C. Moorii

#1 - 27 december 2003 23:58
Har 2 delfiner men vet faktiskt inte om det är en hona o en hane, hur ska man se det? Den ena är lite större ca 16cm o den andra något mindre. Den större har en något mindre sluttande panna lite av en puckel.. den större har oxå längre analfenor. Är det svårt att få lek på dessa? Hur märker man om dom är i lekar tagen?
#2 - 28 december 2003 00:10
Det är väldigt svårt att se könsskillnaden. Vanligtvis brukar man kunna se den på att spetsen av hanens ryggfena och analfena når ända till mitten av stjärtfenan medan honanas brukar sluta vid stjärtfenans rot. Jag har dock funnit undantag från den regeln. Att jämföra pnnpucklar är ingen bra idé vad denna arten beträffar.

Det är inte svårt att få lek på dem men de brukar vara väldigt sena. När det väl lossnar så rullar det på i en väldig fart.

Man märker att de är i lektagen genom att de börjar dansa i en cirkel tillsammans.

http://www.hagblomfoto.com/article_cmoorii.htm

mvh
#3 - 28 december 2003 00:20
kan båda könen få pannpuckel? tack för länken!!
#4 - 28 december 2003 01:03
Båda könen har i stort sätt identisk pannpuckel.
#5 - 28 december 2003 01:25
Av den erfarenhet jag och min sambo haft av blå delfinciklid är att det är stor skillnad på honor och hanar. Våra var väldigt stora redan när vi fick dem och nästan alla honor var märkbart mindre än hanarna, dessutom hade honorna mindre utmärkande pannpuckel... men det är ju först då de vuxit på sig en del, när de är små är det näst intill omöjligt att avgöra.
#6 - 9 januari 2004 15:46
Tror jag ska skaffa mig en till delfin, skulle vilja att dom lekte!
några tips om hur man ska få igång leken? är dom svår lekta?
#7 - 9 januari 2004 15:50
Har delfinerna väl börjat leka så är det svårt att få stopp på dem, de är väldigt lättlekta! Vattenbyten brukar få fart på dem, annars har jag inte så många andra tips att komma med. Däremot vill du spara ynglen så måste du antingen flytta honan innan hon spottar ut ynglena, eller dela av akvariet så honan och ynglena får vara ifred, annars kalasar de andra fiskarna på ynglen.
#8 - 9 januari 2004 16:11
Jag vet ju inte om det är hon/hane eller hane/hane jag har än men ibland har dom något fuffens för sig, men om jag skaffar fler är väl chansen större!

Annons