[QUOTE=Bosse.J]Ok man tackar och bugar. JAg har ju faktiskt en powerhead liggandes. Så den ska jag ta å stoppa i.
Sen är det ju bara att ta upp den om det skulle visa sig att dom inte gillar den.
Vad skulle ni haft för fiskar tillsammans med corysen då?
Just nu är det bara 2st acistrusar där i förutom adolfoisarna[/QUOTE]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Beror naturligtvis på, bland annat hur intresserad du är av att t ex få yngel av corysen. Men Ancistrus, eller någon annan L-mal (som inte producerar för mycket avfall) är väl alldeles utmärkt. Vill man ha fler fiskar i de övre skikten kan du tänka på följande: Det kan bli konkurrens om maten vid bottnen så fiskar som "slukar allt" i de övre skikten kan vara mindre bra. Vissa barber och ciklider kan också vara tuffa mot corys så välj med omsorg. Corysarna är känsliga mot vissa ämnen (ammonium, svavelväte mm) nära bottnen så fiskar som producerar massvis med avfall, typ gibbiceps, kan vara fel om man inte har ordentlig genomströmning och filtrering. Fin sand som nästan är ett måste för corysarna och deras skäggtömmar kan tyvärr även ge svavelväte (syrebrist i sanden) men man kan komma runt det lite genom att även blandea i lite rundat grövre grus (det har jag gjort, funkar utmärkt -se nedan). Sen kan man alltid har fler arter av corysar... Men adolfoi är ju helt klart snygga! Om du skaffar fler arter tänk på vissa arter kan leka med varandra så det kan bli hybrider, speciellt C. panda leker med allt...[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]I mitt kar på 490 liter ser det ut så här (en sammansättning som hittat "fin balans"):[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]4 st L177 Baryancistrus sp.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]15 st Corydoras sterbai[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]6 st Corydoras gossei[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]6 st Corudoras seussi ("long nosed gossei" - skitcoola)[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]3 st Okända Anostomus bottentittare[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]14 st purpurhuvudsbarber (köpte den för att frugan ville att något skulle "simma runt" i karet... :), tänkte ett tag byta dem mot typ kardinaltetror för att få "rent sydamerikanskt" men barberna har blivit kanonfina och lägger massor med rom i växterna = mums för corysarna.)[/font][/size][/color]
[color=black][font=Times New Roman][size=3]I karet är det mycket fin sand på bottnen blandad med lite engelsk sjösten (låter syre komma ner i bottnen för att undvika svavelväte i sanden). Två STORA rötter som i princip fyller hela karet och går upp över ytan. Anubias och javaormbunke. Ytterfilter Eheim prof. II 2028 + powerhead 802, totalt ca 2500 l/h. Hade som sagt powerhead riktat snett mot rutan för att få cirkulation utan för kraftig ström, fungerade utmärkt, ger bra cirkulation men även lugnare partier för corysarna. Sanden blåser inte heller runt. Nu har jag det sittande med utblåset riktat mot en rot, får ungefär samma effekt men mina L177or älskar att sitta på roten i utblåset -de gillade inte att göra det vid glaset. Temp runt 27 grader. Matar med röda mygg, artemia, tubifex, räkmix, JBL fodertabletter och Dr. Bassleer´s Biofish Food + squash till 177orna.[/size][/font][/color]
[size=3][color=black][/color][/size]
[color=black][font=Times New Roman][size=3][/size][/font][/color]
[color=black][font=Times New Roman][size=3]Oj , det blev en lång utläggning...[/size][/font][/color]