C Sajica har lekt! Sen då?

#1 - 3 maj 2014 19:35
Sen ca 3 dygn tillbaka vaktar honan (och hanen när det inte vankas mat) ett hörn i sällskapsakvariet på 200 l. De har satt romkornen på silikonet i hörnet och grävt ett grop nedanför. Nu jobbar honan på en grotta i sanden samtidigt som hon fläktar rommen och jagar bort obehöriga! Jag har en liten Iphonefilm som visar hennes tappra arbete men vet inte hur jag ska göra för att visa er den?

Är grottan till för att samla ynglen i sen? Vad och hur ska ynglen matas med? Kommer föräldrarna att hålla sams? Jag hittade en äldre uppgift här på forumet om att den större av föräldern ibland gett sig på den mindre - är det vanligt?

Ja frågorna är många - så alla info mottages tacksamt!

/Annika vdB
#2 - 3 maj 2014 19:43
Ja, förmodligen kommer ynglen att hamna i den grävda gropen. Nykläckt (eller färdigskalad) artemia funkar bra. Så länge det är ett par som är harmoniskt, och funkar bra tillsammans, så ska de inte börja slåss.

Köpte själv ett sajicapar häromveckan, som är i lektagen, en väldigt fin, och hyfsad fredlig ciklid.
#3 - 3 maj 2014 20:17
Vet inte om de är ett harmoniskt par då vi bara haft dem lite mer än en vecka! Honan som är mkt mindre verkar kunna "styra" hannen så hon själv är nöjd än så länge. Jag vet dock att han inte är att leka med då han trasade sönder den hona han delade påse med från Bromma hem till Linköping nu i påskas! Hon klarade sig inte tyvärr... Vilken slump att den lokala handlaren fått in några Sajica som de annars sällan har! Vi lyckades se ut en ny hona trots att fiskarna var mkt yngre och tydligen funkar de för tillfället iaf!

Jag får försöka kläcka lite artemia (har bara gjort det en gång förut!). En annan gång vi nästan hade yngel köpte vi en flaska Liquifry - är det ngt som kan funka också? I så fall undrar jag hur man använder det egentligen?

Lycka till med ditt nya par - Animaniac!
#4 - 4 maj 2014 10:51
Jag upplever sajica som ganska lugna och harmoniska fiskar. Men par som inte kommer överens förekommer säkert. Och se'n tror jag att karets storlek, och sällskapet, också spelar roll. I för små kar kan jag tänka mig att de lättare ryker ihop, och om de har för lite (eller för mycket) att vakta ynglen mot.

Tack det samma. De går ju i ett sällskapskar, så får se hur det går.
#5 - 5 maj 2014 19:35
Nu har mina i alla fall börjat med utgrävningar, och har lagt en fin hög med sand framför en rot.
#6 - 5 maj 2014 20:34
Kul!

Våra hade rom på hörnsilikonet i helgen (sen i torsdags tror jag). Honan vaktade samtidigt som hon flyttade gruskorn tillsynes för att få till ngt grottliknande. Igår satte vi in en kokosnötsgrotta som honan idag har "flyttat in" i. Ingen rom syns längre i hörnet och honan simmar in och ut, och hit och dit och flyttar fortfarande gruskorn lite random. Ibland ut från grottan och ibland hit till dit. Kan hon själv ha flyttat nykläckta yngel till grottan eller har de börjat om i grottan tro? Hur som helst är hon väldigt arg och energisk - väldigt underhållande!
#7 - 5 maj 2014 20:42
Hon kan nog ha flyttat in äggen i kokosnöten. Har också två kokosnötsskal i akvariet, varav det ena verkar ha hamnat i skottlinjen för deras grävande.
#8 - 6 maj 2014 20:26
Såg att min hona tittade fram ur ett malrör förut, så jag misstänker att de har lekt därinne.
#9 - 7 maj 2014 19:25
Spännande!

Vår hona har ju flyttat in i grottan sedan 2 dygn - nu har hon slutat gräva men är i grottan lååånga stunder och är ilsk när hon kommer ut. Är det ett tecken på att hon har rom/yngel där? Vi är lite oense om man törs lyfte på grottan och titta efter? Om de har frisimmande yngel (som behöver mat) tar hon väl med dem ut? Hur får man ner nykläckt artemia ner till botten där jag antar att ynglen håller till utan att det försvinner ut i vattenmassorna till de andra hungriga munnarna?

Frågor, frågor - hoppas ngn har svar...
#10 - 7 maj 2014 19:31
Ja, förmodligen har hon yngel därinne. Och när de börjar simma, och börjar äta, så kommer de ut. Har du en artemiakläckare som man kan köpa i zoobutiker, så finns det en sil i mitten där artemian samlas, och man kan vända upp och ner på den, och för ner den till ynglen, och sprida ut artemian. Kör du med färdigkläckt artemia, kan du ta lite mellan fingrarna och stoppa ner till ynglen. Annars kan du ta ett litet mått, som man brukar få till fiskmediciner och vattenberedningsmedel, och lägga maten i den, och hålla den upp och ner, och föra ner den till ynglen, och se'n sprida ut det.
#11 - 8 maj 2014 20:15
Hur har det gått med dina sajica? Är rätt säker på att mina har ägg inne i malröret, honan tittade ut ur öppningen och liksom fläktade med kroppen, och hanen stod ovanför och vaktade.
#12 - 9 maj 2014 18:46
De har fortsatt med samma beteende sen i onsdags så det finns nog yngel som inte är frisimmande där inne i grottan. Om äggen kläcktes när de försvann från hörnet i måndags så borde de vara frisimmande i morgon eller senast på söndag (enligt Zoopets fakta om arten). Tur att det är helg!

Vår hona fläktade i hörnet där rommen syntes så du har nog ngt på gång där i röret!
#13 - 9 maj 2014 18:51
Jag lös in i röret med en ficklampa, och tyckte mig se att det satt ägg i taket.
#14 - 10 maj 2014 06:24
Inget är som väntans tider... Grattis!
#15 - 10 maj 2014 09:48
Hehe, tack det samma. Sajica är en av mina favoritciklider får jag nog säga. Och så har jag chokladguramiyngel också :)
#16 - 11 maj 2014 06:40
Åh så rolig! Läste i Zoopetfaktan om chokladgurami och hittade också tråden du skrivit i om din munruvande hona. Så spännande! Jag har fastnat för dvärggurami (eftersom jag inte visste hur intressanta chokladdito är). Såna vill jag ha nästa gång jag har möjlighet att skaffa gurami.

Vi trodde nog att vi skulle få se Sajicayngel igår - men inte! Parets beteende fortsatte men är ngt mindre intensivt. Antigen börjar de bli trötta eller så har inte ägg/larver klarat sig där inne. pH är väl lite i underkant jfrt m vad Zoopetinfo rekommenderar. Det går nog bra för de vuxna men kanske inte funkar alls för ägg/yngel? Vi har ca 7 i pH. Vad tror du?
#17 - 11 maj 2014 09:42
Chokladgurami är mindre och lugnare, de jagar inte alls runt varandra på samma sätt som dvärggurami, upplever dem faktiskt också som lite tåligare.

Köpte även ett par Thorichthys maculipinnis igår, en släkting till eldbuken. Trodde det skulle bli lite gruff, men sajicorna var inte ens hälften så ilskna mot nykomlingarna, som nyckelhålen (som inte går kvar) var när jag släppte i sajicorna. Hmm, jag tror faktiskt att jag har lite lägre pH än så, så jag var lite orolig att de inte skulle trivas, men det verkar de ju göra. Får se hur det går med äggen/ynglen. Du får vänta och se, det kan nog variera lite hur lång tid det tar, beroende på temperatur, och så. Fiskar som är odlade i många generationer brukar bli tåligare mot lite olika vattenvärden, om det inte blir för extremt.
#18 - 11 maj 2014 10:54
Mina verkar fortfarande vakta, honan står både inne i röret och utanför, och fläktar. Ibland gör hon en liten tur i karet för att kolla läget, men skyndar snabbt tillbaka in bakom roten där röret ligger.
#19 - 11 maj 2014 12:55
Nu fick jag just veta (sitter på jobbet :() att vi har Sajica-yngel!!!
Honan har tagit ut dem ur grottan och nu håller de till i en grop hon grävde i hörnet där allt började. Hon är jättearg när ngn närmar sig! De är tydligen jättemånga och ungefär så stora som nyfödda platy.

Är det bråttom att mata nu?

Tydligen tar det lite längre tid än vad som anges i faktarutan om arten här på Zoopet.
#20 - 11 maj 2014 13:59
Kul :) Om de simmar kan ni börja mata imorr'n eller, så men om de fortfarande ligger på botten och sprattlar behöver de ingen mat än.
#21 - 11 maj 2014 14:39
Tack för konkreta råd. Man blir ju som småbarnsförälder igen - frågar om allt!
#22 - 11 maj 2014 14:55
Hehe, jo, det är väl det närmsta småbarnsförälder jag kommer.
#23 - 14 maj 2014 14:06
Nu är mina yngel frisimmande :)
#24 - 14 maj 2014 14:23
Rolighetsrol! :)
Hur fungerar yngelvården?
#25 - 14 maj 2014 14:30
Hos sajica? Som hos deras släktingar, de leker i grottor, där honan tar hand om äggen. När ynglen är frisimmande vaktas de av hanen och honan.
#26 - 14 maj 2014 14:48
Grottlekare är kul! Saknar mina paletter lite...
#27 - 14 maj 2014 14:52
Ja, de är som zebror i lekbeteende, även om de är lugnare. Hade i och för sig ett zebrapar för ett par år se'n som faktiskt höll sig i skinnet (fjällen) riktigt bra. Hoppas det är ok med trådskaparen att jag lägger upp några bilder på det väluppfostrade zebraparet.
#28 - 14 maj 2014 20:16
Fin bild! Kul att dina yngel simmar fritt - hur klarar föräldrarna att freda dem mot övriga innevånare? Vi funderar om det är föräldrarna som styr yngelsvärmen eller yngelsvärmen som styr föräldrarna? På dagen verkar föräldrarna bara hänga med och möjligtvis ta ngn av avstickarna i munnen för spotta in den i skocken igen. På morgon ser vi att de iaf fått in barna i grottan. Hittade info nånstans om att man kunde ge räkmix till ynglen så det har vi provat 2 dagar. Kan det funka i längden? Vi är inte vana artemiaodlare och har ingen ssk anordning för det så räkmix lät smidigt. Ynglen har minskat i antal men det tror jag inte beror på att de har svultit ihjäl. Det är nog ngn annan i baljan som känt sig svulten skulle jag tro ��
#29 - 14 maj 2014 20:24
Än så länge håller de sig vid ena kortsidan, lite skymda bakom en rot, precis framför röret de lekte i. Tror inte de andra fiskarna har fått nys om dem än. Men har haft nyckelhål som lyckats föda upp ett litet gäng yngel i det karet, så varför inte sajicorna.
#30 - 15 maj 2014 15:21
Några halvkassa bilder om nå'n vill se...
#31 - 16 maj 2014 15:38
Hur går det med dina yngel?
#32 - 16 maj 2014 18:57
Kul med bilder på dina små!
Våra är ganska många fortfarande. Räkmix verkar funka - de gör sig av med ngt i andra änden iaf (om du ursäktar den sortens detaljer? ). Föräldrarna är jätteduktiga - hanen är mkt större än honan och därmed hungrigare men prioriterar ändå reviret framför maten när det behövs. Det kanske var en tillfällighet men han simmade iväg och tog en tugga räkmix som han simmade tillbaka med och spottade ut i söndertuggat tillstånd lagom för de små!
Har de övriga fiskarna kommit på att det finns "levandeföda" i vattnet än?
#33 - 16 maj 2014 19:05
Tror inte mina var så många från början, tror inte de är så mycket färre nu. Matar dem med cyclops, antar att de äter det. Hehe, jodå, ursäktar det. Min hona brukar göra en rusning till maten vid matningarna, men simmar snabbt tillbaka igen. Tror inte det är en tillfällighet, tror det finns flera ciklidarter som aktivt matar ynglen, zebraciklider viftar t.ex upp bottenmaterialet åt ynglen. Jo, det har de nog gjort, de har börjat simma mer öppet med ynglen, men de är snabba att mota bort de andra fiskarna, även de långsträckta pansarmalarna vänder med en gång när de kommer farande mot dem. Är ditt par mindre eller större än mina?
#34 - 17 maj 2014 20:54
Hanen är ca 10 cm från nos tom stjärtfena och honan betydligt mindre ca 5-max 6 cm. Försökte en lång stund idag att ta kort på dem men jag har inte rätt objektiv för detta mörka akvarium. Först försökte hanen skrämma bort mig när jag var närgången vid glaset och när det inte funkade tog de familjen längre bak i karet i skydd av massa växter [:(!]. Hanen är inte så stor/gammal att han har fått den där bulan i pannan som jag har läst att de får med tiden - det tror jag inte din hade heller?
När jag satt där så länge fick jag se ett yngel som kom bort i från flocken och simmade rakt i famnen (fenorna?) på en gurami som vågade sig åt fel håll. Efter en kort jakt där ynglet lyckades hitta lite olika gömställen blev det till slut räddat av pappan som märkte att ngt var fel och kom till undsättning. Tänk om det blir en massa Sajica-yngel som överlever till större storlek då föräldrarna verkar så duktiga på att passa dem. Vad gör man med dom i så fall?

Är det fortfarande frid och fröjd med dina Sajicor?
#35 - 18 maj 2014 11:41
Ok, mina är väl ungefär lika stora, kanske lite större. Nej, min hane har heller ingen pannpuckel än, har sett stora hanar som har det. Det vanligaste är väl att man tar med dem till en butik, och byter in dem mot t.ex mat eller andra fiskar, och växter.

Det är ett gäng kvar, men tyckte nog de såg färre ut idag. En av mina Thorichthys ellioti såg väldigt intresserad ut.
#36 - 20 maj 2014 15:57
Vi har inte så många yngel kvar, så igår flyttade vi över 6 st till en yngelbur i ett annat akvarium (så inte mamman ser dem!...?). Vi får se vilka som klarar sig bäst. Skyddade av föräldrar eller skyddade av plastbur?
Ska börja ge nykläckt artemia ikväll, får se om de blir stora snabbt. Har riggat avskurna pet-flaskor enligt instruktion jag hittade ngnstans. Omrörning med hjälp av luftbubblor som jag får ner till botten via sugrör som jag fäst på flaskans insida med hjälp av sugpropp avsedd för luftslang. Jättekul att bygga och uppfinna. Skulle nog kunna förse riktigt många yngelkullar med mat i detta system med 3 behållare. Synd att ynglen blir färre och färre... :)
#37 - 20 maj 2014 16:28
Ok :)

Mina är tyvärr borta, lite för mycket fisk i det karet tror jag.
#38 - 20 maj 2014 18:04
När ynglen blivit typ 2-3 cm som max skulle jag sätta dem i ett eget akvarium på minst 100l och sedan är det bara att mata på utav helvete och byta vatten.
Om du hittar något bra pellets så kan du ge det och frystorkad tubifex på burk bokstavligen älskar dem, var lite sparsam med tubisen då det blir en del näring i vattnet av det.
De som jag hade fick mat 3-5 gånger om dagen och skulle nog kunnat ge 1-2 gånger mer än så, sajica yngel har verkligen inte någon botten på sina magar. Och då gav jag dem så att magen stod ut åt alla håll och kanter kändes det som efter varje matning.
#39 - 20 maj 2014 19:31
Tråkigt att dina yngel är borta Animaniac! Hoppas du får en ny kull när paret är redo igen.

Det var väldigt kul att mata de små med nykläckt artemia. När de väl kom på att det var mat - då såg vi den glupska genen som pikachu beskrev. Ynglen som går kvar med föräldrarna fick vi spruta ner (mha en liten pipett) en massa till då mamman också kom på att det var mat. Kanske bra ändå för hon har inte fått så mkt mat i sig den sista tiden (2,5 vecka sen äggen las). Svårt att hinna mata så många gånger per dag ändå - max 2 gånger per dag på vardagarna iaf. Nåja - de har ju blivit större av lite räkmix en gång per dag den här första veckan nu.
#40 - 20 maj 2014 21:07
Räkmix funkar också bra, men det är lite samma där som med frystorkad tubi, det blir en del näring kvar typ. :P
#41 - 20 maj 2014 21:19
Jag tänkte att jag kunde lägga in dessa filmerna här, kanske uppskattas när de ändå anknyter till ämnet :)

&list=UUAQVMDcm-DiYdwYixDogZvg" target="_blank">
&list=UUAQVMDcm-DiYdwYixDogZvg

&list=UUAQVMDcm-DiYdwYixDogZvg&index=12" target="_blank">
&list=UUAQVMDcm-DiYdwYixDogZvg&index=12
#42 - 21 maj 2014 08:19
Fina filmer :) Min hane har ingen pannpuckel än, men det kommer väl. Har också sorgmantlar med dem, faktiskt en riktigt trevlig tetra, pigga och orädda, och fortfarande ganska svarta.

Annons