Cacl?

#1 - 12 maj 2005 06:25
Jag funderar också på att komplettera med ca och mg. Jag har 500 gr mgso4 från hjortgatan men ingen cacl. Är cacl som ni andra använder då ni tillsätter ca och i så fall var har ni köpt den samt vilken tillverkare?
#2 - 12 maj 2005 06:35
Jag köpte en 25 kgs säck Road-flakes från Granngården. Vägsalt således.

Vill man bara testa kanske refill till torrbollen från Biltema (eller var det Clas Ohlson?) kan vara ett alternativ.
#3 - 12 maj 2005 06:54
25 kg! Jag har redan ca 23 kg kno3 och 45 kg k2so4 hemma så jag tror jag börjar med refillen för att se eventuellt resultat.

Vad brukar du/ni satsa på för ppm av ca och mg. Förhållandet ca:mg 1:4 vet jag.

Tänkte tillsätta det en gång i veckan mellan vattenbytena eftersom jag brukar lägga i en fulldos mellan vattenbytena. Låter det vettigt
#4 - 12 maj 2005 07:15

Förhållandet ca:mg 1:4 vet jag

Nej tvärtom. mg:ca 1:4 eller ca:mg 4:1.

Tänkte tillsätta det en gång i veckan mellan vattenbytena eftersom jag brukar lägga i en fulldos mellan vattenbytena.

Eftersom vattenbytena drar ner GH:t och Ca:Mg-doseringarna drar upp GH:t är det bättre om du tillsätter Ca:Mg direkt efter vattenbytet - då kommer både fiskar och växter bara uppleva en väldigt kort förändring av hårdheten.
#5 - 12 maj 2005 08:04
Hur ser koncentrationen ut på dessa pulver? Kan man köra 1 tsk mg och 4 tsk ca (torrbollen). Antagligen inte men jag tror inte att det är livsviktigt, jag brukar höfta lite, känns som huvudsaken är att det finns lite av varje i burken. Men är det någon som har ett svar på frågan så kunde det vara kul att testa den exakta doseringen.

/Marcus
#6 - 12 maj 2005 08:17
[QUOTE=defdac]

Förhållandet ca:mg 1:4 vet jag

Nej tvärtom. mg:ca 1:4 eller ca:mg 4:1.[quote]

Ja självklart :)

Skrev visst lite fel.
#7 - 12 maj 2005 08:20
[QUOTE=defdac]

Eftersom vattenbytena drar ner GH:t och Ca:Mg-doseringarna drar upp GH:t är det bättre om du tillsätter Ca:Mg direkt efter vattenbytet - då kommer både fiskar och växter bara uppleva en väldigt kort förändring av hårdheten.

Ok det skall jag göra. Jag har nu 4,1 ppm Mg och 24 ppm Ca. Vad bör jag satsa på att ha efter vattenbytet?
#8 - 12 maj 2005 08:20
Man kan höfta på precis det sätt du föreslår Marcus - med alla pulver utom MgSO4 och CaCl2 (!)

Såhärva:
1 tsk KNO3 i 500 liter ger typ 5 ppm NO3 och typ 5 ppm K
1 tsk K2SO4 i 500 liter ger typ 5 ppm K
1 tsk KH2PO4 i 500 liter ger (väldigt) typ 5 ppm PO4

medans
1 tsk MgSO4 i 500 liter bara ger typ 1 ppm Mg.
1 tsk CaCl2 ger typ 2 ppm Ca

Dvs du behöver dosera runt dubbelt så mycket MgSO3 som CaCl2 för att få lika mycket och med andra ord ungefär hälften så mycket MgSO4 som CaCl2 för att få Ca:Mg-förhållande på 4:1.

Dvs din fråga:

Kan man köra 1 tsk mg och 4 tsk ca (torrbollen)

Får svaret "Det är bättre om du kör 4 tsk torrbollen och 2 tsk MgSO4.", eller "2 tsk CaCl2 och 1 tsk MgSO3".

(Ska man vara anal så bör man veta vilken hydrattyp sin MgSO3 och CaCl2 har, dvs hur mycket H2O som är inbakat i ens pulver. Det ger en viss skillnad minst sagt, men nu pratar vi i extremt runda slängar för att hamna i rätt härad.)
#9 - 12 maj 2005 08:25
Defdac jag såg att du skulle satsa på 40 ppm Ca / 10 ppm Mg. Så jag får se vad jag lägger mig
#10 - 12 maj 2005 08:27
[QUOTE=peppito]Vad bör jag satsa på att ha efter vattenbytet?[/QUOTE]
Jag själv har tänkt försöka köra 40:10 Ca:Mg ppm.

Jag har fått för mig att mitt kranvatten ändrar hårdheten ibland (voodoo-känsla) så min tanke är att jag i princip skiter i dess Ca:Mg förhållande (det får vara vad det vill) och jag doserar 20 ppm Ca och 5 ppm Mg - så även om mitt kranvatten är skruvat till 15 ppm Ca och 1 ppm Mg eller 25 ppm Ca och 10 ppm Mg så vet jag att det efter vattenbytet garanterat dels har skjutit Ca:Mg-förhållandet åt rätt håll och dels så är de doserade nivåerna fullt tillräckliga för en veckas förbrukning.

Tycker man någon parameter i sin ekvation är krånglig och kräver voodoo tar man bort den.
#11 - 12 maj 2005 08:32
[QUOTE=peppito]Jag funderar också på att komplettera med ca och mg. Jag har 500 gr mgso4 från hjortgatan men ingen cacl. Är cacl som ni andra använder då ni tillsätter ca och i så fall var har ni köpt den samt vilken tillverkare?[/QUOTE]
Nej, jag använder CaCO3 istället.
#12 - 12 maj 2005 08:42
[QUOTE=defdac] [Jag har fått för mig att mitt kranvatten ändrar hårdheten ibland (voodoo-känsla) så min tanke är att jag i princip skiter i dess Ca:Mg förhållande (det får vara vad det vill) [/QUOTE]

Jag vet att mitt ändras. För 6 mån var värdena 22 ppm ca och 4,7 mg och nu är det 24 respektive 4.3. så mina ändras.

SÅ jag skall nog också tillsätta vad karet behöver.
#13 - 12 maj 2005 08:43
[QUOTE=petnym]Nej, jag använder CaCO3 istället.[/QUOTE]

Vilket rekommenderar du caco3 eller cacl2. cacl2 är kanske lättare att få tag i. Vilken finns det ett program man kan räkna ut lämplig dos på?
#14 - 12 maj 2005 08:53
Du kan räkna ut CaCl2 med Fertilator på Aquatic Plant Central, tyvärr verkar Fertilator räkna fel på MgSO4, så där använer jag Chuck Gadds kalkyaltor.

Jag föredrar CaCl2 framför CaCO3 eftersom CaCO3 skapar en tät dimma resten av kvällen så jag inte kan njuta av akvariet efter vattenbytet.
#15 - 12 maj 2005 09:09
Jag föredrar CaCl2 framför CaCO3 eftersom CaCO3 skapar en tät dimma resten av kvällen så jag inte kan njuta av akvariet efter vattenbytet.
Det avgör saken. CaCl2 hamnar på shoppinglistan.
Jag hänger på tåten lite eftersom jag har ett litet dilemma i ärendet :eek:
En sak är att räkna ut doseringen av önskad Ca men hur i hela friden ska jag kunna uppskatta vad jag har legat på med mina skolkritor?!? Jag nämde i en annan tåt att det verkar som jag börjar skruva till gödningsregimen ganska okey men jag har ju inte en susning av mitt nuvarande Ca-värde. Är det någon som har en gissning hur mycket Ca en skolkrita kan släppa ifrån sig? Vill ju bara finlira lite med Ca nu.
#16 - 12 maj 2005 09:11
Då blev det genast mycket lättare att välja. Cacl2 får det bli.
#17 - 12 maj 2005 09:41
[QUOTE=BluesBoy]
Är det någon som har en gissning hur mycket Ca en skolkrita kan släppa ifrån sig?

Hur applicerade du kritan, hel krita/kritmos? Skolkrita är väl gips-dihydrat = CaSO4*2H2O.

10 g krita -> 2.3 g Ca -> ungefär 4.5 mg/l hos dig (500 l vatten?).

CaCl2 är IMHO den form utav Ca som löser bäst i vatten. I varje fall torrbollen-varianten (CaCl2-anhydrat) som bubblar och fräser ljuvligt.
#18 - 12 maj 2005 10:09
Hur applicerade du kritan, hel krita/kritmos?
Ehhh, en till två hela kritor som långsamt löses upp. Jag byter/fyller inte på med nya kritor vid varje vattenbyte utan när de är helt upplösta ?!?
#19 - 12 maj 2005 10:19
& jag undrar var du köper skol kritor? måste bli en jävla mass akritor för att uppnå 40 mg....:)
#20 - 12 maj 2005 10:26
[QUOTE=janne22]& jag undrar var du köper skol kritor? måste bli en jävla mass akritor för att uppnå 40 mg....:)[/QUOTE]Vem har sagt att jag har 40 ppm Ca??
Jag har 20 ppm i kran och undrar hur mycket tillägg kritorna gör eftersom jag vill ersätta dem med CaCl2 och höja totalen något.
#21 - 12 maj 2005 10:29
[QUOTE=BluesBoy]en till två hela kritor som långsamt löses upp.[/QUOTE]
Hur lång tid tar det?

Gips/skolkrita som långsamtverkande källa till sulfat är säkert bra. Om du vill dosera kalcium i större mängder är nog CaCl2 mycket bättre.
#22 - 12 maj 2005 10:38
Lite vanskligt att tillsätta CaCO3 / CaCl när man kör med pH-kontroller, eftersom det påverkar KH och därmed också CO2-halten vid ett givet pH-värde.
#23 - 12 maj 2005 10:40
Hur lång tid tar det?
Det mesta skrumpnar ihop på någon/ett par veckor sedan kan det ligga kvar en bit ännu längre.

Om du vill dosera kalcium i större mängder är nog CaCl2 mycket bättre.
Japp! Det var mit mål med övningen. Eftersom jag har sett förbättringar på mina papegojjor med mindre fosfat och/eller mer Ca ville jag helt enkelt finlira lite mer med Ca. D.v.s ersätta kritorna med CaCl2 plus öka dosen något. Då vore det bra att få en uppfattning i vilken härrad man har legat nu med tillsats av kritor. Är det 20 (kran) + 0 eller 20 + 20 s.a.s.
#24 - 12 maj 2005 10:41
[QUOTE=petnym]Lite vanskligt att tillsätta CaCO3 / CaCl när man kör med pH-kontroller, eftersom det påverkar KH och därmed också CO2-halten vid ett givet pH-värde.[/QUOTE]Varför då? Jag ställer setpoint till växtbubbel :)
#25 - 12 maj 2005 10:53
[QUOTE=petnym]Lite vanskligt att tillsätta CaCO3 / CaCl när man kör med pH-kontroller, eftersom det påverkar KH och därmed också CO2-halten vid ett givet pH-värde.[/QUOTE]
[QUOTE=BluesBoy]Varför då? Jag ställer setpoint till växtbubbel :)[/QUOTE]
Det låter avancerat, jag måste välja ett pH-värde. ;-)
#26 - 12 maj 2005 11:01
[QUOTE=petnym]Lite vanskligt att tillsätta CaCO3 / CaCl när man kör med pH-kontroller, eftersom det påverkar KH och därmed också CO2-halten vid ett givet pH-värde.[/QUOTE]

Lyxproblem ;)
#27 - 12 maj 2005 11:11
CaCl2 ändrar inte KH, bara GH.
#28 - 12 maj 2005 11:15
[QUOTE=defdac]CaCl2 ändrar inte KH, bara GH.[/QUOTE]
Isåfall är det ytterliggare en anledning att köra med CaCl2 istället för CaCO3.
#29 - 12 maj 2005 11:29
[QUOTE=petnym][QUOTE=petnym]Lite vanskligt att tillsätta CaCO3 / CaCl när man kör med pH-kontroller, eftersom det påverkar KH och därmed också CO2-halten vid ett givet pH-värde.[/QUOTE]
[QUOTE=BluesBoy]Varför då? Jag ställer setpoint till växtbubbel :)[/QUOTE]
Det låter avancerat, jag måste välja ett pH-värde. ;-)[/QUOTE]Japp, jag också - ett där växterna bubblar. Sen får det stå vad det vill på skalan för pH och kH :)

CaCl2 ändrar inte KH, bara GH.
Vad bra!
#30 - 12 maj 2005 12:00
fick inte svar på var du köper dom`?

bluesen : Japp, jag också - ett där växterna bubblar. Sen får det stå vad det vill på skalan för pH och kH

höjs då kh så höjs ditt ph med ju & då "tror" din ph controller att du har för lite co2 vilket du inte har...& får för mycket. énte sant?
#31 - 12 maj 2005 12:13
fick inte svar på var du köper dom`?
Leksaksaffär.

höjs då kh så höjs ditt ph med ju & då "tror" din ph controller att du har för lite co2 vilket du inte har...& får för mycket. énte sant?
Om kH höjs - so what?
Jag skruvar ner min setpoint tills det blir tillräcklig CO2-nivå i karet. Sen håller kontrollern det pH-värdet (och därmed CO2:n). Att säkert bestämma pH kan vara lurigt som du säkert har märkt... ;)
#32 - 12 maj 2005 12:53
Leksaksaffär

tack! ;)
#33 - 12 maj 2005 13:43
[QUOTE=defdac]Jag köpte en 25 kgs säck Road-flakes från Granngården. Vägsalt således.

Vill man bara testa kanske refill till torrbollen från Biltema (eller var det Clas Ohlson?) kan vara ett alternativ.[/QUOTE]

Torrboll, va för slags torrboll?, märke? E det cacl2 man får då?, ska kanske ut o shopppa lite i helgen. Någon som vet om D e cleas ohlsson lr biltema?

/ Thomas
#34 - 12 maj 2005 14:03
[QUOTE=Thomaslj][QUOTE=defdac]Jag köpte en 25 kgs säck Road-flakes från Granngården. Vägsalt således.

Vill man bara testa kanske refill till torrbollen från Biltema (eller var det Clas Ohlson?) kan vara ett alternativ.[/QUOTE]

Torrboll, va för slags torrboll?, märke? E det cacl2 man får då?, ska kanske ut o shopppa lite i helgen. Någon som vet om D e cleas ohlsson lr biltema?

/ Thomas[/QUOTE]

Det är clasohlson!

http://www.clasohlson.se/ Sök på torrbollen

//Micke
#35 - 12 maj 2005 15:10
Här kommer länk till varudeklaration för torrbollen

http://www.torrbollen.se/pdf/varuinfo_torrboll.pdf

Ehh, 72-95 %, det var lite svävande....??

Verkar inte vara det mest ofarliga !? [xx(]
#36 - 12 maj 2005 19:17
[QUOTE=Thomaslj]Någon som vet om D e cleas ohlsson lr biltema?[/QUOTE]
Titta noga nästa gång du är på Coop/Obs/ICA Maxi/ICA Kvantum. Köp inte den parfymerade ;-)
#37 - 12 maj 2005 21:45
[QUOTE=kentk]Ehh, 72-95 %, det var lite svävande....??

Verkar inte vara det mest ofarliga !? [xx(][/QUOTE]
det som inte är cacl2 är troligen nacl (vanligt salt) eller vatten. (min gissning)

det krävs ca 50-100g för att man ska dö om man käkar det. ett par korn i ögonen gör dig nog blind om du inte spolar med massor av vatten direkt. om du har det på skinnet får du torrt skinn.

vid ca 500ppm är det vara giftigt i ett akvarie (600+ dödar daphnia)

inte särskilt giftigt med andra ord så länge man sysslar med nån tesked hit eller dit och inte får det i ögonen.

fast de flesta kemikalier är väl ganska otrevliga att få i ögonen.
#38 - 13 maj 2005 06:07
Ang luktsatt CaCl2 och att spruta kemikalier i ögonen låter det mest som försök till att ge PMDD dåligt rykte.

Jag har kört smaksatt Erythromycin så hela akvariet luktade svartavinbär (fungerade fint och fiskarna var glada) och jag har doserat decilitervis med vägsalt i min 300-litrare. Du själv averater doserade upp 1 ppm järn (utan något synbart negativt resultat?).

Däremot skulle jag aldrig häva ner ett block räkmix eller på annat sätt skita ner mitt akvarium med ruttnade mat som fiskakvarister ofta gör inabsurdum - som om det skulle vara bättre?

Nu ska jag gå och göra min dagliga ögondush med Tropica Mastergrow.

;)
#39 - 13 maj 2005 08:41
[QUOTE=defdac]Ang luktsatt CaCl2 och att spruta kemikalier i ögonen låter det mest som försök till att ge PMDD dåligt rykte.[/QUOTE]
Nej, nej, helt fel. Om parfymen hade varit av något högre kvalité hade jag självklart köpt den parfymerade varianten och doserat med luktsinnet ;)
[QUOTE=defdac]Däremot skulle jag aldrig häva ner ett block räkmix eller på annat sätt skita ner mitt akvarium med ruttnade mat som fiskakvarister ofta gör inabsurdum - som om det skulle vara bättre?[/QUOTE]
Jag tror vi är ense om att levande räkor luktar bättre enn döda räkor.
#40 - 7 juni 2005 06:47
Men blir inte vattnet salt? Fiskar som inte tål det (corrysar) hur går det?

Annons