CaCl2 Kaliumclorid

#1 - 10 december 2004 13:24
Har försök att hitta en lämplig blandning av CaCl2 men det verkar som man egentligen inte behöver detta alls i vissa trådar, så det tvistat lite om det.
#2 - 10 december 2004 13:38
Ca och Mg doseringens varar eller icke vara beror till ganska stor del på dessa ämnens förekomst i kranvattnet.
I vissa fall behövs ingen dosering alls.
Man brukar säga att Ca halten ska vara minst 4ggr högre än Mg halten.
Förhållandet mellan Ca och Mg är viktigare än mängden.

Calciumbrist brukar yttra sig genom att ny blad blir "krulliga".
Doserar man Mg och får "krull" så kan man med all säkerhet sluta med Mg eller åtmindtånne dra ner på doseringen, eftersom för hög Mg halt hindrar Ca upptaget hos växterna.
Doserar man varken Mg eller Ca och får "krull" så kan man börja med att dosera Ca.

#3 - 10 december 2004 13:56
om man nu skulle dosera iaf vilken blandning skulle vara lämpligt alltså hur mycket CaCl2 i låt säga 0.5 liter H2O låt oss göra den ca 5ggr svagare än normalt?
#4 - 10 december 2004 14:35
Låter som ett problem för Defdac det där, men jag tänkte bara påpeka att det är CaCl2, inte CaC12. Det borde göra det enklare att hitta info på nätet, t.ex. här:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200308/msg00047.html
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9906/msg00142.html
etc
#5 - 10 december 2004 14:45
Jag själv kör en flingvariant (vägsalt) som gör att jag egentligen inte vet hur mycket en tesked ger i ppm i mitt vatten.

Men om du registrerar dig på www.aquaticplantcentral.com (den just nu bästa växtcommunityn) så har dom en kalkylator som heter "Fertilator". Den kan beräkna CaCl2.

Nu såg jag att den likställer en teaspoon CaCl2 med ett gram, vilket jag är helt säker på inte gäller för mitt vägsalt. Ska kolla med dom som gjort Fertilator om det är något fel.

Räkneexpempel från Fertilator:
1 teaspoon(1 gram) i 100 liter ger 1.37 ppm Ca.
5 teaspoons(5 gram) i 100 ilter ger 6.86 ppm Ca.

#6 - 10 december 2004 14:50
Per i Norge hade redan frågat samma sak, så jag återupplivade tråden lite:
http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?p=24626

#7 - 10 december 2004 15:42
CaCl2 finns tydligen med olika mycket vatten:
http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?t=1776

Calcium Chloride dihydrate CaCl2 2H2O

Calcium Chloride anhydrous CaCl2

Calcium Chloride 6-hydrate CaCl2 6H2O

Precis som för MgSO4 som igentligen brukar komma i formen MgSO4 7H20.

Så det gäller väl att gämföra vikten för samma variant?!
#8 - 10 december 2004 15:54
Jag körde mitt CaCl2 i mixern så att det blev hyfsat pulverform, jag gjorde en viktmätning på detta (flingor är för odefinierade).

Thomas kalkylator räknar ju ut CaCL2 med vikt så det kanske kan fungera för er.

50ml = 55,6g (OBS! "pulverform")

1ml = 1,11g
1g = 0,9ml

/Niklas
#9 - 11 december 2004 21:01
Ursprungligen skickat av Azur

Låter som ett problem för Defdac det där, men jag tänkte bara påpeka att det är CaCl2, inte CaC12. Det borde göra det enklare att hitta info på nätet, t.ex. här:

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200308/msg00047.html

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9906/msg00142.html

etc

Om man jag fattar rätt av den övre länken så ska man ha ungefär 1 tesked CaCl2 (Torrbollen Refill) till ca 350L vatten.

Har försökt att hitta doseringsrekomendationer men det verkar som om inte ens de lärda verka helt veta vilka doseringar är att rekomendera.

Vågar jag tippa i nästan en tesked i mitt 375L?

Man brukar säga att Ca halten ska vara minst 4ggr högre än Mg halten.

Förhållandet mellan Ca och Mg är viktigare än mängden.

Jaha nu vara förvirringen total. Jag har sedan jag bytte ut TMG till NutriSI, KNO3 & KH2PO4 fått alldelens skrynkliga blad vilket jag tolkat som kalcium brist. Men jag har nästan 13 ggr mer Ca än Mg!
Mg 4.7 mg/l
Ca 64 mg/l

Desutom har jag nu lyckats fått gröna sametsliknande alger sen jag slutatde med TMG [:(], Vallisnerin växer visseligen snabbare nu.

Snäll hjälp, jag har hålt på och sök och läst här på forumet och försökt räkna men jag får bara ondare i huvet och blir mer och mer förvirrad.

Ska jag tippa i Torrbolls refill? Mina växter börjar se ut som papperslappar som leggat i ett par byxor som blivit tvättade [:-118].
#10 - 13 december 2004 10:25
Snälla någon? Ingen som kan ge mig ett råd?

Mina växter ser för sorgliga ut och jag vet inte hur mycket CaCl2 jag vågar hälla i.
#11 - 13 december 2004 11:17
Mångd mm kan ni räkna ut med min kalkylator som ni hittar på min hemsida :-)
#12 - 13 december 2004 11:31
Jag tror de flesta är osäkra och därför inte vågar svara.

Alkalielementen påverkar varandra. Man kan t ex få Calciumbrist genom att överdosera MgSO4. Samma sak gäller med att Kalium kan hämma Ca.

På sista tiden så har Barr diskuterat "K+" på APD och han är verkligen helt rabiat när det gäller att höga K-nivåer inte kan framkalla Calciumbrist/stunting, samtidigt som allt fler rapporterar upptäckter med att dom kan stunta växter med höga K-doser.

Kör man KNO3 så är det inte möjligt att gå ner i K-dosering, så då får man gå upp i Ca-dosering istället.

Men jag tror det blir mer intrikat än såhär.

Jag vet en sak: Jag kan få massiv Calciumbrist i t ex Althernantera reineckii genom att sluta dosera CaCl2, samtidigt som jag kan dosera 2 dl CaCl2 efter varje vattenbyte och ändå ha vågiga blad kvar. Min teori om det var en NASA-rapport som sa att när man kör växter skitfort så hinner inte Calciumupptaget med - vilket Tom Barr sköt i sank med en gång. Han menade på att Calcium är väldigt lättillgängligt för vattenväxter eftersom dom står i Calciumhaltigt vatten. Ändå kan jag se att min Ludwigia glandulosa inte alls får vågiga blad längre ner där växthastigheten är betydligt mindre.

Enligt utsaga ska Calciumglukonat vara mer lättupptagligt, men jag har inte sett några speciella förbättringar. Glandulosan får vågiga/skruvade blad högst upp oavsett hur mycket Calcium jag dumpar ner.

Jag har även testat med Borax (Bor) för att utesluta den möjligheten. Bor-brist ser ut som Calciumbrist.

För mycket K verkar osannolikt då jag när jag började med PMDD hävde ner matskedar med K2SO4 och då funkade glandulosan bättre - men då hade jag inte lika intensivt ljus så tillväxthastigheten var mindre.

Om det är så att jag driver glandulosan för snabbt så att Calciumintaget trots allt blir begränsande vet jag inte riktigt hur man ska fixa det. Jag har funderat på att testa att gräva ner en massa vägsalt vid rötterna på glandulosan och se om det blir bättre.

Tips och råd mottages som vanligt tacksamt i den här frågan.

#13 - 13 december 2004 15:08
Jag tror de flesta är osäkra och därför inte vågar svara.

Ja det har verkar så. Jag är mest ute efter att få lite råd inom vilka områden jag kan testa mig fram i. Jag har införskaffat en Torrbollen Refill (tyckte att 25kg vägsalt vara lite mycket), kan jag börja med typ en matsked i veckan eller är det åt pipen för mycket eller för lite? Jag är rädd för att hälla i för mycket så jag avlivar mina fiskar. Man ska väll lösa upp det i lite vatten innan man häller i det? Som sagt bara en lite fingervisning i vilka områden ungefär jag troligen borde röra mig i för mitt 375L (300l vatten).

Mångd mm kan ni räkna ut med min kalkylator som ni hittar på min hemsida :-)

Jo har testat den men får inte till det riktigt eftersom den beräkna CaCl2 beroende på Mg. Jag tillsätter endast NutriSI, KNO3 och KH2PO4 i dagsläget och fyller jag i dessa så får jag inte fram någon nivå jag för CaCl2 :(

Jag fick av dig defdac i en annan tråd förut blandningsnivåer för de tre.
NutriSI: 7krm / 0.5L
KNO3: 7tsk / 0.5L
KH2PO4: 4krm / 0.5L
Doserar 30ml per vecka i 300L vatten.
När jag matar in dom siffrorna i ditt kalkyblad Jörgen (räknar med 1ml=1krm=1,1g) så verkar det som om jag använder alldelens för lite KNO3! Så här räknar jag 7tsk = 7*5ml(1tsk) = 35ml = 35*1,1(g/ml) = 38,5g. Det blandar jag med 0.5 liter vatten. När jag matar in 38,5g KNO3 och 500ml vatten och doserar 30ml så får jag 2.98ppm K och rekomenderad nivå är 20ppm!? Jag får 4.72 ppm nitrat och rekomenderat är 10ppm. Verkar nästan som man skulle blanda 7 matskedar KNO3 i 0.5L för att komma upp i rätt nivåer!?

Hoppas ni har tid och ork att svara på mitt tjat. Mina frågor kanske är dumma men jag är inte så haj på kemi och jag är rädd för att jag ska avliva mina fiskar.
#14 - 15 december 2004 10:56
Ingen som vet varför jag får så konstiga värden? Har jag räknat fel?
#15 - 15 december 2004 18:49

När jag matar in 38,5g KNO3 och 500ml vatten och doserar 30ml så får jag 2.98ppm K och rekomenderad nivå är 20ppm!?

Växterna förstår inte din matte. Dom behöver alla näringsämnen och vilka nivåer det är inte viktigt - förutom när dom börjar bli alldeles för låga eller alldeles för höga.

20 ppm K är en tidig rekommendation som har omvärderats ganska mycket på sista tiden. Det har att göra med den här problematiken kring att för mycket K kan blocka Ca.

Numera säger man att göder man med KNO3 så att man aldrig halkar ner på för låga kvävenivåer finns det tillräckligt med K.

Jag får 4.72 ppm nitrat och rekomenderat är 10ppm.

Jag har skruvat in gödningarna ganska fegt där en fulldos ska ge 0.1 ppm Fe, ca 5 ppm NO3 och ca 0.5 ppm PO4 - för att de utan CO2 ska kunna använda den och för att folk gillar att vara försiktiga och för att växtakvarister älskar att hälla i mycket mer gödning än vad dom förstår är bra.

Det är bättre att märka att man måste fulldospulsa flera gånger i veckan via en lite svagare fulldospuls. Nästa steg, när man fulldospulsar nästan varenda dag, är att börja använda pulvrena torrt i stället. Men det är steg 2.

Kortfattat: Dom är för nybörjare, och dom kommer tycka det är kul att kunna se så tydligt när man ska pulsa (minskat bubbel) och dom kommer till ett läge där dom kan börja öka pulserna, t ex öka fosfatmängden vid prickalger på framrutan eller öka nitratmängden om Cyanobakterier/toffsalger gör sig påminda.

På det sätter märker man att växtakvarier är farliga att näringsbegränsa men ganska ofarliga att dosera för mycket gödning, så länge inget fattas. I det läget har man lämnat gödningsmagin bakom sig för länge sedan och kan fokusera på det man var ute efter från början: Skapa sitt drömväxtakvarium 8)
#16 - 15 december 2004 21:49
Wow!

Ett riktigt super tack för att du verkligen tar dig tid och ger de svar du gör. Det är kul att sånna som du (kan mycket) tar sig tid och svarar på frågor från sånna som jag (kan lite).

Respekt!
#17 - 15 december 2004 22:51
Hei, jeg har gjort noen beregninger etter å ha funnet linken http://www.oecd.org/dataoecd/32/15/33685455.pdf.
Sjekk s. 16.

Densiteten til CaCl2 er oppgitt til (ungefär):

CaCl2 (som er i torrbollen): 2.2 g/ml
CaCl2 2H2O (som er i vägsaltet): 1.8 g/ml

I CaCl2 fra torrbollen utgör Ca 36% av vekten, i vägsalt 28%. Dvs. om du vil ha 1 ppm Ca skal du ha i ca. 0.13 ml CaCl2/100 liter (torrbollen), alternativt 0.2 ml CaCl2 2H2O/100 liter (vägsalt).

Tom Barr's tips i linken til Azur bör derfor gi _omtrent_ 20 ppm Ca(!) Nå er densiteten lavere for flinger, så i praksis gir det kanskje 10 ppm? NE's resultat over ser ut å bekrefte dette.

Håper det hjelper!

Mvh,
Kai
#18 - 12 januari 2005 15:03
[QUOTE=rindberg]Snälla någon? Ingen som kan ge mig ett råd?

Mina växter ser för sorgliga ut och jag vet inte hur mycket CaCl2 jag vågar hälla i.[/QUOTE]

Testa med en tesked du, så lite kan inte göra någon skada, har du testat totalhårdheten?

Vill minnas att 4 g vattenfri Kalcium klorid ger ett rätt hårt vatten i 375 l, som Tanganyika, typ. (Var rätt vild i mina experiment för drygt 10 år sen.)
Helt vattenfri CaCl2 är rätt så ovanligt men om du är tveksam så kan jag berätta att den varianten utvecklar mycket värme när man tillsätter vatten.
#19 - 12 januari 2005 15:14
angående calciumglukonat. vad är det? om det är ca2+ och nån glukonat jon tillssamans så är det ju samma sak som cacl2 som blir ca2+ och cl- när de löst sig i vattnet?
eller vad är det med glukonatet som gör det mer lättupptagligt.

tycker annars att din teori med snabbväxande växter ger ca-brist låter trolig, borde vara lätt att testa med större halter av ca... (typ: nära giftig halt ca -> ingen brist; normal ca -> brist?)

mvh gustav
#20 - 13 januari 2005 18:03
[QUOTE=Svante S]
Helt vattenfri CaCl2 är rätt så ovanligt men om du är tveksam så kan jag berätta att den varianten utvecklar mycket värme när man tillsätter vatten.[/QUOTE]

Så det är därför det blir varmt som f** när jag löser upp min CaCl2, då vet man det. :rolleyes:
#21 - 13 januari 2005 18:31
[QUOTE=M.W]Så det är därför det blir varmt som f** när jag löser upp min CaCl2, då vet man det. :rolleyes:[/QUOTE]

DÅ, för 10 år sen hällde jag sånt direkt i akvariet. Jag lovar dig att mina Tropheus tog det för mat bara en gång. De spottade ut det blixtsnabbt och gjorde inte om det.

Annons