c.moori i ett 240L går ABSOLUT inte eller?

#1 - 21 juni 2009 15:23
Hej har fått hem ett jättefint 240L akvarium m btn bakgrund osv.
Jag var inställd på att skaffa mig ett 3-400L men insåg att det inte alls får plats i lägenheten... och med det var jag helt inställd på att skaffa Delfinciklid men har ju läst att dom inte ska vara i ett mindre än 375 typ.
går det att ha "små" delfiner i? har läst att dom växer väldigt långsamt.
om det inte går finns det någon liknande fisk som ni kan rekommendera.
vad finns det för bra algätare att rekomendera. /carro
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 juni 2009 16:39
C. moorii är visserligen rätt fredliga av sig, men jag tycker ändå att ett 240 blir för litet
#3 - 5 juli 2009 19:55
C.moorii klarar sig i 240 liter men dem blir inte riktigt fullvuxna men d går hade c.moorii i ett 180 liter kar tills dem blev 10cm dem beter sig som vanligt
#4 - 6 juli 2009 12:21
Info om fisk är bra, men egena erfarenheter is the shit!

Har förvisso inga egna erfarenheter av denna fisk men generellt sett är det så att man kan ha en hel del större arter i mindre till medelstora tankar när de är ungfiskar. Jag menar är fisken inte mer än max ca 15 cm så är det som sagt många arter som går att hålla i 200-300 l.

Har förresten haft lek av 2 zebraciklid-par och ett Prinsessan av burundi-par samtidigt (är väl eg. inte arter som man brukar ha ihop men...) i en tank på 50 l ! I det här fallet var samtliga individer små.

Summa sumarum: det finns många olika fisksammansättningar som funkar helt ok i relativt små tankar om man läst på lite om arterna i fråga, trixar lite och kanske har turen lite på sin sida =).

Annons