C. Moori och tanganyika?

#1 - 9 januari 2004 12:35

Hej,
Jag undrar om de finns någon som har erfarenhet av att hålla C.Moori tillsammans med tanganyika ciklider? I mitt kar går det trevliga tnaganyikaciklider, calvusar mfl.

Finns säkerligen starka argument för varför man ej bör blanda malawi och tang. Och jag håller säkerligen med på många av de punkterna. Men nu har jag ju bara ett kar igång. Och finns det knappt något utbud av tanganyika alls där jag bor... Medan det finns jättemycket malawi..

Vattenvärdena är väl i princip likadana i de olika sjöarna? Om arterna man blandar är någorlunda fredliga borde det väl inte vara några större problem? Vill alltså släppa i C.Moori i mitt kar.

Vore tacksam för svar,
#2 - 9 januari 2004 12:47
Jag har kört Moorii med frontosa,calvus och compressicus utan problem. Moorii är bra eftersom den vill ha en hög proteinhalt precis som Frontosa, därför kör massor med folk med Moorii i sina frontosa kar :)

Att inte blanda Tang. och Malawi har väl mermed vad man själv vill uppnå. Om allt man vill ha är ett snyggt akvarium och nite prompt ett biotop korrekt akvarium ser jag inga problem med det.
#3 - 9 januari 2004 12:51
Aha :) Själv har jag inga frontosor i mitt kar. Det är mest olika neolamprlgs, altolamprlgs och lamprlgs. Men du tror det funkar alltså? Enda grejen är att dom C.Moori jag såg var väldigt små, 3 cm kanske. Medans Calvusarna är ganska stora och har stora käftar. Lite rädd för att det kan uppstå ett litet missförstånd där..
#4 - 9 januari 2004 12:56
Mina calvusar var alltid romtjuvar och inte inriktade på att äta fiskar, men visst jag antar att om de är stora nog och moorii´n är liten nog så kan det bli problem. Hur stor är Calvusarna?
#5 - 9 januari 2004 13:00
Mina är romtjuvar de också. Men har hittils inte haft em med några så små fiskar, bortsett från snäcklekare som ocellatus, men de kan ju försvara sig! Min största Calvus är en hanne på ca 12-13 cm. Va tror du?
#6 - 9 januari 2004 13:02
jag TROR det kan gå, mooriin är ju inte superdyr heller så det värsta som kan hända är typ att du slängde 20 spänn i sjön.
#7 - 9 januari 2004 13:05
Okej, thx iaf! Här hemma kostar den visserligen 79 spänn i affären ;J Men den är billigare än många andra av malawi och tang-fiskarna. Ska dit imorn, och lämna lite fiskar jag vill bli av med. Då får man både mer plats i akvariet + pengar i byte. Men men. Tack för dina svar iaf!
#8 - 9 januari 2004 15:00
Hej!

Har oxå funderingar på att endast ha C.moorii & Frontosa i mitt 540L,hur många kan man tänkas ha i ett sådant kar då båda arterna blir relativt stora när dom är vuxna?
#9 - 9 januari 2004 16:00
de växer ju båda i snigelfart, jag körde med 12 frontosor och 4 delfin i mitt upväxtkar. Men att hålla dem som så i fullvuxen stil är nog inte att rekommendera. Så typ en 4-5 fronts och liknande antal delfin bör funka i ett 540
#10 - 9 januari 2004 17:15
Ok,Tack för svaret!

Jag var precis och köpte frontosor och det blev 7st jag tog hela gruppen som var kvar!
Troligtvis 1-2 hannar & 5-6 honor =)
#11 - 10 januari 2004 01:53
"C.Moori tillsammans med tanganyika ciklider? I mitt kar går det trevliga tnaganyikaciklider, calvusar mfl.

Finns säkerligen starka argument för varför man ej bör blanda malawi och tang."

Varför inte välja en "C. Moorii" från Tanganyika-sjön; Caecomastacembelus moorii, kanske?

http://www.angelicus-terraqua.com/images/photos/masta_sol_s_6879.JPG

Mikael
#12 - 10 januari 2004 17:31
"Varför inte välja en "C. Moorii" från Tanganyika-sjön; Caecomastacembelus moorii, kanske?"

Tja,
Jo det vore det ett alternativ. Fast fisken på bilden såg inte så himla trevlig ut.. Vet inte om jag skulle våga ha en sån fisk, ål.
/Henrik

Annons