Cacatuoides med endler

#1 - 4 oktober 2007 17:29
Hej!

Tror ni att det går bra att hålla en Cacatuoideshane och två honor i ett 60L kar med sex stycken endlers (två hanar, fyra honor).

Då cacatuoides lever nära botten tänkte jag fylla ut de övre skikten med endler.

Tänkte inte skaffa några malar då jag inte vill ha för mycket fisk i de lägre skikten. Tänkte att om det blir problem med alger så släpper jag nog ner en snäcka eller två (fast det verkar inte behövas då jag nyss såg en liten snäcka som måste ha följt med växter eller grus till mitt nystartade akvarium).
#2 - 4 oktober 2007 20:52
Radek skrev:
Hej!

Tror ni att det går bra att hålla en Cacatuoideshane och två honor i ett 60L kar med sex stycken endlers (två hanar, fyra honor).

Då cacatuoides lever nära botten tänkte jag fylla ut de övre skikten med endler.

Tänkte inte skaffa några malar då jag inte vill ha för mycket fisk i de lägre skikten. Tänkte att om det blir problem med alger så släpper jag nog ner en snäcka eller två (fast det verkar inte behövas då jag nyss såg en liten snäcka som måste ha följt med växter eller grus till mitt nystartade akvarium).

Cacatuoideshanen kommer ta hela akvariet som revir, och många Endlersyngel kommer bli mat, men med bra gömställen för Endlersarna att gömma sig i så kan det funka hyfsat ändå, men kanske att du skulle nöja dig med ett Cacatuoides-par, en trio kan bli lite för mycket för ett 60-liters akvarium.....;):D
#3 - 4 oktober 2007 21:22
Håller med tummen. Nöj dig med en hanne och en hona.
Jag har haft endlers med kakaduor och det har gått bra. T.o.m. fått en hel del överlevande yngel!
#4 - 4 oktober 2007 22:01
tummen skrev:
Cacatuoideshanen kommer ta hela akvariet som revir, och många Endlersyngel kommer bli mat, men med bra gömställen för Endlersarna att gömma sig i så kan det funka hyfsat ändå, men kanske att du skulle nöja dig med ett Cacatuoides-par, en trio kan bli lite för mycket för ett 60-liters akvarium.....;):D

Inte för att låta kallhjärtad men om några endleryngel blir uppätna så är det kanske för akvariets bästa, de kommer nog att överbefolka akvariet i alla fall så småningom.

Jag trodde att Cacutuoides var haremlekare och att en hane kunde ha två honor inom sitt revir, eller?
#5 - 6 oktober 2007 09:37
Radek skrev:

Jag trodde att Cacutuoides var haremlekare och att en hane kunde ha två honor inom sitt revir, eller?

Jo, det är sant. Men i ett så litet akvarium är det svårt att ordna var sitt revir till honorna.

Det blir mycket bråk mellan dom annars.
#6 - 6 oktober 2007 12:09
Birgitta W skrev:
Jo, det är sant. Men i ett så litet akvarium är det svårt att ordna var sitt revir till honorna.

Det blir mycket bråk mellan dom annars.

Ok... det får bli ett par i karet.

Undrar om det är någon som vet vilka andra fiskar som passar väl med Cacatuoides. Cikliderna är de fiskar som definitivt ska vara i karet sen tänkte jag anpassa resten efter dessa och endler är det jag har funderat på men det kan ju finnas ngn annan trevlig fisk som ni tycker passar.

Jag vill gärna ha lite fiskar i det övre skiktet av karet annars blir det liksom lite tomt med endast två små ciklider.

Annons