"Bytte" kön efter två år....

#1 - 4 december 2005 18:57
Fick några Svärdbäraryngel för nästan 2 år sedan.

Det blev bara en kille (som iof är urtjusig!). Han har nu jagat runt alla honor sedan dess och även fått till det. Har bl a två gula honor och ena har haft flera kullar men inte den andra, så jag funderade om den var steril..........idag såg jag att den håller på att bli kille! Han är MYCKET större än den första killen så det blir ju intressant att se vad som händer.

Är det vanligt att de kommer ut ur garderoben :D så sent?
#2 - 4 december 2005 19:17
Vad gäller svärdbärare så kan det dröja upp till 6 månader innan en hanne visar att den är en hanne. Normalt är de könsmogna efter 2-3 månader. Och här pratar vi då om normal tillväxt.
Sedan finns även fenomenet att enstaka svärdbärarhonor när de blir äldre kan ändra kön till hannar - om dessa är fertila hannar eller ej är väl inte helt klarlagt dock.
Bilagor:
#3 - 5 december 2005 09:00
Det låter häftigt.

Kanske skulle försöka sig på det innan jag ska löneförhandla nästa gång. ;)
#4 - 5 december 2005 13:43
Men det var ju en superidé! [:-68]
#5 - 8 december 2005 01:43
[QUOTE=Hemma]Har bl a två gula honor och ena har haft flera kullar men inte den andra, så jag funderade om den var steril..........idag såg jag att den håller på att bli kille! Han är MYCKET större än den första killen så det blir ju intressant att se vad som händer.

Är det vanligt att de kommer ut ur garderoben :D så sent?[/QUOTE]

hallå eller!! precis vad jag satt och funderade på i dagarna. har två sunsetplaty-honor....eller hade....eller ja.....jag köpte vad jag trodde var två honor till min röda hanne. men nu ser det ut som att den ena "honan" börjar eller har blivit hane.....tänkte att så kan det inte vara, måste va jag som är bäng...men det kasnke är så ibland då. då får jag väl skaffa ett par honor till så den sista flickstackaren inte blir sönderstressad av två kavaljerer....
#6 - 8 december 2005 21:26
Vi hade samma fenomen i somras. Köpte i våras en svärdbärarhane och två honor. Det var stora honor. Vi såg aldrig några yngel men tänkte inte mer på det.
Helt plötsligt i somras började den ena honan få svärd och vi blev mycket konfunderade. Trodde ju det var en hona. och den måste ha varit mer än könsmogen, så antagligen var det en sent utvecklad hane.
Nu har det blivit en enormt vacker hane, som är dubbelt så stor som den första hanen. Han har tagit kontrollen över den lille hanen men allt funkar bra. Fick köpa en hona till så där iaf är två.

Annons