till.
#37 - 11 januari 2014 15:45
Animaniac skrev:
Han hade såklart ingen Nematol, men som tur var, så hade han en öppnad flaska som stod i ett skåp, och den fick jag ta, det var inte så mycket taget ur den. Hoppas nu att nyckelhålsynglen tål behandlingen.

Det tror jag att de gör. Kör du enkel eller dubbel dos?
#38 - 11 januari 2014 15:54
HWH skrev:
Det tror jag att de gör. Kör du enkel eller dubbel dos?

Tja, kör väl till att börja med som det står i beskrivningen. Kan ju hälla i lite extra, det är en rätt snäll medicin har jag för mig, till skillnad mot en annan jag testade först förra gången, som var mindre effektiv, men var jobbigare för fiskarna, och grumlade vattnet en del.
#39 - 11 januari 2014 16:07
Du får skicka ett PM om du behöver mer, jag har 25-30ml kvar.
#40 - 11 januari 2014 16:23
Min erfarenhet är att det behövdes dubbel dos. Enkeldos gjorde att Camallanus fortsatte vifta glatt i ändöppningarna samt att de fortsatte föda ungar. Kör dubbelt....
#41 - 11 januari 2014 19:09
Mr Woods skrev:
Du får skicka ett PM om du behöver mer, jag har 25-30ml kvar.

Tack. Nu har jag i alla fall bytt lite vatten, gjort rent pumpen, och medicinerat, och körde dubbel dos, 12 ml istället för 6... Fortfarande syns maskarna bara på den scalaren.
#42 - 12 januari 2014 11:11
Lycka till nu. Få se om dina Camallanus släpper taget. Har själv en Nyckelhål som har en död Camallanus sedan 3 veckor. Men håller tummarna för att det går bra. Är själv inne på den uppföljande Nematol-behandlingen som man gör 3 veckor efter den du gör nu. Tycker att de som verkar tåla Nematol sämst är levandefödare eller om det mera är så att de tar stryk av parasiten. Håller tummarna för en bra behandling.

Är jag hos en akvariehandlare idag så kollar jag nogsamt alla fiskar i karet efter Camallanus-tecken såsom insjunken buk, de förhatliga stråna i baken. Ska bli intressant att se hur det går.
#43 - 12 januari 2014 11:15
Bluewing skrev:
Lycka till nu. Få se om dina Camallanus släpper taget. Har själv en Nyckelhål som har en död Camallanus sedan 3 veckor. Men håller tummarna för att det går bra. Är själv inne på den uppföljande Nematol-behandlingen som man gör 3 veckor efter den du gör nu. Tycker att de som verkar tåla Nematol sämst är levandefödare eller om det mera är så att de tar stryk av parasiten. Håller tummarna för en bra behandling.

Är jag hos en akvariehandlare idag så kollar jag nogsamt alla fiskar i karet efter Camallanus-tecken såsom insjunken buk, de förhatliga stråna i baken. Ska bli intressant att se hur det går.

Ja ska verkligen bli intressant?
#44 - 12 januari 2014 14:52
Bluewing skrev:

Ja, vad jag minns från förra gången tog det ett tag för de döda att släppa. Mina nyckelhål ser jag inget på, har två par i två olika kar, varav det ena har yngel nu, de med ynglen är som tur är i ett annat kar, men även paret där den maskätna scalaren bor har lekt tidigare.

Har inte för mig att jag såg nå't särskilt på den scalaren i butiken, å andra sidan tittade jag inte så noga, och det är lite dåligt ljus i det karet. Och vad jag förstår så kan maskarna dra in sig när fisken rör sig mycket.
#45 - 12 januari 2014 19:05
Vet inte om det är önsketänkande, men tycker allt att maskarna ser lite hängiga ut redan.
#46 - 12 januari 2014 19:09
Med dubbeldos gick det fort ;)
#47 - 12 januari 2014 19:23
Bluewing skrev:
Med dubbeldos gick det fort ;)

För dig? Får hoppas det gör det för mig också då :) Och så hoppas jag verkligen att det begränsar sig till det karet den här gången.
#48 - 12 januari 2014 19:45
Om du inte använder något alls mellan karen så kan det ju inte smitta.
#49 - 12 januari 2014 20:25
Den här gången har jag inte gjort det vad jag vet, förra gången hade jag väl flyttat fiskar mellan karen och så. Men man kan ju ha varit i och blaskat utan att tänka på det.
#50 - 13 januari 2014 07:54
När jag kollade sist i går kväll, så såg det ut att vara mer eller mindre borta. Får kolla senare idag också. Maskarna kan ju redan ha varit försvagade av Parazin P, som jag hade i karet för några veckor se'n, för att behandla en yttre mask, som satt på några av guldsömsungarna.
#51 - 13 januari 2014 14:35
Kollade nyss, och ser inga maskar. Men ropar inte hej än...
#52 - 13 januari 2014 17:42
Ser fortfarande ingen mask, tycker t.o.m att h*n blev lite rund efter matningen för ut, så h*n verkar pigg och matglad i alla fall.

En lite trevligare notering är att nyckelhålsynglen fick sin första middag förut :)
#53 - 15 januari 2014 14:58
Bör man köra dubbel dos även vid uppföljningsmedicineringen, eller räcker det med enkel dos då?
#54 - 15 januari 2014 17:49
Eftersom enkeldos inte alltid biter så har jag själv valt att köra dubbeldos hela vägen, sedan avslutar jag med aktivt kol ett dygn. Min behandling är avslutad ikväll :D Äntligen! Det blev 4 ancistrus och 2 (kan bli 4) svärdbärare som dog sedan detta startade. Ciklider, Malar och Tetror har klarat sig bra.
Håller tummarna för att det går riktigt bra för dig.
#55 - 15 januari 2014 18:29
Jo, men jag tänkte på att det verkade bita rätt snabbt, och att utbrottet inte verkar så stort. Men det är klart, kan ju finnas fler än som har visat sig hittills. Hittills har ingen fisk strukit med vad jag vet. Jo, jag hittar inte en av scalarerna, vilket jag tycker är mysko, eftersom jag aldrig sett några maskar på den, och den var en av de större och aktivare, som jag vet åt som den skulle. Kollar extra noga i de andra karen också, men har ännu inte sett nå't misstänkt. De enda små sakerna som rör sig är nyckelhålsynglen, och de är betydligt mer välkomna :) Tack, skönt att det verkar borta hos dig nu.
#56 - 27 januari 2014 18:52
Hmm, funderar på en sak... Det påstås ju att man ska göra ett 80-procentigt vattenbyte några dagar efter första medicineringen... Det gjorde aldrig jag, för jag tyckte inte det behövdes, fiskarna såg inte störda ut av medicinen alls. Däremot häromdagen, när jag körde andra medicineringen (efter ett vattenbyte, om än inte 80%) Så gillade fiskarna inte det alls.

Så min gissning är att anledningen till att det 80-procentiga vattenbytet efter första medicineringen rekommenderas, är för att det kan bli jobbigt för fiskarna (det blev inte det för mina), och att det är på grund av detta vattenbyte, som man måste medicinera en gång till. Eftersom fiskarna inte tycktes gilla den andra medicineringen, så gissar jag att medicinen inte bryts ner nå't särskilt över två veckor, och om man då klarar sig utan att byta vatten efter första medicineringen, så kanske det inte behövs en andra medicinering, för att det är så pass mycket medicin kvar i vattnet, att eventuella nykläckta larver dör i alla fall? Hur som helst har jag inte sett en enda mask på nå'n fisk se'n jag medicinerade första gången, och såg aldrig nå'n mask på nå'n annan fisk än den då nyinköpta scalaren.
#57 - 27 januari 2014 19:30
Den vuxna masken syns efter månader med mask i magen. Så ungarna lever troligen på vävnaden i magsäcken på fisken. Så infektionen syns ju bara först när du har en vuxen hona som sticker ut. Så därför vet du inte förrän efter en ganska lång tid (månader) om medicinen bitit optimalt. Den andra medicineringen är för de larver som eventuellt överlevt ska dö innan de producerar nya. Skulle inte experimentera med att skippa doseringar.
#58 - 27 januari 2014 19:36
Skippade inte den andra doseringen, däremot var jag tvungen att byta rätt mycket vatten efter den andra medicineringen, eftersom fiskarna inte gillade den alls. Så jag hoppas att det fortfarande finns tillräckligt med medicin i vattnet. Förra gången jag hade skiten (ca fem år se'n) fick jag bort maskarna, och de som dök upp nu kan ju inte ha varit överlevande från förra gången eftersom det gått så lång tid utan en enda mask.
#59 - 27 januari 2014 20:35
Animaniac skrev:

Så min gissning är att anledningen till att det 80-procentiga vattenbytet efter första medicineringen rekommenderas, är för att det kan bli jobbigt för fiskarna (det blev inte det för mina), och att det är på grund av detta vattenbyte, som man måste medicinera en gång till.
Inte alls så utan efter 3 veckor ska man köra andra kuren (viktigt) för att ta död på de larver som varit ägg vid första kuren! Viktigt att göra det stora vattenbytet (minst 80%) efter varje avslutat behandling. Att slarva eller hitta på egna metoder är en dålig idé helt enkelt.
#60 - 27 januari 2014 20:37
Håller verkligen med åheim här...
#61 - 27 januari 2014 20:39
Har fattat det som att man ska göra andra medicineringen efter två veckor? Det 80-procentiga vattenbytet ska väl ske några dagar efter första behandlingen.
#62 - 27 januari 2014 20:47
Måste jag ha i mer medicin om ett tag nu, när jag var tvungen att byta så mycket vatten? Vattenbyten ska man ju i och för sig göra.
#63 - 27 januari 2014 20:51
Om du använder sera nematol så gör du andra behandlingen efter 3 veckor! Nematolet ska vara i vattnet 2 dagar sen minst 80% vattenbyte!
#64 - 27 januari 2014 20:54
Ett knep som funkade för mig var att jag hade dom sjuka fiskarna i ett 30L nano, där jag körde dosen varannan dag tror jag det var(se bipack) men jag bytte även 90% av vattnet varje dag, jag bytte då med vatten från mitt stora kar så det blev ingen skillnad på vattnet, jag behövde bara köra en behandling :D
#65 - 27 januari 2014 21:00
Vitsen med att man måste göra flera behandlingar är ju att larver kan kläckas efter första behandlingen men som då dör efter 3 veckor innan de kan föda nya maskar. Sedan är ju inte sjukdomen bara i fiskarna utan maskarna kan klara sig långa perioder i botten, filter etc. Varför ta chansen att minska effektiviteten i behandlingen?
#66 - 27 januari 2014 21:01
Hela det smittade karet måste ju behandlas.
#67 - 27 januari 2014 21:02
Har för mig att det står två veckor på beskrivningen. Gjorde som sagt aldrig det första vattenbytet, och det kan ju i alla fall inte vara positivt för maskarna, eftersom medicinhalten inte minskar som den skulle vid ett vattenbyte. Bytte som sagt dagen efter andra behandlingen, för att fiskarna såg ut att vilja det.
#68 - 27 januari 2014 21:15
Jag har läst beskrivningen och det ÄR 3 veckor;)

Ryskbompa: vilken medicin använde du?
#69 - 27 januari 2014 21:23
Hur som helst tror jag vattenbytena är mer för fiskarnas skull, inte för att maskarna ska dö lättare :) De dör nog lättare ju högre dos man har, och ju längre den är i. Håller i alla fall koll på fiskarna, och har som sagt ännu inte sett nå'n mask på nå'n mer fisk.
#70 - 27 januari 2014 23:55
Ja det är väl ganska självklart att man byter vatten för fiskens skull... Vore det inte för fisken kan du ju köra nematol 24/7 i ditt kar för att vara riktigt säker på att inget lever i karet;) Den börjar kännas lite underligt den här diskussionen[:o]
#71 - 28 januari 2014 08:28
Vad jag menar är, risken att nå'n mask skulle leva nu är väl rätt liten, eftersom jag aldrig gjorde första vattenbytet. Det verkade inte behövas, eftersom fiskarna inte såg påverkade ut alls. Och då kunde jag kanske struntat i andra medicineringen, eftersom medicinhalten i akvariet inte sjönk genom ett vattenbyte? Det är det jag undrar.
#72 - 28 januari 2014 14:20
Animaniac skrev:
Vad jag menar är, risken att nå'n mask skulle leva nu är väl rätt liten, eftersom jag aldrig gjorde första vattenbytet. Det verkade inte behövas, eftersom fiskarna inte såg påverkade ut alls. Och då kunde jag kanske struntat i andra medicineringen, eftersom medicinhalten i akvariet inte sjönk genom ett vattenbyte? Det är det jag undrar.
Ja om du medicinerar i 3 veckor i sträck så, det tar 3 v. för äggen att bli mask och först då bilter medicinen. Men det är en ickefråga eftersom man inte får medicinera på det viset!
#73 - 28 januari 2014 18:57
åheim skrev:
Jag har läst beskrivningen och det ÄR 3 veckor;)

Ryskbompa: vilken medicin använde du?

Sera nematol, hade bara 2 fiskar i de karet(147liter). jag tror stenhårt på att byta massa vatten varje dag, sen powerfeedade jag dom också :D
#74 - 28 januari 2014 19:02
Jag läste på beskrivningen, och det var tre veckor, men har för mig nå'n sa två veckor, det var därför jag fick det för mig. Jag är mest orolig för att jag lät det gå för kort tid mellan behandlingarna. Vattenbytet jag tvingades göra efter andra medicineringen ska man väl göra ändå, så risken att medicinen är för utspädd nu är väl rätt liten.
#75 - 21 februari 2014 20:06
Hmm, har nå'n här märkt att scalarer verkar vara känsliga mot medicinen? Scalare efter scalare har tacklat av, och nu, rätt långt efter andra medicineringen, har en av de få kvarvarande börjat simma runt i cirklar :p De andra fiskarna tycks vara helt opåverkade.
#76 - 21 februari 2014 20:14
Jag tror det beror på hur många inre skador de fått av larverna. Det tar ju ett tag innan det märks fullt ut.
#77 - 21 februari 2014 20:29
Har som sagt bara sett maskar på en scalare, och scalarerna började må dåligt, och tacklade av direkt efter andra medicineringen, även de jag inte sett några maskar på. Har bytt vatten flera gånger, och köpt nya scalarer, varav en också har börjat tackla av, utan några tecken på några maskar. Och inga andra arter har problem.
#78 - 22 februari 2014 15:40
En annan sak som gör att jag tror det har med medicinen att göra, och inte maskarna, är att när jag gjort andra medicineringen, och jag såg att scalarerna fick problem, så gjorde jag ett vattenbyte, varpå de kvicknade till, och såg ok ut ett tag, men se'n trillade de av i alla fall.
#79 - 7 mars 2014 18:45
Har en scalare kvar, som sett rätt eländig ut ett tag... Och nu, när jag fått både vita prick och svamp i karet (från en L200 som jag köpte häromveckan, strax efter att jag köpte den åkte alla L-malarna i det butikskaret på samma skit) då piggnar den till, och börjar äta :p Skulle vara surt om svampen eller pricken tar död på den nu när den är på bättringsvägen.

Annons