Ca(OH)2?

#1 - 9 april 2003 20:40
Läste någonstans att man kan ersätta det vattnet som avdunstar med en mättad lösning av Ca(OH)2 (Kalciumhydroxid) istället för vanligt vatten.

Vad gör det för nytta?

Kommer det inte att höja Ph ganska mycket, eftersom det är en bas?

If you want to change the world, look within!!!
//Masse
#2 - 9 april 2003 21:42
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Läste någonstans att man kan ersätta det vattnet som avdunstar med en mättad lösning av Ca(OH)2 (Kalciumhydroxid) istället för vanligt vatten.

Vad gör det för nytta?

Kommer det inte att höja Ph ganska mycket, eftersom det är en bas?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Poängen med det är att dels hålla uppe kalcium nivån i vattnet (den sjunker annars snabbt pga att koraller och kalkalger växer till) och dels att just hålla uppe pH och alkalinitet. Det har alltså två funktioner.

Så länge man tillsätter kalkvattnet som man skall, dvs _mycket långsamt_, droppe för droppe, absolut inte snabbare än så (och helst på natten), så är det ingen fara.

Tillsätter man kalkvattnet för snabbt, däremot, reagerar kalciumen med karbonaterna i vattnet, och man a) blir av med en herrans massa kalcium, b) får en snöstorm i akvariet, c) drar ner alkaliniteten kraftigt, och d) utsätter akvariet för en pH shock.

Jag rekommenderar att du går till www.reefcentral.com , letar reda på Randy Holmes-Farleys artiklar om "kalkwasser", som amrisarna kallar det, och läser dem. Massor av bra info där.

PS: Om du kommer på var man kan köpa "pickling lime", den billiga kalciumhydroxid amrisar och britter använder, här i Sverige, snälla, skriv ett mail till mig!

#3 - 10 april 2003 07:32
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Poängen med det är att dels hålla uppe kalcium nivån i vattnet (den sjunker annars snabbt pga att koraller och kalkalger växer till) och dels att just hålla uppe pH och alkalinitet. Det har alltså två funktioner.

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag vet inte om jag håller med om att du höjer alkaliniteten nämvärt. Om du vill hålla kh på en acceptabel nivå så räcker det knappast att tillsätta enbart kalkwasser. Och ph hålls knappast uppe under någon längre tid om inte kh är ok. Alltså: för att hålla kh på acceptabel nivå och buffra ph vid 8,4 så måste du tillsätta en bikarbonat/natriumkarbonat blandning, det räcker inte med kalkwasser. Om du vill läsa mer så finns det en ypperlig artikel på: http://www.wetwebmedia.com/calcalkmar.htm
MVH
Magnus
MVH
Magnus

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
#4 - 10 april 2003 17:52
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag vet inte om jag håller med om att du höjer alkaliniteten nämvärt.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag rekommenderar den här artikeln:

http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm

Den tar bland annat upp mekanismen genom vilken kalciumhydroxid höjer KH; i korthet beror det på att ett karbonatbuffrat saltvattensakvarium i jämvikt med atmosfären alltid har pH 8.3, så hydroxiden (som höjer pH) i kalciumhydroxid "drar in" CO2 från atmosfären, dvs man får en höjning av KH. Det är en av anledningarna till att kalciumhydroxiden måste tillsättas långsamt, för att CO2 skall hinna diffundera in från atmosfären. Annars får man en pH 'topp' som kan skada djuren. Just att det måste tillsättas så långsamt är enda nackdelen med CaOH.

Jag tittade på din artikel, och förutom att de har missat att CaOH höjer alkaliniteten, så säger de ju:

"Calcium hydroxide: AKA “Kalkwasser”): In summation, one of the absolute best supplements to dose calcium in aquaria with a long list of benefits and few disadvantages."
#5 - 10 april 2003 21:26
Tackar för svaren!

Jag håller på och försöka lära mig så mycket jag kan om saltvatten så att jag någon gång kan starta upp ett.

//Masse
#6 - 18 april 2003 18:18
Så att ha det som ett top off sýstem skulle fungera bra då!

Tycker ni att man ska tillföra kalciumhydraxid till ett nanokar(har inte råd att köpa ett större med alla kostnader det innebär men har ett 50l som jag kan bygga om)

//Masse
#7 - 19 april 2003 07:25
Så att ha det som ett top off sýstem skulle fungera bra då!

Tycker ni att man ska tillföra kalciumhydraxid till ett nanokar(har inte råd att köpa ett större med alla kostnader det innebär men har ett 50l som jag kan bygga om)

Visst, jag gjorde det med ett 30L. Se bara till att följa Holmes-Farleys råd ang. hur kalkvattnet skall tillsättas - det blir extra viktigt i små akvarier.
#8 - 21 april 2003 19:35
Kanske låter dumt men jag hittar inga artiklar på sidan???

När man ändå är i gång och frågar!

Vilket salt är bäst(märke)?

Till ett så litet akvarium ska man tillsätta spårämnen?

I så fall vilket(märke)?

//Masse
#9 - 22 april 2003 07:05
Kanske låter dumt men jag hittar inga artiklar på sidan???<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Öh - vilken sida? Det här är en länk till själva artikeln... http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vilket salt är bäst(märke)?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Hade du frågat mig för nån månad sen hade jag sagt att det inte spelade någon roll, men nu har det visat sig att det kan det faktiskt göra... Ta en titt på den här artikeln:
http://reefkeeping.com/issues/2003-03/rs/feature/index.htm

Visserligen testas ganska få salt, men Instant Ocean får väldigt dåligt resultat, och Crystal Sea Marinemix Bioassay Formula och Bio-Sea Marinemix får väldigt bra. Kan vara knepiga att hitta i Sverige.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Till ett så litet akvarium ska man tillsätta spårämnen?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Nej. Tillsätt _aldrig_ spårämnen. Onödigt och direkt farligt. Det enda man kan tillsätta är en pH buffert samt gärna kalciumhydroxid.
#10 - 22 april 2003 07:23
Angående spårämnen så är experterna oense. En del tycker att man skall tillsätta en del inte. Efter att ha läst väldigt mycket om det så har jag kommit fram till att jag kommer att byta ca 5% vatten i veckan i mitt nano (för att få in lite spårämnen). Jag bestämde mig också för att köpa komerciella calcium/buffert preparat. I ett så litet kar så är det försvinnande små kostnader.
MVH
Magnus

#11 - 22 april 2003 07:56
Angående spårämnen så är experterna oense. En del tycker att man skall tillsätta en del inte. Efter att ha läst väldigt mycket om det så har jag kommit fram till att jag kommer att byta ca 5% vatten i veckan i mitt nano (för att få in lite spårämnen). Jag bestämde mig också för att köpa komerciella calcium/buffert preparat. I ett så litet kar så är det försvinnande små kostnader.

Det är aldrig fel att byta vatten, men min kommentar om spårämnen var för att a) jag har utplånat ett saltvattensakvarium genom att tillsätta en "spårämnesblandning" som innehöll koppar, och b) spårämnen är tungmetaller, och ett av de mest uppmärksammade problemen just nu är just anrikning av giftiga tungmetaller i akvarier.

Det enda ämne som helt garanterat används upp i korallrevsakvarier är kalcium, och det tillsätter man via kalciumhydroxid. Vad gäller övriga ämnen så är helt riktigt det bästa att hålla kontroll på dem genom vattenbyten.

"Spårämnesblandningar" däremot gör man klokt i att undvika. Som bäst är de onödiga, som värst är rena råttgiftet, och det står praktiskt taget aldrig på dem exakt vad de innehåller.
#12 - 22 april 2003 08:23

Det enda ämne som helt garanterat används upp i korallrevsakvarier är kalcium, och det tillsätter man via kalciumhydroxid. Vad gäller övriga ämnen så är helt riktigt det bästa att hålla kontroll på dem genom vattenbyten.

Men karbonaterna förbrukas väl också, eller? Annars så hade man inte behövt tillsätta dom.
MVH
Magnus

#13 - 22 april 2003 08:53
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Men karbonaterna förbrukas väl också, eller? Annars så hade man inte behövt tillsätta dom.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jo, jag räknade inte med karbonat. Karbonat får man in dels genom kalciumhydroxiden (som drar in koldioxid från atmosfären och omvandlar den till karbonater), dels genom att tillsätta bikarbonat eller kommersiella buffert blandningar.

En grej att se upp med är att om man tillsätter väldigt mycket karbonat kan man fälla ut kalcium ur vattnet (som kalksten, kalciumkarbonat). Det är därför som Holmes-Farley rekommenderar att i första hand lita till kalciumhydroxid eller CO2/kalksten-reaktorer, och använda andra buffertar endast vid behov.

Just om avvägningen mellan hög kalcium nivå och bra alkalinitet har det skrivits enormt mycket om; man kan läsa spaltkilometrar om det på nätet. I praktiken behöver man inte bry sig så väldigt mycket förutom om man har gett sig f-n på att ha precis absolut maximal tillväxt på koraller och kalkalger.
#14 - 22 april 2003 12:32
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Kanske låter dumt men jag hittar inga artiklar på sidan???
--------------------------------------------------------------------------------

Öh - vilken sida? Det här är en länk till själva artikeln... http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote> Ups!!! menade reefcentral.com

//Masse

Annons