Bytte guldfisk mot två honungsgurami

#1 - 4 april 2008 17:15
Idag bytte jag min stora guldfisk, Wanda som blivit för stor för mitt kar.
Jag fick byta den mot någon fisk och jag valde två honungsgurami.
Nu undrar jag hur stora de är när de blir könsmogna och är det lätt att få små guramiyngel? Något spec. jag ska ha i karet för att de ska lägga ägg, t.ex. en grotta eller något.. Vill veta lite mer, menhar läst beskrivningarna på zoopet så det behöver ni inte skriva något om.
#2 - 4 april 2008 17:21
Gurami är skumbobyggare :D

Vill ha ytväxter..
Bilagor:
#3 - 4 april 2008 17:22
Hannen bygger skumbo så du bör ha lugnt i ytvattnet samt mycket växter i karet. Flytväxter är heller ingen dum idé att ha i karet.
De är ca 4-5 cm när de är lekmogna och så fort de kommer runt den storleken är de redo att leka, sedan om det blir något vet man aldrig;).
Det är inte så svårt att få lek, men däremot att dra upp ynglen kan vara lite trixigt då de är väldigt små.
#4 - 4 april 2008 17:27
Tack för era svar. Vad för flytväxter ska jag ha och var får jag tag på det? Har flytväxter till min kampfisk men kan ju inte ta alla hans flytväxter..

Hade tänkt detta:

2 honungsgurami
3 ballongmolly
2 palettciklider eller 2 fjärilsciklider

Vad ska jag ha mer? Kanske någon stimfisk eller någon mer gurami.. Vad tycker ni?

En till fråga:
Kan man se könsskillnad på honungsgurami?
#5 - 4 april 2008 17:32
Hur stort är akvariummet?
#6 - 4 april 2008 17:39
varken palett och fjärillsciklid funkar i ett 60l
#7 - 4 april 2008 17:56
varken palett och fjärillsciklid funkar i ett 60l

Jo, fjärilar funkar! Gå in på zoopets arbetsbeskrivningar och läs, det står att de behöver ett kar på 60L och paletter behöver 80L men det är klart att de funkar i ett 60L. Min kompis ska ha kyssgurami i sitt 170L och de behöver 700L då borde väl jag kunna ha paletter i ett 60L?! De blir ju inte 11 cm om de är i ett 60L.. Men frågan är om fjärilar funkar med gurami och isåfall, vad ska jag ha med dem då?
#8 - 4 april 2008 17:58
soffan96 skrev:
Tack för era svar. Vad för flytväxter ska jag ha och var får jag tag på det? Har flytväxter till min kampfisk men kan ju inte ta alla hans flytväxter..

Hade tänkt detta:

2 honungsgurami

3 ballongmolly

2 palettciklider eller 2 fjärilsciklider

Vad ska jag ha mer? Kanske någon stimfisk eller någon mer gurami.. Vad tycker ni?

En till fråga:

Kan man se könsskillnad på honungsgurami?

flytväxter kan du ibland hitta i butikerna, annars kan du testa plantswap.se - där finns det en hel del folk som brukar skänka diverse flytväxter.

Om det är honungsgurami som i Colisa chuna så är hanen rödaktig med gul ryggfena och svart buk/haka, honan är brun med ett mörkare streck längs kroppen. De är dock otroligt knepiga att könsbestämma på riktigt, de färgar ut ganska sent i livet och när de går i butiksakvarium är de nästan alltid hon-färgade..
Hanarna kan anta "hon-teckning" lite när de vill, så när man tror att man har "ett par" så kan det mycket väl vara så att honan är en hane in disguise.
Har själv ett "par", hade en hane först och köpte vad jag trodde var en hona, och POFF så var min hane en "hona" och honan jag köpte färgade ut som hane.
Samma sak har hänt mig många gånger, jag börjar bli litet less.

Hos Honungsgurami som i Colisa Labiosa (de verkar dela populärnamn) har hanarna litet mer utdragen och spetsig ryggfena.

Ang. stimfisk till dem så är D. margaritatus en väldigt trevlig liten fisk.
Paletter skulle jag nog undvika.
#9 - 4 april 2008 18:06
soffan96 skrev:
Jo, fjärilar funkar! Gå in på zoopets arbetsbeskrivningar och läs, det står att de behöver ett kar på 60L och paletter behöver 80L men det är klart att de funkar i ett 60L. Min kompis ska ha kyssgurami i sitt 170L och de behöver 700L då borde väl jag kunna ha paletter i ett 60L?! De blir ju inte 11 cm om de är i ett 60L.. Men frågan är om fjärilar funkar med gurami och isåfall, vad ska jag ha med dem då?

Fjärilar funkar, vid lek kan de dock bli litet revirhävdande och honungsguramis (iallafall colisa chuna) är ofta blyga och har svårt att hävda sig så jag är litet tveksam till den kombinationen.

Absolut inga paletter, om du ska ha dem med andra fiskar så bör du ha ett mycket större kar. När de leker (och de leker hela tiden) blir de mycket aggressiva. Det varierar från par till par hur mycket revir de tar, har haft par som bara tagit revir på en radie av 15-20cm men också de som tagit över ett Helt 220L-kar.
Men chansa inte på att du ska hitta ett snällt par, det är inte jättetroligt.

Om de lever en normal livslängd och får den mat de behöver så blir de 11cm oavsett om de går i 60, 80 eller 300L. Fiskar anpassar Inte storleken efter utrymmet.
#10 - 4 april 2008 18:09
soffan96 skrev:
Min kompis ska ha kyssgurami i sitt 170L och de behöver 700L då borde väl jag kunna ha paletter i ett 60L?!

Om din kompis planerar att ha kyssgurami i 170L, och det inte bara är tillfälligt tills de växt till sig, så gör h*n helt enkelt fel. att h*n bryter mot "reglerna" rättfärdigar inte brytande mot fler.
#11 - 4 april 2008 19:45
Kan någon berätta lite om D. margaritatus? Jag är ju inte guldmedlem så jag kan inte gå in på arbetsbeskrivnigarna och läsa om den där..
Finns dessa fiskar i de flesta zooaffärer eller är de ovanliga? Vad brukar de kosta?
Hur många behöver de vara för att trivas?
#12 - 4 april 2008 20:00
hos mig kostar dom 50kr st
#13 - 4 april 2008 20:04
hos mig kostar dom 50kr st

Men, oj då! Det har jag inte råd med just nu.. Och de ska väl helst vara fler än 2, eller?
#14 - 4 april 2008 20:05
soffan96 skrev:
Men, oj då! Det har jag inte råd med just nu.. Och de ska väl helst vara fler än 2, eller?

Minst 6st :)
#15 - 4 april 2008 20:08
Öronräv skrev:
flytväxter kan du ibland hitta i butikerna, annars kan du testa plantswap.se - där finns det en hel del folk som brukar skänka diverse flytväxter.

Om det är honungsgurami som i Colisa chuna så är hanen rödaktig med gul ryggfena och svart buk/haka, honan är brun med ett mörkare streck längs kroppen. De är dock otroligt knepiga att könsbestämma på riktigt, de färgar ut ganska sent i livet och när de går i butiksakvarium är de nästan alltid hon-färgade..

Hanarna kan anta "hon-teckning" lite när de vill, så när man tror att man har "ett par" så kan det mycket väl vara så att honan är en hane in disguise.

Har själv ett "par", hade en hane först och köpte vad jag trodde var en hona, och POFF så var min hane en "hona" och honan jag köpte färgade ut som hane.

Samma sak har hänt mig många gånger, jag börjar bli litet less.

Hos Honungsgurami som i Colisa Labiosa (de verkar dela populärnamn) har hanarna litet mer utdragen och spetsig ryggfena.

Ang. stimfisk till dem så är D. margaritatus en väldigt trevlig liten fisk.

Paletter skulle jag nog undvika.

Jag gicki på www.plantswap.se men vart ska jag klicka för att hitta t.ex flytväxter till salu eller skänkes?
#16 - 4 april 2008 20:15
andmat kan du få av vem du vill bara du betalar frakten
#17 - 4 april 2008 20:16
soffan96 skrev:
Jag gicki på www.plantswap.se men vart ska jag klicka för att hitta t.ex flytväxter till salu eller skänkes?

Bli medlem och gå till forumet, där finns olika delforum.
Antingen kan du gå till "växter köpes och sökes" och skapa en annons där du säger vad du är ute efter, eller så kan du leta bland annonserna i "växter säljes" och "växter skänkes".
Jag skulle rekomendera Pistia, det är en mycket trevlig, snabbväxande och lättskött flytväxt, väldigt dekorativ dessutom. det brukar också vara många som skänker den mot portokostnad :)
Jag skulle donera lite själv men jag är tyvärr lite kort om pistia just nu.
#18 - 4 april 2008 21:19
soffan96 skrev:

Ett par paletter fungerar säkert i ett 60 liters - under förutsättning att man inte har några andra fiskar i. Om paletterna sedan leker blir det inte särskilt kul för de fiskar som paletterna uppfattar som hot mot ynglen. Av någon anledning angrips ofta fiskar som liknar cichlidparet hellre än fiskar som har ett helt annat utseende - t ex en yngelätande mal. Därför ligger honungsguramina mer i farozonen. Skall två palettpar kunna bilda revir och man dessutom skall kunna ha andra fiskar i utan att dom massakreras så gör det inget om akvariet är på 400-500 liter. En ensam palett kan man förvara ganska länge i 30-40 liter. Alla sådana här volyms-siffror kan aldrig vara annat än riktlinjer. Vill man vara på säkra sidan och ha fiskarna i flera generationer får man ofta lägga på några 100 procent. Är det fråga om "tillfällig förvaring" och man är van att läsa av hur fiskarna mår och haft fisk i många år så kan man klara sig på mycket mindre än riktlinjen - ibland.

Om man vill att fiskarna överlever är det en sak som gäller - om man vill att dom blir fler helst under ganska naturliga förhållanden så behövs betydligt större volymer - och vanligen inga som helst andra fiskar om man inte vet exakt vad man håller på med (och det är sällan man gör när biologi är inblandat!)

Jag tycker fjärilar är knepiga. Jag har haft dem i sällskapsakvarier 120 x 70 i bottenyta och inte fått dem ens att överleva. Jag har lärt mig en del sedan dess. Nästa gång får dom 200 liter nästan för sig själva. Fast, som sagt, det beror på så mycket annat än volymen.

Kyssgurami-bebisar på 5-6 cm går naturligtvis utmärkt i ett ganska litet sällskapsakvarium - ett tag. Ett gäng lekdjur skall nog helst ha den där tanken på 700 liter om man skall ha någon chans att få några yngel - och sedan behövs säkert samma volym på yngelakvariet - tyvärr har jag ingen erfarenhet i det avseendet!
#19 - 5 april 2008 08:00
Det står att kyssgurami blir 35 cm!! Är det någon som någonsin sett en så stor kyssgurami?? Är de i ett akvarium blir de inte större än 15 cm.
Skriv GÄRNA ifall det är någon som sett en så stor kyssgurami!
#20 - 5 april 2008 08:11
Det har jag gjort. Ett magnifikt par som för övrigt köptes i Åled för ett par år sen. Dom går i ett 1600 liters kar hos mina vänner i Halland, dom har byggt skmbo flera ggr men har ju inte lyckats dra upp mer än 3 st sammanlagt. E ju fler firrar i karet, som kalasar förutom föräldrarna själva. Samma vänner har även et svärdbärarpar (oxå köpta i Åled) som är megastora. Honan e väl 25 cm iaf & sen 10 till på hanen om man räknar med svärdet. Dom går i ett gigantiskt hörnkar & e så snygga.

/Eva
#21 - 5 april 2008 08:28
en på zoopet sa att inte kyss gurami byggde skumm bo
#22 - 5 april 2008 08:40
Lones skrev:
en på zoopet sa att inte kyss gurami byggde skumm bo

Helt rätt & fel av mig. Har henne på msn nu & fråga på direkten. Dom har lagt ägg flera ggr som flyter. Men dom klarar sig näst intill aldrig utan blir kalasmat för övriga invånare.

/Eva
#23 - 5 april 2008 08:42
EvaPeva skrev:
Det har jag gjort. Ett magnifikt par som för övrigt köptes i Åled för ett par år sen. Dom går i ett 1600 liters kar hos mina vänner i Halland, dom har byggt skmbo flera ggr men har ju inte lyckats dra upp mer än 3 st sammanlagt. E ju fler firrar i karet, som kalasar förutom föräldrarna själva. Samma vänner har även et svärdbärarpar (oxå köpta i Åled) som är megastora. Honan e väl 25 cm iaf & sen 10 till på hanen om man räknar med svärdet. Dom går i ett gigantiskt hörnkar & e så snygga.

/Eva

Men, vah?! Skojar du!!? En svärdbärare på 25cm! J*vlar vad häftigt.
Vet du hur gammal den är? Den måste ju vara störtgammal om den blivit såå stor.!
#24 - 5 april 2008 08:43
Nu vet jag vilken art mina honungsgurami är. De är röd houngsgurami men också kallad rubingurami. Hur ser man könsskillnad på rubingurami?
#25 - 5 april 2008 08:53
soffan96 skrev:
Nu vet jag vilken art mina honungsgurami är. De är röd houngsgurami men också kallad rubingurami. Hur ser man könsskillnad på rubingurami?

Hanen har något längre spets på ryggfenan, honans ryggfena är mer rundad.
#26 - 5 april 2008 08:56
Nina82 skrev:
Hanen har något längre spets på ryggfenan, honans ryggfena är mer rundad.

Yes!! Jag frågade i affären och hon sa att det var omöjligt att se könsskillnad på dem men jag hade hört någonstans om det där med ryggfenan så jag tog en med spetisig och en med rundad fena! Vilken tur för jag ville ju ha en hona och en hane. De heter Rufus och Monica. Hihi :D
#27 - 5 april 2008 09:02
soffan96 skrev:
Yes!! Jag frågade i affären och hon sa att det var omöjligt att se könsskillnad på dem men jag hade hört någonstans om det där med ryggfenan så jag tog en med spetisig och en med rundad fena! Vilken tur för jag ville ju ha en hona och en hane. De heter Rufus och Monica. Hihi :D

Okej, Rufus och Monica :p Var får du dina namn ifrån :D

Har oxå Rubingurami, men hannen har tyvärr dött. Vet inte riktigt varför. De andra mår bra och det är ett par veckor sedan nu så någon sjukdom var det nog inte iaf. Nåja, sånt som kan hända.
Här är en bild på dem iaf :)
#28 - 5 april 2008 09:14
Nina82 skrev:
Okej, Rufus och Monica :p Var får du dina namn ifrån :D

Har oxå Rubingurami, men hannen har tyvärr dött. Vet inte riktigt varför. De andra mår bra och det är ett par veckor sedan nu så någon sjukdom var det nog inte iaf. Nåja, sånt som kan hända.

Här är en bild på dem iaf :)

Mina ser ungefär ut sådär. De är lite rödare. Ska försöka ta en bild.
#29 - 5 april 2008 09:45
Bilder på mina rubingurami:
Gå in på lunarstorm:
http://www.lunarstorm.se/
Högst upp i vänstra hörnet står det SÖK, sök på ; Fishken och gå sedan in på mitt galleri precis ovanför bilden står det Fishken F11 och ovanför det står det Galleri. Klicka där så ser ni mina fiskar.
Det gick inte att länka dit så därför får jag försöka förklara, hoppas att ni fattar min beskrivning! ;)
#30 - 5 april 2008 09:52
Är inte medlem i Lunarstorm så jag kan nog inte se. :(
#31 - 5 april 2008 09:56
Det har gått att söka på Lunar fast man inte är medlem men det kanske inte är så längre.. Okej, men lägger upp dem på min hemsida då då ;)
#32 - 5 april 2008 10:04
#33 - 5 april 2008 10:12
Nu kan jag se :)

Min är väldigt blek gämfört med dina :p

Ska köpa en partner till vår hona men det får vänta tills vi flyttat. Ska flytta till sommaren så vi ska försöka låta bli att skaffa fler fiskar innan :) Blir ju bara jobbigt för dem att flytta sen. Har delat honor och hannar i Guppikaren oxå så vi ska slippa flytta nyfödda yngel. Just nu är det ca. 80 yngel 0-1mån gammla i 84L-karet som kommit från tre honor och fler blir det ju :p
De ska väl vara leveransklara lagom till sommaren när det är dags för flytt.
#34 - 5 april 2008 10:18
De var verkligen röda och fina. Grattis till fina fisken :)
#35 - 5 april 2008 15:09
Mkt fina gurami ni har!
Jag vill ha rubin i ett snart oxå. E väldigt förtjust i dom!

Mvh Eva
#36 - 5 april 2008 15:11
soffan96 skrev:
Men, vah?! Skojar du!!? En svärdbärare på 25cm! J*vlar vad häftigt.

Vet du hur gammal den är? Den måste ju vara störtgammal om den blivit såå stor.!

Jag vet faktiskt inte men vi brukar språkas varje dag så jag ska fråga så lägger jag ut svar här när jag vet.
Dom e skitfina, knallröda & sen har honan 2 smala svarta streck på stjärtfenan & hanen har ett megalångt svärd med en jättedistinkt svart rand på ovansidan.

/Eva
#37 - 6 april 2008 08:57
Uddaveka skrev:
Hur stort är akvariummet?

60L är det. Vad kan jag ha mer än 2 honungsgurami och 3 ballongmolly? Vill verkligen ha förslag!

Annons