cacatuoides leker

#1 - 7 september 2006 12:05
Jag har haft akvarie i 1½ månad och nu leker fiskar i mitt akvarie för första gången. Det är mitt par med cacatuoides som lagt rom i en rot med en grottöppning. Honan är noga att inte släppa någon inpå. Jag kan se rommen från en svår vinkel om jag lyser in med en ficklampa. I akvariet, som är 220l, lever förrutom 1 par cacatuoides också 1 par fjärilsciklider, en ensam stackars regnbågsciklidhane, 6 corydoras, 1 L168, 2 små ancistrusmalar och 12 kardinaltetra. Ska jag göra något för att hjälpa ynglen att överleva eller bara vänta och se hur det går? Jag har en sån där yngelbox man hänger på akvariet. Ska jag använda den och i så fall hur gör jag? Foder åt yngel? Jag matar idag med flingfoder, röda mygglarver och algae wafers. Jag har aldrig mätt ph, men det bör väl vara bra då de leker?

Tack för svar!

/Johan
#2 - 7 september 2006 12:15
Vad roligt, hoppas det går bra med dom! :)
Bland dom fiskarna får Föräldrarna kanske svårt att klara sina yngel när dom blir mer modiga och inte håller sig så tätt intill mamman.

Jag kläcker artemia till mina kakaduayngel. Jag suger upp räkorna med en medicinspruta, sätter på en smal slang (finns i akvarieaffärer) och sprutar ner till ynglen.

Ynglen är så otroligt små när dom kommer ut ur grottan. Som små sandkorn! Dom måste ha väldigt fin mat.

Det finns ju också flingfoder som är som ett pulver, det går kanske också bra. Huvudsaken är att du får ner maten till ynglen, dom håller sig ju tätt utefter marken första tiden.

Jag har försökt ta lite kort på dom små liven, dom finns på Min zoon, men är inte speciellt bra.
#3 - 7 september 2006 12:34
Tack för svaret!
Än så länge är de ju bara rom. Hur lång tid tar det innan rommen kläcks? Jag tror hon lade rommen igår eftermiddag, dvs den 6 sept. Ska jag försöka fånga ynglen till yngelsboxen eller låta dom vara? Måste nog också göra något med ytterfiltrets insug. Där kommer små ynglen nog sugas in...
#4 - 7 september 2006 12:43
gudsson skrev:
Tack för svaret!

Än så länge är de ju bara rom. Hur lång tid tar det innan rommen kläcks? Jag tror hon lade rommen igår eftermiddag, dvs den 6 sept. Ska jag försöka fånga ynglen till yngelsboxen eller låta dom vara? Måste nog också göra något med ytterfiltrets insug. Där kommer små ynglen nog sugas in...

Det tar ca 3 dagar innan rommen kläcks. Men sedan har honan kvar ynglen i grottan drygt en vecka. Under den tiden lever dom på gulesäcken.

Ja, ynglen är ju så små att dom kan sugas in i filtret. Jag förstår mig inte på ytterfilter men på mitt innerfilter sätter jag en bit av en strumpbyxa.

Jag har aldrig tagit upp ynglen direkt så jag vet inte hur det funkar... Men det borde ju gå, om man bara matar ordentligt. Hur stora hål är det i en yngelbox? Ynglen är ju pyttesmå... Är det för stora hål så åker dom ut genom hålen. Och maten (artemian) åker rätt igenom. Du har inget yngelkar att ha dom i?

Jag TROR honan ska klara dom ett tag. På natten brukar hon ta in dom i grottan igen.

Jag tycker ju att charmen med ciklider är att se deras yngelvård! Men man vill ju heller inte att dom ska bli fiskfoder.... [:o]
#5 - 9 september 2006 11:02
Nu har rommen trillat ner från taket i grottan och blivit alldeles röd? Vet inte riktigt vad honan håller på med, men antigen äter hon lite romkorn då och då eller så flyttar hon upp dom i taket igen...Är det så här det ska gå till?
#6 - 9 september 2006 11:13
Jag vet faktiskt inte. Jag brukar inte kunna se rommen eftersom dom leker i en kokosnöt med en väldigt liten ingång.
Det är inte så att rommen kläckts och det är larver med gulesäcken du ser???
Eller också så var rommen obefruktad.

Är det första gången hon leker så kan det hända att hon äter upp rommen. Dom brukar kunna misslyckas med leken några gånger innan honan kommer på hur hon ska göra.

Dom leker säkert snart igen, ifall hon nu äter upp rommen! Glöm inte rapportera! :)
#7 - 9 september 2006 11:58
Det verkar som hon tar och äter några i taget, men ännu finns där många romkorn kvar...
#8 - 9 september 2006 12:36
Det är inte så att hon plockar bort mögliga romkorn?
Hur länge sedan är det nu som hon lekte?
#9 - 9 september 2006 12:51
gudsson skrev:
Jag tror hon lade rommen igår eftermiddag, dvs den 6 sept.

hur går det?
#10 - 10 september 2006 05:09
roysan skrev:
hur går det?

Nu är det bara en knapp timme kvar till gryning i akvariet. Då kommer det avslöjas om det bidde nåra yngel.
#11 - 10 september 2006 06:09
Jag vet inte riktigt vad som försigår i kakaduahonans grotta. Det sitter iallafall i romkorn kvar i taket, men på marken i grottan ligger en samling röda korn med något dimmigt runt sig. Dessa röda prickar rör på sig eller är vattnet ovanligt i strömt i grottan. Honan vaktar grottan noga och jag vågar inte lysa in för mycket i grottan för det verkar som att det är då hon äter upp kornen,dvs när det kommer ljus på dem. Jag kan iallafall inte bedömma om det är larver eller om det är obefruktade mögliga romägg än. Det är dock fyra dagar sedan lek.
#12 - 10 september 2006 11:39
Mycket möjligt att det är larver, eftersom dom rör sig.

Mina honor har alltid burit ut mögliga ägg utanför grottan. Dom har inte velat ha dom där inne. Så gör nog dom flesta tror jag

Det är bra om du låter henne vara ifred. Tids nog visar det sig vad det är hon har i grottan!:)

Stressa henne inte!
#13 - 12 september 2006 15:11
Hur går det med de blivande föräldrarna? Blev det några yngel?

Min hona försöker få hannen att leka igen, han verkar inte så positiv...
Deras minsta yngel kom ut för 1 ½ vecka sedan.
Det blir i så fall deras 5:e kull på 2 ½ månad!!!

Håller hon på och försöker slå rekord? Det räcker nu!
#14 - 12 september 2006 16:00
Jisses vilken produktiv kvinna! De lever väl inte så länge har jag läst, men att de brukar hinna med 1 eller 2 kullar på sin livslängd. Din hona måtte ha perfekta gener!

Jo det går bra i min lilla grotta. Där ligger en stor samling (kanske 30-40) små saker och rör lite på sig ibland. De har små små små ögon och en genomskinlig liten stjärtfena. I kroppen är en orange/röd prick. Jag gissar det är den berömda gulesäcken. Än så länge har inte simmat utan rycker till ibland. Honan vaktar och låter ingen komma för nära och det fungerar bra. Hon viftar också med sin stjärtfena på alla små barnen så det blir tokturbulens och då sprattlar de till. Kollar hon kanske om de lever? Emellanåt käkar hon upp en. Hon lade rommen för sex dagar sedan nu så snart borde de väl ta en tur ut ur grottan...Jag håller stenkoll på dom eftersom jag är hemma och är föräldraledig.
#15 - 12 september 2006 16:21
Grattis! :)

Jag har aldrig sett larverna så jag vet inte vad som händer i grottan...
Jag ser ynglen först när mamman tycker det är dags att ta ut dom.

Jo, jag undrar om inte denna kakakduahonan har något slags rekord. Skulle vara intressant att höra vad andra kakaduaodlare säger...
#16 - 12 september 2006 16:55
gudsson skrev:
Jag håller stenkoll på dom eftersom jag är hemma och är föräldraledig.

Meen! Här i Ljusdal får man minsann inte vara föräldraledig när man fått yngel... orättvist...[:o]
#17 - 12 september 2006 18:35
Det trodde jag gällde hela landet numera!!! :)
#18 - 13 september 2006 06:09
Idag är de frisimmande! Exakt 1 vecka efter att honan lade rommen i sin grotta. De hänger en salig samling yngel i grottöppningen. Hanen ägnar sig åt skalskydd och honan har bra koll på de som kommer nära. Jag vet inte om det var meningen, men hon hämtade en granulat bit och mosade den i munnen precis över sina yngel. På så sätt blev det ett litet moln av mat runt yngelsamlingen. Kan det vara så att hon till och med matar dem?
#19 - 13 september 2006 10:40
Det är mycket möjligt. Om inte jag matar ynglen så silar hon mat genom gälarna till dom.

Hon brukar också valla dom till platser där det kan finnas mat. I javamossan t.ex.

Men det räcker nog inte i längden...
#20 - 13 september 2006 10:50
Birgitta W skrev:
Det är mycket möjligt. Om inte jag matar ynglen så silar hon mat genom gälarna till dom.

Hon brukar också valla dom till platser där det kan finnas mat. I javamossan t.ex.

Men det räcker nog inte i längden...

Jo, det gör det, i ett väl inkört sällskapskar ska man inte behöva extramata några yngel, det finns mat ändå. Artemia och dylikt är bara extra lyx! :) Fast jag antar att de växer lite fortare av det, men som sagt, det BEHÖVS inte.
#21 - 13 september 2006 12:34
det låter bra. då behöver jag kanske inte dagligen ge dom artemia. jag gav dom lite idag med en slang och spruta som egentligen var avsedd för att ge katten maskmedel. kunde inte alls uppfatta om de åt nåt. såg inte direkt ut så...men det kan ju knappast skada. nu vallar hon säkert 40 yngel och har tryckt in resten av fiskarna i andra halvan av akvariet. endast hannen får röra sig i honans halva så det ser lite konstigt ut. man blir ju lite orolig att man ska bli sittandes med 40 kakaduor...vad gör man då? men det är väl knappast ingen risk...
#22 - 13 september 2006 13:23
Så här ser hon och barnen ut:
Det är en usel digitalkamera och en usel fotograf som varit framme...

http://www.zoonen.com/res/user/935502/galleri/936461/vallar2_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/935502/galleri/936458/vallar1_orig_SE.jpg
#23 - 13 september 2006 16:52
Om ynglens magar blir som små orange kulor så har dom ätit artemia! :)
#24 - 14 september 2006 11:09
Nu är det inte många yngel kvar. Knappt 10 skulle jag tro. Vet inte vem som käkat, men jag tror inte det är honan eller hanen. Hanen har äntligen börjat ta sitt föräldraransvar och försöker också skydda de små liven. De största kardinaltetrorna hugger direkt honan och hanen är lite upptagna med annat. Det vore ju kul om nåt yngel klarar sig, men det känns nästan omöjligt nu...
#25 - 14 september 2006 12:55
Ja, det är nog svårt för dom, med dom akvariekompisarna.
Tetror brukar vara snabba att ta yngel! :(

Om dom klarar sig tills dom blir lite[I][/I] större så kanske dom får vara ifred sedan.
#26 - 15 september 2006 11:30
Nu tror jag att alla yngel är uppätna. I morse såg två kvar i livet, vid lunch såg jag ett stackars yngel och nu hittar jag inget. Antagligen ät tetrorna nöjda...

Blir det en kull till ska jag nog försöka lägga yngeln i en yngelbox.
#27 - 15 september 2006 12:11
Skaffa dom ett eget kakaduakar! Funkar jättebra!!! :D
#28 - 19 september 2006 23:09
hej, har en liten fråga... tycker de e en av dom finaste fiskar ja sett men e lite smått orolig efter att mina paletter dödade hälften av invånarna i mitt akvarie när dom fick yngel! :( har kollat här på dess info sida o det står där me att den e något revirhävdande vid lek men annars fredlig, precis som det stog om paletten. hur funkar det för er? vill inte att fler ska dö :(
#29 - 20 september 2006 08:15
Erfarenheten jag har är att dom bara jagar iväg fiender som kommer för nära, när dom har smått alltså.
Inte förföljer och dödar dom...
#30 - 29 september 2006 07:46
Nu leks det igen! Tror ynglen kan vara frisimmande idag eller kanske i morgon. Honan har bytt lekplats till under en skiffersten. Hon har riktigt byggt in sig och tittar bara ut för att äta 2-3 ggr dagligen. Det är ungefär tre veckor sedan sist så hon är ganska bra iallafall.

Annons