Tack för era svar. Vad för flytväxter ska jag ha och var får jag tag på det? Har flytväxter till min kampfisk men kan ju inte ta alla hans flytväxter..
Hade tänkt detta:
2 honungsgurami
3 ballongmolly
2 palettciklider eller 2 fjärilsciklider
Vad ska jag ha mer? Kanske någon stimfisk eller någon mer gurami.. Vad tycker ni?
En till fråga:
Kan man se könsskillnad på honungsgurami?
flytväxter kan du ibland hitta i butikerna, annars kan du testa plantswap.se - där finns det en hel del folk som brukar skänka diverse flytväxter.
Om det är honungsgurami som i Colisa chuna så är hanen rödaktig med gul ryggfena och svart buk/haka, honan är brun med ett mörkare streck längs kroppen. De är dock otroligt knepiga att könsbestämma på riktigt, de färgar ut ganska sent i livet och när de går i butiksakvarium är de nästan alltid hon-färgade..
Hanarna kan anta "hon-teckning" lite när de vill, så när man tror att man har "ett par" så kan det mycket väl vara så att honan är en hane in disguise.
Har själv ett "par", hade en hane först och köpte vad jag trodde var en hona, och POFF så var min hane en "hona" och honan jag köpte färgade ut som hane.
Samma sak har hänt mig många gånger, jag börjar bli litet less.
Hos Honungsgurami som i Colisa Labiosa (de verkar dela populärnamn) har hanarna litet mer utdragen och spetsig ryggfena.
Ang. stimfisk till dem så är D. margaritatus en väldigt trevlig liten fisk.
Paletter skulle jag nog undvika.