Ca brist ??

#1 - 3 november 2004 10:43
Jag doserar 56ppm Ca men får ändå krulliga blad !! Finns det någon annan närings brist som kan ge krulliga blad ?
#2 - 3 november 2004 11:15
Bor, och en del säger även järn/mikro. Jag håller på och undersöker för fullt med Borax efter flera försök med CaCl2.

Andra teorier uppskattas.
#3 - 3 november 2004 11:22
En tanke jag hadde var Zink ?

Hur går det med Borax shotsen :-)
#4 - 3 november 2004 11:30
om det skulle vara Bor eller Zink hur tillsätta enbart dessa ämnen ?
#5 - 3 november 2004 11:40
Svarar själv Borax :-)

Var köper du det Defdac ?
#6 - 3 november 2004 11:42
Järn brist tror jag ju inte eftersom jag doserar 0,2ppm Fe vid vatten byte och fyller på med 0,1 ppm mitt i veckan.
#7 - 3 november 2004 11:55
Jag köpte det i en färgaffär, det var typ en halvkilosförpackning vilket är absurt mycket med tanke på hur lite man doserar. Som det ser ut nu har det inte gjort någon nytta heller.

Ursprungligen skickat av jorgen41

Järn brist tror jag ju inte eftersom jag doserar 0,2ppm Fe vid vatten byte och fyller på med 0,1 ppm mitt i veckan.

Nej jag tror inte heller på järnbrist.

Zink lät intressant.

Med Mikro+ och NutriSi borde dock inte den halten vara för låg heller.
#8 - 3 november 2004 11:57
Jag kör med TMG för tillfället men väntar på paket ifrån Jocke :-)
#9 - 3 november 2004 12:56
hmm kan ju vara att jag har för mycket Mg.. Jag tillsätter nämligen Dolomit(CaMg) också. Får sluta med Dolomiten och se om det hjälper.
#10 - 3 november 2004 13:18
CaMg - Det var en skum förening... Dolomit är om jag inte minns fel en form av kalk och då torde det väl vara en blandning av CaSO4 och MgSO4 eller liknande du tillsätter.

/Mikael
#11 - 3 november 2004 13:19
Dolomit = CaMg(CO3)2

http://mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Dolomit
#12 - 3 november 2004 13:24
Det dom har skrivit på den länkade hemsidan är inte en riktigt korrekt summaformel. Så som den är skriven är det underförstått att Ca och Mg är bundna till varandra vilket i princip är fysikaliskt omöjligt. Det korrketa idetta fallet borde att ange att det rör sig om en blandning av kaliciumkarbonat och magnesiumkarbonat.

/Mikael
#13 - 3 november 2004 13:26
Fel vet jag inte då alla anger det som CaMg(CO3)2

http://www.minerals.net/mineral/carbonat/dolomite/dolomite.htm
#14 - 3 november 2004 20:22
Kanske lite off topic men dolomit är oftast rekristalliserad kalcit som under kristallationsprocessen även bundit in Mg2+ joner i kristallstrukturen. Visst kan En Ca2+ och en Mg2+ vara bundet till samma (CO3)2- genom laddningsfördelning.

Skulle vara intressant att veta förhållandet mellan Ca2+ och Mg2+ då dolomit säkerligen fungerar bra som fulltillsats av magnesium och deltillsats ac Kalcium.
#15 - 4 november 2004 07:00
Troligtvis är det två (CO3)2- grupper som är inblandade för en ensam karbonatgrupp klarar inte av både en magnesium- och en kalciumjon. Detta visar sig i den formeln som finns i länken som jörgen41 ger. Dock är det förmodligen så att det hela rör sig om en co-kristallisation av magnesiumkarbonat och kalciumkarbomat.
Man har då lite slappt sammanfattat detta som CaMg(CO3)2, det vill säga en kalciumjon, en magnesiumjon och två karbonatjoner.

/Mikael
#16 - 4 november 2004 08:29
Förhållandet Ca/Mg i den dolomiten jag använder är 50%/30%.

Aza: Det är just så jag gör :-)

CaMg ;-) + CaCl
#17 - 4 november 2004 11:36
jorgen41: terrorisera "tillverkaren" och fråga om vattenhalten i dolomiten, inkl. ev. kristalvatten.

yeast: självklart så räcker det inte med en (CO3)2- jon för att erhålla en oladdad partikel (underförstått iom. laddningsfördelning), men det kan ju bli ett "nät av Kalciumjoner och magnesiumjoner som är bundna till "samma" karbonatjon. En rätt dålig jämförelse är vattan som inte alltid måste vara H20.. kan ävewn vara H402, H603 etc. (dock så visar det tankesättet)
#18 - 4 november 2004 12:52
I detta fall handlar det inte om oladdade partiklar... Alla tre substanserna är i detta fall laddade och benämns då "joner". Magnesium har, liksom kalcium, laddningen 2+ (båda metaller) och karbonatjonen har laddningen 2-. I "torrt" tillstånd dvs inget vatten eller annan polär vätska närvarande så vill gärna de negativtladdade låna ut elektorner till de posetivt laddade och de binds då samman men den totala laddningen noll och man får ett så kallat salt, ex MgCO3 eller CaCO3 eller varför inte koksalt NaCl. När man häller ett salt i en polär vätska så löses saltet upp eftersom den polära vätskans polära molekyler då kan stabilisera laddningar från de fria jonerna. Detta leder blandannat till att saltvatten leder ström bättre än t ex destilerat vatten.

Man får aldrig dessa salt i formen Mg2(CO3)2 eller liknande eftersom naturen inte har någon termodynamisk vinst av detta. Vatten är en kemisk jämvikt av
H2O <-> H+ + OH+
och det är detta som är uppkomsten av begreppet surt/basikst vatten vilket men anger med pH. Som förövrgit är det logaritmiska värdet för koncentrationen av vätejoner (H+).

/Mikael
#19 - 4 november 2004 16:27
Man får ALDRIG ett salt i formen MgCO3 utan (Mg)x(CO3)x (där x är substansmängden av jonen i kristallen eller pulverfragmentet). Ta NaCL som typexempel där varje Na+ jon är bunden till sex Cl- joner (motsatsen gäller självklart) Detta för att de joner som har samma laddning vill vara så långt från varandra som möjligt (termodynamsikt stabilt).

Dolomit är ett såkallat dubbelsalt (jmf. med tex alun) inte Kalciumkarbonat resp. Magnesiumkarbonat för sig utan de har en gemensam kristallstruktur.
#20 - 5 november 2004 09:33
AzA:

Jag tog MgCO3 för att tydligt visa att laddningarna tar ut varndra... Med co-kristallisation avsåg jag det du kallar dubbelsalt...

Trevlig helg
/Mikael

Annons