ca 60 l vatten på golvet.......

#1 - 4 februari 2004 08:15
Var iväg å köpte ett 220 l kar igår för 1500 av en privatperson. Imorses 6.12 smäller det till och vattnet sprutar åt alla håll. då har akvariumet spruckit från hörn till hörn. främre hörnen. Kollade så att det låg rakt o inget snett eller luta igår kväll. En skiva imellan som den före hadde och sedan bänken. Varför hände detta?
Bor på 3dje våning så det rann ner till våningen under genom taket :(
dropp dropp dropp
#2 - 4 februari 2004 08:23
Kollade du verkligen så att silikonet inte vart uttorkat innan du fyllde på med vatten??
#3 - 4 februari 2004 08:33
Det är en frigolit bakgrund runt hela karet förutom i fram. Men enligt han innan så hadde han igång det för inte så länge sen. Så nepp kolla ja inte så noga på
#4 - 4 februari 2004 08:35
Tycker det låter som uttorkad silikon, men det e ju svårt att säga så här, när man inte sett karet!
#5 - 4 februari 2004 09:24
Jag tror att det inte är silikonen som släppt för att där sprickan går inte ända ifrån hörnen. Utan ca 5-10 cm ifrån hörnen. Ser ja. Kanske kan vara det ändå? blött å jävligt
#6 - 4 februari 2004 09:30
Det kan ju eventuellt ha uppstått nån spänning i glaset under transporten hem.....och sedan då efter det att du fyllt på med vatten så vart det helt enkelt för mycket ?? Hoppas att det inte blev allt för stor skada i alla fall och att det hela torkar upp snart för dig.
Tyckte att det räckte såååå bra med då jag spillde 10 liter rakt ut efter att ha snubblat med hinken....himlars vad mycket det var att torka upp.
#7 - 4 februari 2004 09:45
Ja kanske spänningar. Hadde akvariumet på skivan på vägen hem. Vaknade av att det komm små 2 fina strålar på 1 cm onkrets spruta mot datorn och andra på väggen. Vet inte vad det blitt för skador. Ska kolla igenom senare ikväll när far kommer hem.
#8 - 4 februari 2004 10:06
Ajdå!
Inte roligt att akvarier spricker:(
Va sa grnnen??
Bara undrar vikka mått hade akvariet??
Tobbe
#9 - 4 februari 2004 15:37
hallå igen,Akvariumets mott,längd:100 höjd:51 djup:45 glasets tjocklek: 7mm
Vi har själv 3 plan så grannen kan inte säga nått som tur är.
Nån mer som varit med om samma sak? Vad borde ja göra? Lämna in karet till om limning eller kasta skiten
#10 - 4 februari 2004 15:58
Limma om...

Mvh Malawi´n
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 4 februari 2004 16:05
Akvariesilikon torkar i stort sett aldrig ut. Den vanligaste anledningen till sprickor är att akvariet inte står helt i lod på diagonalen - dvs t.ex. ett bakre vänsterhörn och ett främre högerhörn.
#12 - 4 februari 2004 16:19
Akvariumet har stått i ett garage. Sen efter ca 1 timme så fylde jag upp det. Kan det vara det?
#13 - 4 februari 2004 16:39
Fan va surt Mikael!!! Nu när du fått tag i ett akvarie o allt! Va för typ av akvarie va de? Ett ramakvarie som jag har eller? Åk ner till glasmästaren som ligger mellan Jet och bion och fråga honom vad han tar för att fixa till de åt dig! De kan ju vart en spricka nånstans i akvariet me, du la inte ner nån sten eller rot som kan ha gjort att de uppstod? Annars tror jag ju på föregående svar, måste vart silikonet, va la uttorkat och sen när du fyllde på vatten så orkade inte akvariet med belastningen.
#14 - 4 februari 2004 16:42
Jag fick ett gratis akvarium, el. ett par, för ett tag sedan. jag kollade snabbt hur silikonet var, vilket var tur! allt var gammalt och fallfärdigt, de hade inte limmat med akvariumsilikon äns...!
#15 - 4 februari 2004 16:47
Nej ett helglas är det, jag var på den glasmästarn innan idag men han typ gav mig fingret när jag knacka på. Å han vägra öppna. Det skulle vara öppet enligt det som stog på dörren, så han är utesluten. Åkte till glasmästaren vid scan och dom sa att jag skulle komma in och så skulle dom säga hur dom ska fixa det med bakgrunden o allt

Hadde bra gruset i. Inget stort som kan pajat på det sättet
#16 - 4 februari 2004 17:51
Fan vilken typ! Trodde att han va reko där! Kan ju vart för de va stängt då eller nåt fast han glömt ändra skylten?
Ok men hoppas att de löser sig nu då, om jag vore dig skulle jag jämföra priser lite innan så du vet vem som e billigast. Be dem silikona om hela akvariet då när de ändå håller på!
Ha d
#17 - 4 februari 2004 17:53
Här är bilder på hur det ser ut
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=129855&gid=155279
#18 - 4 februari 2004 18:05
Inte för att jag är duktig på detta men jag tycker inte att det ser ut som om silikonet var torkat. då borde det väl släppa i fogen? och inte spricka i glaset?

Hur länge kan ett akvarium stå tomt innan man bör oroa sig för att det är uttorkat?
#19 - 4 februari 2004 18:12
Detta är defenitivt inget fel på cilikonet så länge akvariet inte e gjort av cilikon;)
Ser mer ut som att man tappat eller lagt nån vass tung kant mot det!
Tobbe
#20 - 4 februari 2004 18:16
Som det ser ut så är akvariet uppställt på en obehandlad spånskiva
och utan frigolit eller dyl under som tar bort spänningen och bänken under ser helt värdelös ut skivan går inte över gavlarna
men å andra sidan har vi alldeles för torra hus nuförtiden.
vänligen
Christer
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 4 februari 2004 18:22
Som Christer skriver så akvariet direkt på bänken utan frigolit eller något annat liknande emellan och då är oddsen extremt stora för att vattnet skall hamna på golvet.
#22 - 4 februari 2004 18:31
Ska köra iväg karet till glasmästeriet imorrn och kostnaderna för det vill jag ha tillbaka av honom.
#23 - 4 februari 2004 18:41
Eter hur sprickan ser ut tycker jag att det ser ut som om underlaget inte var plant eller att något hamnat mellan skivan och akvariet.

Jag gjorde själv en stor miss skulle blanda ny sats för CO2, kopplade loss kollade att det inte kom något vatten från slangen, gick till datorn och kollade lite, plötsligt hörde jag min son " va blöt det är", hmmm slangen hade startat hävert efter jag lämnat den, 15 liter på golvet och under parketten (golvet nu på tork).

Det sorgliga i historien var att jag köpt en backventil för att ha till att undvika detta men väntat att sätta dit den.

Gör inte samma miss som jag.....

NE
#24 - 4 februari 2004 18:43
Förlåt... Vill inte verka tyken... men pröjsade du 1500:- för det akvariet???
Måste säga att det var ett enormt överpris!
Du kan ju lätt få ett 375, proffsbygge för de pengarna.
Var det mycket tillbehör till det?
Om det bara var för akvariet, så anser jag att du blivit lurad.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 4 februari 2004 18:51
Ska köra iväg karet till glasmästeriet imorrn och kostnaderna för det vill jag ha tillbaka av honom.

???????????????
Vad menar du - vilka kostnader skall glasmästeriet stå för.
Du har inte heller skrivit något om huruvida du hade frigolit under akvariet eller inte?
#26 - 4 februari 2004 18:56
Jag tror att din bänk under är den som är den stora boven. Om den inte håller sig helt plan, utan sviktar, så vill bottenglaset också böja sig efter formen utav av tyngden från vattnet och övrig interiör. Då bildas många spänningar i glasskivorna och till sist så brister något. Jag tycker din spricka visar det rätt tydligt.

Den träskiva du har under akvariet måste gå ut över kanterna på möbeln för att lägga mer tyngd på dem. De är nämligen de mest stabila. Som akvariet står nu så hjälper det bara till att tynga ned mitten så att det skall svikta.

Jag tycker många skall se på dina bilder och ta lärdom av vad som kan hända om man inte tänker på möbeln ordentligt, utan slarvar och "tror" att det skall hålla.

#27 - 4 februari 2004 23:50
hallå, nej jag hadde ingen frigolit skiva emellan akvarium o bänk, ja jag gav 1500 för akvariumet som jag ångrar nu, hadde kollat i en månad efter ett 200 l kar o nu så fanns det så jag köpte bara. Han som hadde akvariumet innan hadde det som jag hadde å jag frågade om jag borde ha en frigolit skiva men han tyckte inte det eftersom inte han haft det som jag hadde.
Akta er för gamla akvarium ;) Får se om jag inte säljer mitt 100 l nu också eller om jag behåller det. Så jävla trist när man tycker det är förbannat kul
#28 - 5 februari 2004 00:05
Måste tyvärr hålla med om att 1500:- är ett ruskigt överpris för det karet, men men du kanske fick med något grymt filter e.d. som motiverade priset.

I och med att du ställt upp karet på samma sätt som säljaren och att det sprack så snart efter köpet så skulle jag begära att köpet hävs.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=308&lngCategoryID=840

Om du vill läsa mer om dina rättigheter så kan jag tipsa dig om att det är köplagen som gäller när man som privatperson handlar av en annan privatperson. Om man däremot handlar något av en näringsidkare så är det konsumentköplagen som gäller.
#29 - 5 februari 2004 01:04
Hej!

Jag har hört att om akvariet blivit nerkylt under transport tex nu under vintertid,så ska man låta karet stå minst ett dygn innan man fyller på med vatten så att karet anpassar sig igen till inomhustemperaturen,vet ej om detta stämmer men det låter ju troligt att stora temperaturskillnader kan påfresta glaset och fogar!
Tyckte själv att mitt 540L kar kändes kallt lång tid efter att jag fått in det i lägenheten efter vintertransport.

Nån som vet om detta stämmer?
#30 - 5 februari 2004 08:30
Technofish, jag vet inte heller om det stämmer, men jag har i alla fall hört samma sak. Köpte ett nytt akvarium precis före jul, och då fick jag stränga order från affären att inte vattenfylla förrän akvariet fått acklimatisera sig till rumstemperatur.
#31 - 5 februari 2004 09:15
Då kanske det kan vara boven i dramat,att karet var nerkylt när det fylldes på!
Inte lätt att få reda på exakt orsak när det är många faktorer som kan ha orsakat sprickningen..
#32 - 5 februari 2004 09:22
Bittert, javisst, men av allt man är med om lär man sig något.
Vänd burken upp-och-ner, skär loss den gamla botten, köp en ny ruta (den skall vara kantslipad) och limma dit den.
Blir kanske pillrigt att få loss bakgrunden (från botten alltså), men det skall nog gå bra.
Förvissa dig sedan om att bänken verkligen är rak på alla håll och kanter och inte sviktar.
Sedan ser du till att ha ett liggunderlag eller en frigolitskiva under karet så skall det nog gå bättre nästa gång.
#33 - 5 februari 2004 19:04
Fy f#n. Stackars dig. Det är sådana olyckor som gör att man får mardrömmar.
#34 - 6 februari 2004 08:37
Jag tycker inte att du kan vara för hård mot den du köpte karet av. Han är ingen näringsidkare och kan inte ses som skyldig att upplysa dig om hur du behöver sköta ditt akvarium. Du köpte det av honom i befintligt skick. Sedan tror jag att något har hänt under transporten. En liten smäll kanske eller kylan. Shit happens men ibland måste man skylla det på sig själv.
#35 - 6 februari 2004 11:44
Jag skyller inte på han för han sålde det i god tro. Fast kommer ändå kräva att han får betala vad glasmästeriet tar. 500:-.

Ska åka till norge nu! 1 vecka i snön! hare bäst alla
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 6 februari 2004 11:52
Tror det är svårt att få ut ersättning eftersom du inte ställde akvariet på någon frigolitskiva.
Så här står det t.ex. här på Zoopet i avdelningen för "Akvariets form och placering"
"8/ Står inte akvariet i en ram måste man placera en tunn (ca 1 cm) frigolitskiva (eller liknande) mellan akvariet och bänken."
Visst om du juridiskt kan bevisa att den du köpte det av uttryckligen sa att du inte skulle ha något under akvariet finns det en chans.
#37 - 6 februari 2004 12:14
Hur farligt är det egentligen med diagonala spänningar? Jag har ett 105 liters som står på ett skrivbord som säckar lite i mitten och i bakkant. Ca 2 cm i höjdskillnad mellan bakhöger och framvänster. Akvariet har i varje fall stått där det står nu i snart tre månader utan problem.
#38 - 6 februari 2004 12:23
Ursprungligen skickat av anto

Hur farligt är det egentligen med diagonala spänningar? Jag har ett 105 liters som står på ett skrivbord som säckar lite i mitten och i bakkant. Ca 2 cm i höjdskillnad mellan bakhöger och framvänster. Akvariet har i varje fall stått där det står nu i snart tre månader utan problem.

Jag skulle tömma det bums och rikta det. Det kan gå bra men kan lika gärna spricka när som helst. Diagonala spänningar lär vara värre än om det har nivåskillnad sida mot sida.
#39 - 6 februari 2004 12:35
orsaken är definitivt ojämt underlag som knäckt bottenglaset. Min gissning är att det är bänken, som verkar vara klen, som sviktat i mitten framtill eftersom där inte finns något under som håller mot. Och eftersom spånskivan du lagt dit också är tunn så gör det nog varken till eller från, den böjer sig efter bänkens böjning. Med lägre nivå på främre mittdelen av underlaget och ett fyllt akvarium med vatten som pressar nedåt så knäcks botten. Det stämmer väl med hur sprickan ligger tycker jag.

En betydligt tjockare träskiva under så hade det inte inträffat (då hade underlaget varit jämnt även om bänken sviktat). Fligolit hade varit bra, men minskar utjämnar inte större nivåskillnader, men små och risken att botten spräcks pga små gruskorn od mellan akvariet och underlag minimeras.

Andreas
#40 - 10 februari 2004 18:22
om det var en dator det handlat om skulle jag helt klart säga "SBT-fel"
karet ska absolut inte stå med överhäng varken på kar eller på bänk
trodde sånt var självklart ... men tydligen inte 200 kilo vatten + xantal kilo sten å sand... konstigt att det pajjar ,, knappast !!!
Bjurströms observationen Ang. bänken verkar helt rätt =för vek
#41 - 10 februari 2004 19:00
Jag köpte nyligen ett 600 liters kar med orginal aluminium bänk, jag tycker att det känns jävligt att ställa karet direkt på, men det verkar funka hehe, alltså ingen skiva bara på bänken.

//Marcus
#42 - 12 februari 2004 12:00
Det var någon som nämde att akvarium som har varit ute måste få rumstemperatur innan man fyller det det är alldeles rätt och det går inte heller att skära glas som har stått ute när vi får våra glaslådor som kan väga upp till två ton tar det två dygn innan man kan börja kapa det (glas är flytande och det fryser i minusgrader)
Vänligen
Christer
#43 - 12 februari 2004 22:08
Du har ingen rätt att kräva någon på något eftersom det är ditt eget fel. Så tyvärr blir det nog att du får betala glasmästaren själv.
#44 - 18 februari 2004 20:23
Var och hämtade det "lagade" akvariumet på glasmästarn innan idag.... När jag sedan fyllde upp 20 l vatten så ser jag att det läcker.. Tack gud

Annons