C-räkor ger A-räklingar...........

#1 - 29 december 2007 10:28
Har lagt märke till något spännande:).

Efter det att mina svenska C-graderade red crystal bytte akvarium till mitt 45l (lämnade plats för mina blå tigrar) så har SAMTLIGA räklingar, massor, blivit betydligt bättre färgade än sina föräldrar:confused::confused:. De har c:a 50/50 vitt och rött och jag skulle gradera dem till A kanske tom några S. Konstigt men roligt. Hoppas att dessa egenodlade polkagrisar är mindre känsliga än de importerade s-graderade som jag har (i ett annat akvarium).
#2 - 29 december 2007 10:40
Kul.. :) mina är alltid 50/50 när dom är små, men sen blir dom ula när dom blir större
#3 - 29 december 2007 10:55
evus skrev:
Har lagt märke till något spännande:).

Efter det att mina svenska C-graderade red crystal bytte akvarium till mitt 45l (lämnade plats för mina blå tigrar) så har SAMTLIGA räklingar, massor, blivit betydligt bättre färgade än sina föräldrar:confused::confused:. De har c:a 50/50 vitt och rött och jag skulle gradera dem till A kanske tom några S. Konstigt men roligt. Hoppas att dessa egenodlade polkagrisar är mindre känsliga än de importerade s-graderade som jag har (i ett annat akvarium).

Ja, jag har också märkt det.
Nu hittade jag en död japan i går.. De är inte pur unga längre... Nu blandar jag in mina bästa svennar så att det hinner bli lite avkomma innan japanerna dör av ålder...
Sedan mina första 2 kullar så har jag inte lyckats att få mer än 1-2 bebisar per kull om en det :( Jag höjde ph och kh i samma veva så det ligger på 7 resp 4... innan låg det på 6,5 resp 2...
Kan det sistnämnda ha varit bättre värden för japanerna???

Äger du några tester så att du kan kolla vad du har för värde i nya karet??? ;) Kan du inte springa ner till Janne med ett vattenprov annars så vi får veta ph och kh??? gh följer väl kh iaf så det räcker väl med att veta kh då...
#4 - 29 december 2007 11:01
Grattis Evus

Samma som jag lagt märke till då som mina s grade har fått en hel del ss och sss räkor..
Mina kassa BC får oftas A och S klass.

Vad matar du med?
Vad har du för värden i tanken?
#5 - 29 december 2007 11:04
Det måste vara superviktigt med urplockning nu då så att vi kan förbättra svenska stammen då... :)
#6 - 29 december 2007 11:20
patriksg skrev:
Kul.. :) mina är alltid 50/50 när dom är små, men sen blir dom ula när dom blir större

Så det är det som är tricket. Jag har sett jättesnygga små red crystal i akvarieaffären där jag bor, men det kommer de alltså inte att förbli. [:(!]
#7 - 29 december 2007 11:24
maria_ skrev:
Så det är det som är tricket. Jag har sett jättesnygga små red crystal i akvarieaffären där jag bor, men det kommer de alltså inte att förbli. [:(!]

Nää dom typ smetar ut sig om man kan säga så... Lite synd.. :(
#8 - 29 december 2007 11:29
Smetar räkorna ut sig? :D
#9 - 29 december 2007 11:30
Jaaaaa!!! :( Nää men färgerna gör det.. :)
#10 - 29 december 2007 12:16
patriksg skrev:

Det är sant! Skillnaden mellan dessa och mina tidigare räklingar är att de största börjar bli 1,5 cm stora, nästan könsmogna, och då brukar färgen redan "smetat ut" sig. Mina tidigare har aldrig heller haft så stora fält med vitt utan mycket smalare:). Jag har fortfarande kvar räkor som är över 2 år och de är verkligen dassiga i färgen nu.
#11 - 29 december 2007 12:19
Får se om det blir skillnad nu när jag flyttar några till mitt 12L... Mina black crystal är jätte fina!! men det finns inga olika graderingar bland dom va?
#12 - 29 december 2007 12:24
peterhaack skrev:
Grattis Evus

Samma som jag lagt märke till då som mina s grade har fått en hel del ss och sss räkor..

Mina kassa BC får oftas A och S klass.

Vad matar du med?

Vad har du för värden i tanken?

Matar mest med pellets som: Aquatic Nature, Mosura, flera taiwanesiska sorter (köpta på e-bay) samt även ditt eminenta foder, Peter:).

Vattenvärdet har jag som vanligt ingen aning om. Jag bor i Stockholms innerstad nära Södermalms akvarieaffär så jag har samma värden som Janne i kranen:). Vatten i det karet byter jag i princip aldrig utan jag fyller oftast bara på de litrar som avdunstat (c:a 2l /vecka).
#13 - 29 december 2007 12:24
patriksg skrev:
Får se om det blir skillnad nu när jag flyttar några till mitt 12L... Mina black crystal är jätte fina!! men det finns inga olika graderingar bland dom va?

Jodå, precis samma som för CRS:)
#14 - 29 december 2007 12:30
evus skrev:
Jodå, precis samma som för CRS:)

Okej, är det någon som har den länken där man kan se alla olika graderingar?? så ska jag se vad jag har på mina black =)
#15 - 29 december 2007 12:32
evus skrev:
Det är sant! Skillnaden mellan dessa och mina tidigare räklingar är att de största börjar bli 1,5 cm stora, nästan könsmogna, och då brukar färgen redan "smetat ut" sig. Mina tidigare har aldrig heller haft så stora fält med vitt utan mycket smalare:). Jag har fortfarande kvar räkor som är över 2 år och de är verkligen dassiga i färgen nu.

Nää... så var det för mig innan jag höjde ph och kh i mitt japankar... jag tror att det inte är obtimalt vatten om det blir så... jag har gamla cr som är knallröda utan minsta "utsmet" i lilla svensk karet.. och färgerna är bättre även i japankaret numera...
Jag matar numera med artemia eller cyklops oftare också.. minst 2 ggr i veckan...

Jag tror alltså att när de ska bygga sitt nya skal och byta till större så finns det inte tillräckligt av det de behöver när de bygger skal och därför blir de, jag skulle vilja kalla det, spruckna i färgen... :confused:
Eller så är inte vattenvärdena obtimala och skadar skalet men då borde försämringen inte ske vid skalbyte utan gradvis på ett "använt" skal och det tycker jag inte att det gör...
Eller kosten... Vad tror ni???
#16 - 29 december 2007 12:35
patriksg skrev:
Okej, är det någon som har den länken där man kan se alla olika graderingar?? så ska jag se vad jag har på mina black =)

Du kan alltid titta här på Johnnys eminenta sida:

http://www.redbee.se/gradering/
#17 - 29 december 2007 12:37
yes det var den, graderar alla mina red crystal till C och mina black till B isf.. så dom var inte så fina när allt kom omkring :P
#18 - 29 december 2007 12:45
Jag tycker att graderingen egentligen inte spelar så stor roll, men jag tycker om när det vita är riktigt vitt!! Jag har A-graderade som jag tycker är finare än S-graderade som har mer genomskinliga partier........
#19 - 29 december 2007 12:47
Mina har mycket rött, vissa har bara små vita sträck eller så är dom röda och genomskinliga
#20 - 29 december 2007 12:49
Jepp, då ser de ut som mina "svenskar" och kan mina spontangradera upp sig så kan säkert dina det också;);)
#21 - 29 december 2007 12:55
Katharina skrev:
Nää... så var det för mig innan jag höjde ph och kh i mitt japankar... jag tror att det inte är obtimalt vatten om det blir så... jag har gamla cr som är knallröda utan minsta "utsmet" i lilla svensk karet.. och färgerna är bättre även i japankaret numera...

Jag matar numera med artemia eller cyklops oftare också.. minst 2 ggr i veckan...

Jag tror alltså att när de ska bygga sitt nya skal och byta till större så finns det inte tillräckligt av det de behöver när de bygger skal och därför blir de, jag skulle vilja kalla det, spruckna i färgen... :confused:

Eller så är inte vattenvärdena obtimala och skadar skalet men då borde försämringen inte ske vid skalbyte utan gradvis på ett "använt" skal och det tycker jag inte att det gör...

Eller kosten... Vad tror ni???

när du skriver att du matar med artemia menar du levande eller frysta?
/sting
#22 - 29 december 2007 12:55
evus skrev:
Matar mest med pellets som: Aquatic Nature, Mosura, flera taiwanesiska sorter (köpta på e-bay) samt även ditt eminenta foder, Peter:).

Vattenvärdet har jag som vanligt ingen aning om. Jag bor i Stockholms innerstad nära Södermalms akvarieaffär så jag har samma värden som Janne i kranen:). Vatten i det karet byter jag i princip aldrig utan jag fyller oftast bara på de litrar som avdunstat (c:a 2l /vecka).

Du matar inte med typ kokta späda spenatblad? ;)

Jag har testat lite fram och åter med en del olika fodertyper och vad jag ser är de gillar att sitta och gnaga på ngt antingen pellets, krill eller blad(torkade ek el.bok eller färska kokta spenatblad) de som verkar ge mest yngel i sina kullar är de som har föda runt sig hela tiden och de verka ge starkast färger i sina kullar, och de äter ju som om de har mask emellanåt =O)
Så jag börjar utesluta gener utan omgivning och mat är det som gör en bra räka..
#23 - 29 december 2007 12:57
Jag matar mina med mycket fryst, alla olika sorter.. mygglarver, krill, mysis... men som sagt mina r ju inte så högt klassade... :(
#24 - 29 december 2007 12:57
sting skrev:
när du skriver att du matar med artemia menar du levande eller frysta?

/sting

Frysta.. de älskar det... ;)
#25 - 29 december 2007 12:58
Äter räkor levande? tror ni dom äter mygglarver? när kan man köpa levande mygglarver?
#26 - 29 december 2007 13:05
evus skrev:
Jag tycker att graderingen egentligen inte spelar så stor roll, men jag tycker om när det vita är riktigt vitt!! Jag har A-graderade som jag tycker är finare än S-graderade som har mer genomskinliga partier........

Men om de har genomskinligt vitt så klassas de väl som C-räkor.. annars har jag en massa S och SS bland mina svenska... :D de har stora vita partier men de är genomskinliga... De ska se ut som de är målade med vitfärg om det ska vara mer än en C-räka väl???

peterhaack skrev:
Du matar inte med typ kokta späda spenatblad? ;)

Jag har testat lite fram och åter med en del olika fodertyper och vad jag ser är de gillar att sitta och gnaga på ngt antingen pellets, krill eller blad(torkade ek el.bok eller färska kokta spenatblad) de som verkar ge mest yngel i sina kullar är de som har föda runt sig hela tiden och de verka ge starkast färger i sina kullar, och de äter ju som om de har mask emellanåt =O)

Så jag börjar utesluta gener utan omgivning och mat är det som gör en bra räka..

Nej, vad spännande... Vad är krill??? Menar du att du har mat liggande i karet jämt???
Vad har du för vattenvärden???

patriksg skrev:
Äter räkor levande? tror ni dom äter mygglarver? när kan man köpa levande mygglarver?

Jag har inte provat med levande men jag hade några småloppor i svenskkaret i somras och inte tog räkorna dem... Vet inte om de är så bra på att fånga levande smådjur?! ;)
#27 - 29 december 2007 13:07
dom ser ju inte ut som rovdjur direkt :P
#28 - 29 december 2007 13:08
Jag matar också med fryst artemia men även levande till mina Zebraräkor. OOOOps nu glömde jag ärtorna..... Har också tillgång till torkade blad som jag fått av Sonja:):). Matar med lite av varje men inte spenatblad än. Ska prova!
#29 - 29 december 2007 13:09
evus skrev:

Ja men det vet jag ju... Det innebär alltså att du har bättre vattenvärden i karet när det är nystartat men sedan så händer något och det blir sämre... frågan är då om det är både ph och kh som sjunker?? du har väl rötter, kottar osv i dina kar du med??

Jag upptäckte ju förrut att jag hade ph 6 och kh 0 i mitt svenskkar [:o] det är väl allt annat än gynnsamt... [:o] då var lilla räkkaret inkört och överbefolkat... inte har jag sådana värden i kranen, jag bor ju också i Stockholm.. ;) Ändå byter ju jag 30 % i veckan och dammsuger botten...
#30 - 29 december 2007 13:11
Någon som provat att mata dem med Grindalsmaskar någon gång, äter de sådana tro?
#31 - 29 december 2007 13:16
Ja, det gör de. det är lättare för dem att fånga grindalsmask än artemia då de inte simmar omkring. Tyvärr så har min maskodling dött. Ska skaffa ny vid tillfälle.
#32 - 29 december 2007 13:18
Är lite inne på att odla själv! mina kulfiskar skulle nog tycka om det =) sen har man ju sånna micramaskar också som kan vara något för räkorna..
#33 - 29 december 2007 13:22
Jag hade massor av små vita maskar i gruset i svenskkaret i somras... inte tog räkorna dem.. men de var iofs i gruset... vet inte vad grindalsmask är... [:o]
#34 - 29 december 2007 13:22
Katharina skrev:
Men om de har genomskinligt vitt så klassas de väl som C-räkor.. annars har jag en massa S och SS bland mina svenska... :D de har stora vita partier men de är genomskinliga... De ska se ut som de är målade med vitfärg om det ska vara mer än en C-räka väl???

Genomskinliga i skalet är mer C räka..

Har de vita sköldar alltså vit inte genomskinligt så klassas de som finare b, a, s, ss, sss eller snow white, god är i sin tur lite gula med kristalliknade prickar vilket ger dem sitt namn(kanske)

Katharina skrev:

Nej, vad spännande... Vad är krill??? Menar du att du har mat liggande i karet jämt???

Vad har du för vattenvärden???

Krill är en produkt som finns i olika foder du köper för räkor om du läser på innhålls förteckningen, oftast svårt att få tag på och till ett jädra pris med ebay, tradera osv..
Krill innehåller massor av mineraler och omega fetter.

Jag har mat på små porslinsfat i karen då kan man se när maten blir dålig.

Katharina skrev:

Jag har inte provat med levande men jag hade några småloppor i svenskkaret i somras och inte tog räkorna dem... Vet inte om de är så bra på att fånga levande smådjur?! ;)

Micromask, grindal, levande nykläckartemia är favoriter med tyvärr har mina kulturer för grindal och micro dött ut helt efter slarv.. =O(
#35 - 29 december 2007 13:24
Katharina skrev:
Jag hade massor av små vita maskar i gruset i svenskkaret i somras... inte tog räkorna dem.. men de var iofs i gruset... vet inte vad grindalsmask är... [:o]

det är små maskar som man kan odla själv, vissa odlar dom i en dabsvamt och matar dom med välling :D man brukar köpa en "startkultur"...

Någon som har testat att mata med maggots? sånna som man fiskar med, tror att större fiskar och kräftor skulle älska det!
#36 - 29 december 2007 14:31
patriksg skrev:
det är små maskar som man kan odla själv, vissa odlar dom i en dabsvamt och matar dom med välling :D man brukar köpa en "startkultur"...

Någon som har testat att mata med maggots? sånna som man fiskar med, tror att större fiskar och kräftor skulle älska det!

Då är det bara att höja tempen och låta bli att dammsuga grovt grus så får du sådana marrar direkt i räkkaret... själv HATAR jag maskar efter parasitangrepp i stora karet av nästintill obotlig tarmmask så det blir INGA maskodlingar här inte... [:(!] :D
#37 - 29 december 2007 14:36
peterhaack skrev:
Genomskinliga i skalet är mer C räka..

Krill är en produkt som finns i olika foder du köper för räkor om du läser på innhålls förteckningen, oftast svårt att få tag på och till ett jädra pris med ebay, tradera osv..

Krill innehåller massor av mineraler och omega fetter.

Jag har mat på små porslinsfat i karen då kan man se när maten blir dålig.

Ja, det var väl det jag tyckte... Eva vill höja graden på sina räkor ;) :D

Ha ha... jag och min sambo skulle försöka läsa på en räkburk men vi såg inte ett smack... [SIZE=1]texten var microskopisk... [SIZE=2]ha ha... ska kolla om min fjortis ser nått... :D

Vad gulligt, serverat på fat...

Ska kolla spenat och krill... Tack för tipsen... ;)
[/SIZE][/SIZE]
#38 - 29 december 2007 14:36
Jag har börjat mata mina räkor med grindalsmask efter att jag hörde från Sonja att de kunde äta det med. Fast de är ingen höjdare på att fånga utan bara tar de som ligger still.

Anledning till att låggraderade ser fulare ut när de växer upp är att redan när de är små så har de en bestämt mängd vit och när de växer så finns ju inte tillräckligt mycket pigment att täcka sin stora kropp.

Sedan är det lite kul att butikerna verkar få in snyggare och snyggare CRS. Var i brommazoo och såg flera S+ och fåtal SS där. Fast konstigt nog så är det röda väldigt genomskinligt.
#39 - 29 december 2007 14:41
Nej, det måste vara annat som påverkar också.. Mina bleknade i svenskkaret när jag la i vitt korallkross... De bleknade markant.. de mörknar i färgen när de sitter på trästocken...
Jag märkte även att flera räklingar som växte upp påverkades när jag stoppade i en japansk hanne till svennarna.. de yngre blev starkare i färgerna än jag någonsin har haft... ;)

Den största hannen och de dräktiga honorna, som alltså är dominanta, är alltid jättestarka i färgerna...
#40 - 29 december 2007 15:28
Självklart påverkas deras potentiala färger av vattenvärden etc. Men att dina svenskar påverkades av en räka känns lite för bra för att vara sant.
Jag har haft några SS räkor med Sonjas honor, inte blev dem snyggare för det. Sedan är det betydligt säkrare att hålla PH:t ner än ha för högt då ammonium blir giftigt ammonik när PH går upp.

Men det är definitivt inte omöjligt att få snyggare räkor utav fula alls. Alla mina SS räkor kommer från mina mindre fina föräldrar.
#41 - 29 december 2007 15:44
Här har du gradering med bilder.

http://www.planetinverts.com/crystal%20red%20shrimp%20grading%20guide.html

Jag tycker att den är väldigt tydlig.
#42 - 29 december 2007 17:31
evus skrev:

Titta nu har jag tom börjat citera mig själv:D:D

Vad jag menar med detta inlägg var att jag har ett par S-graderade som från att ha varit fint vitt tecknade har blivit mer genomskinliga. Har de då gått ner så mycket i graderingar:confused::confused:
#43 - 29 december 2007 17:34
Jessa skrev:
Här har du gradering med bilder.

http://www.planetinverts.com/crystal%20red%20shrimp%20grading%20guide.html

Jag tycker att den är väldigt tydlig.

Jättebra länk!! Tackar:)
#44 - 29 december 2007 18:04
Katharina skrev:
Nej, det måste vara annat som påverkar också.. Mina bleknade i svenskkaret när jag la i vitt korallkross... De bleknade markant.. de mörknar i färgen när de sitter på trästocken...

Jag märkte även att flera räklingar som växte upp påverkades när jag stoppade i en japansk hanne till svennarna.. de yngre blev starkare i färgerna än jag någonsin har haft... ;)

Den största hannen och de dräktiga honorna, som alltså är dominanta, är alltid jättestarka i färgerna...

Nu har jag iofs inte CR men jag håller helt med dig att det inte bara är arv, miljö och mat som påverkar färgerna utan även rang. Tycker allt att de ändrar färg efter sällskap. De dominanta är väldigt färgstarka.
Bilagor:
#45 - 29 december 2007 19:35
Paatsu skrev:
Självklart påverkas deras potentiala färger av vattenvärden etc. Men att dina svenskar påverkades av en räka känns lite för bra för att vara sant.

Jag har haft några SS räkor med Sonjas honor, inte blev dem snyggare för det. Sedan är det betydligt säkrare att hålla PH:t ner än ha för högt då ammonium blir giftigt ammonik när PH går upp.

Men det är definitivt inte omöjligt att få snyggare räkor utav fula alls. Alla mina SS räkor kommer från mina mindre fina föräldrar.

Eurydike skrev:
Nu har jag iofs inte CR men jag håller helt med dig att det inte bara är arv, miljö och mat som påverkar färgerna utan även rang. Tycker allt att de ändrar färg efter sällskap. De dominanta är väldigt färgstarka.

Jo, absolut att de påverkas... Tack för medhållet Eurydike... Obs att jag skrev att det var de små räklingarna som påverkades inte de redan vuxna...1 av dem blev så färgstark att vi tog fel på henne och hannen flera gånger när hon inte bar rom... Han är en mycket starkt färgad A-grad... Nu har färgen dock "spruckit" lite...
Utav kanske 50 småräklingar i en bytta med bara svenska C-räkor så blev 20 småräklingar B-A... :) Dessa var alltså små när japanen flyttade in.. jag hade då tagit ut alla vuxna som inte bar rom så att japanen skulle vara dominant och bli pappa till alla småttingar...
#46 - 30 december 2007 22:58
jerker_s skrev:
Någon som provat att mata dem med Grindalsmaskar någon gång, äter de sådana tro?

Mina tiger och de svenska CR är väldigt förtjusta i levande grindalsmaskar. Dom, räkorna, simmer upp och hugger maskarna som singlar neråt i vattnet då jag matar med det. Men jag gör det inte så ofta, dom får det som godis ibland. Tigrarna är också väldigt förtjusta i nykläckt artemia. jag har kommit på det här för att jag har ett gäng Boraras brigittae bland tigerräkorna och dom får bara levandefoder. Då såg jag att räkorna också var med och slogs om maten tillsammans med fiskarna. Det ser helt knäppt ut.
Men bägge de här karen är tätbefolkade med räkor, inte mycket som blir liggande på botten. Det är ingen idé att mata med grindalsmask i mina kar med få räkor. Där hinner inte räkorna med. Där det är många räkor blir det mer konkurrenas om maten.
Inte vet jag om det är bra foder, men jag tror på omväxling så att de får i sig olika saker. Frusen artemia är poppis hos alla räkor och så får dom olika specialräkfoder.
#47 - 31 december 2007 09:16
Sonja skrev:
Mina tiger och de svenska CR är väldigt förtjusta i levande grindalsmaskar. Dom, räkorna, simmer upp och hugger maskarna som singlar neråt i vattnet då jag matar med det. Men jag gör det inte så ofta, dom får det som godis ibland. Tigrarna är också väldigt förtjusta i nykläckt artemia. jag har kommit på det här för att jag har ett gäng Boraras brigittae bland tigerräkorna och dom får bara levandefoder. Då såg jag att räkorna också var med och slogs om maten tillsammans med fiskarna. Det ser helt knäppt ut.

Men bägge de här karen är tätbefolkade med räkor, inte mycket som blir liggande på botten. Det är ingen idé att mata med grindalsmask i mina kar med få räkor. Där hinner inte räkorna med. Där det är många räkor blir det mer konkurrenas om maten.

Inte vet jag om det är bra foder, men jag tror på omväxling så att de får i sig olika saker. Frusen artemia är poppis hos alla räkor och så får dom olika specialräkfoder.

Det låter bra, jag har en hel del Grindalsmaskar på "lager"... Och hurvida det är bra foder, har väl lite att göra med vad man föder upp dem på..? Själv föder jag upp dem på näringsrik uppfödningsmat till papegojungar.
#48 - 1 januari 2008 00:42
jerker_s skrev:
Det låter bra, jag har en hel del Grindalsmaskar på "lager"... Och hurvida det är bra foder, har väl lite att göra med vad man föder upp dem på..? Själv föder jag upp dem på näringsrik uppfödningsmat till papegojungar.

Det låter bra. Jag matar mina maskar med 6 månaders babyvällingpulver.
Jag ser ju att räkorna är små rovdjur ibland, som när dom simmar runt inne i ett nykläckr artemiamoln och försöker fånga så mycket artemia som möjligt.
#49 - 1 januari 2008 11:37
Inatt när jag skulle släcka japankaret fick jag syn på 2 st småräklingar som var helvita... Jag hade ju druckit skumpa o allt så jag ropade på karln för att han skulle bekräfta mitt synintryck inför framtida tveksamheter :D :D :D

och mycket riktigt... jag ser en massa småbebisar men inga som är helvita.. blää.. men de är ju attans svåra att få syn på.. det randiga gör det ju lite lättare så det är möjligt att de vita är svårare att se.. de jag såg satt på pumpfiltret resp skiffersten så där syntes de ju..

Kan det vara så att de är så gott som helvita när de är nykläckta lr?? Blää, jag som blev såå glad.. :D ;)

Tillägg.. Det verkar som att kh 4 inte är gynnsamt.. nu har mitt kh gått ner till 3 och nu har jag småttingar igen men ph ligger fortfarande på 7,5... kan det vara så att räkor gillar när kh är 0-2??? och ph under 7??? och mycket cirkulation i vattnet... inte stora vattenbyten när man har smått??? men om man har kh under 4 och byter vatten så kan man väl få en ph svängning och det kanske är därför räklingarna stryker med!!! Det bästa kanske är att man byter lite vatten varje dag så ph svängningen uteblir?!
#50 - 9 januari 2008 13:22
Jag såg den igen!!!!!

Katharina skrev:
Inatt när jag skulle släcka japankaret fick jag syn på 2 st småräklingar som var helvita... Jag hade ju druckit skumpa o allt så jag ropade på karln för att han skulle bekräfta mitt synintryck inför framtida tveksamheter :D :D :D

[COLOR=Magenta]Nu såg jag en vit liten räkling igen när jag tände räkkaret i morse!!! Jippi!!! Då var det inte inbillning sådär på nyårsnatten... Vilken start på det nya året!!!
[COLOR=Black]I[/COLOR][COLOR=Black]morse satt den på träroten igen men nu efter jobbet ser jag den inte.. Har ju engelsk sjösten så de måste ju vara ännu svårare att få syn på än de randiga...
Den var alltså inte minsta storleken utan en storlek större, såg smal och huvudlös ut utan färgmarkeringar... som en vandrande pinne liksom... :D :D Men så är jag ju halvblind också...

Åhh... Va kul!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hoppas den/de klarar sig nu!!! :D :D
[/COLOR][/COLOR]
#51 - 9 januari 2008 13:29
Grattis!!!!!!! Såg också en viting/genomskinlig för några veckor sedan men den verkar ha strukit med:(:(
#52 - 9 januari 2008 13:43
evus skrev:
Grattis!!!!!!! Såg också en viting/genomskinlig för några veckor sedan men den verkar ha strukit med:(:(

Nää... Vad är det för dolda gener i räkorna vi köpte!!! Egentligen skulle vi lämna dem till Johnny så han fick föda upp dem åt oss... :D
Jag har beställt den där bra pumpen som Johnny berättade om på sin sida och på pumptråden. Jag tycker att mina räklingar har strukit med när pumpen har tappat kapacitet.. Jag har pratat med Peterhaack och han tror också att cirkulation och syre är jätteviktigt för räklingarna..

Vad skiljer dig, mig och Sonja från Johnny och Peterhaack?? Foder och pumpar?? Nu har jag beställt foder från Peterhaack och pump från tyskland.. :D Nu ska det bli räkavel här!!! :D [:o]
#53 - 9 januari 2008 22:08
Åhh.. Vi har lyckats att ta en bild på den helvita lilla räklingen... Vi har lagt in den på datorn och förstorat upp den och jag kan inte se något vitt alls... Åhh. vad jag är glad!!!

Jag är inte medlem... hm måste fixa det.. men nu har jag bildbevis iaf... den sitter bredvid ett syskon så man kan se skillnaden... ca 3-4 mm.. Måtte den klara sig... Åhh, nu skulle jag ju ha haft den där nya, bra pumpen... [:o] :D

Jo, kanske att den har lite rosaaktigt kring ögonen.. Syns när jag zoomar in jättemycket... Men den är sååå liten... ;)
#54 - 10 januari 2008 15:36
Hå hå.. Vad ni var entusiastiska då... :( [:-89]:D
#55 - 10 januari 2008 15:58
Haha, jag vill se!!

Släng hit bilden till mig så lägger jag upp den här.

Skicka den till jojo (a) redbee.se
#56 - 10 januari 2008 16:20
Paatsu skrev:
Haha, jag vill se!!

Släng hit bilden till mig så lägger jag upp den här.

Skicka den till jojo (a) redbee.se

Nu har jag skickat till [email]jojo@redbee.se[/email]

om det var fel så säg till..
#57 - 10 januari 2008 17:20
Sådär, skalade om den lite för att enklare se räkan.
#58 - 10 januari 2008 17:29
Paatsu skrev:
Sådär, skalade om den lite för att enklare se räkan.

Ja, tack.. Jag kunde zooma själv men inte spara den så...

Men säg någonting då!!!!!!!!!! Visst ser den bra ut!! Vad tror du??? :D Jag såg ju 2 stycken på nyårsafton så det är ju möjligt att det finns mer än en... ;)

(För er som inte sett hela bilden. Det är en vuxen räka i vänstra hörnet och en 1 cm Posthorn i högra hörnet.. Bebisarna är 3-4 mm..)
#59 - 10 januari 2008 17:32
Jag skulle faktist gissa på att det är en snövit.
Våra räkor verkar ha en gömd potential i sig :)
#60 - 10 januari 2008 17:42
Paatsu skrev:
Jag skulle faktist gissa på att det är en snövit.

Våra räkor verkar ha en gömd potential i sig :)

Åhh. Vad jag blir glaad!!!!!!!!!!!!!! Hoppas att den klarar sig nu bara... [:o] Är det samma som din?? Du kallar din mosura men du tror att min är helt vit? Jag tycker att den är lite rosa kring ögonen...

Ja, Evus berättade ju samma sak... Förmodligen avlar de på snövita och säljer alla som är sämre än SS+... Men att generna finns där...
#61 - 10 januari 2008 21:10
Grattis vilken sötnos:):) Kollade just igenom min japanburk men den ofärgade verkar har försvunnit:(:( Den såg dock inte så vit ut som din fina utan mer ofärgad. Kanske beroende på att den var nyfödd:)

Har ganska många räklingar nu och tre smällfeta honor pg. Ska spana extra efter dyrgripar:)
#62 - 10 januari 2008 21:17
evus skrev:
Grattis vilken sötnos:):) Kollade just igenom min japanburk men den ofärgade verkar har försvunnit:(:( Den såg dock inte så vit ut som din fina utan mer ofärgad. Kanske beroende på att den var nyfödd:)

Har ganska många räklingar nu och tre smällfeta honor pg. Ska spana extra efter dyrgripar:)

Tack!!! Visst är det kul!!
Har du någon pump i nu till japanerna???

Jag har beställt den där som Johnny/Patsuu rekommenderade för jag tycker att den jag har tappar kraft och då försvinner småttingarna.. :( :( Jag tänker göra som Johnny och köra dubbelt med både den gamla och den nya... ;)

Ja, visst är det roligt... Min såg också ganska ofärgad ut när den var mer ny så jag var ju också rädd för det.. Jag har aldrig tidigare sett ofärgade nyfödda.. Har du??? Du såg ju t om när de föddes, vad de så ofärgade då?? Jag tror inte det.. Jag tror att du också hade en snövit...

Attans, vi måste få fart på dem nu.. De är ju inte purunga längre..
Jag har ca 50 japaner med 10-15 SS.. Sen har jag räknat till 10-20 räklingar senaste tiden i olika storlekar så jag hoppas att det håller på att släppa nu.. Men pumpen är dum så jag är lite orolig!!! [:o] [:o]
#63 - 10 januari 2008 21:23
Jepp, nu har jag faktiskt ett påhängsfilter som är överdimensionerat.

Jag har hållit på flera dagar nu och städat i min räkhylla. Jädrar vad det växer bra hos räkorna. Tråkigt men nödvändigt då jag väntar på nya sorter som också måste få plats:):)
#64 - 10 januari 2008 21:34
evus skrev:
Jepp, nu har jag faktiskt ett påhängsfilter som är överdimensionerat.

Jag har hållit på flera dagar nu och städat i min räkhylla. Jädrar vad det växer bra hos räkorna. Tråkigt men nödvändigt då jag väntar på nya sorter som också måste få plats:):)

Ja, men då måste det ju vara det som har varit problemet om du börjar att ha räklingar nu!?
Jag har inte sett lilla Snövit idag men eftersom jag har engelsk sjösten i så syns man ju dåligt om man är vit.. :D
Jag har t om tvingat mina överintresserade ;) ;) arbetskamrater att titta på räkbilder idag.. [:o] :D de brukar fälla lustiga kommentarer om att de kan ta med vinet, men när de fick se bild på dem idag så tyckte de ju såklart att de var himla söta.. :D

Annons