Byter silikon i botten på ramakvarium. Glipa mellan sidglas och bottenglas?

#1 - 10 januari 2015 11:38
Jag håller på och byter silikonet i botten på mitt ramakvarium, 375 liter. Jag undrar ifall det är vanligt att bottenglaset och sidglasen inte möts i botten på just ramakvarier? Sidoglaset går alltså inte ner lika lågt som bottnens undersida utan slutar nån millimeter ovanför bottenglasets ovansida, om ni förstår vad jag menar? Den stora frågan är alltså om det brukar vara så och ifall det är viktigt att få in ny silikon in i det hålrummet som blir mellan sidglas/bottenglas/ram? Eller räcker det med att fästa glaset plansida mot plansida (i motsats till kortsida/kortsida) Det borde ju bli tätt ändå tycker jag. Några erfarenheter?
#2 - 10 januari 2015 12:35
Det måste ju hålla också... Det är silikonet som håller ihop akvariet så se till att det finns silikon mellan glasen.
#3 - 10 januari 2015 12:53
Det är som Petnym skriver "limfogen" ger styrka, viktigt är också att du rengör noga med ren Aceton innan limning.

http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm
#4 - 10 januari 2015 13:19
Men det går liksom inte att lägga limfog "mellan" glasen utan att ta bort samtliga glas... Det är ju gjort såhär från fabrik. Bottenglaset är dessutom utbytt mot ett tjockare och ändå når inte glasen varandra. Jag får lägga extra tjock sträng helt enkelt. Och såklart rengöra riktigt noga innan.
#5 - 10 januari 2015 14:16
På de vanliga aluminiumramsakvarierna är det inte fogen utan ramen som håller ihop akvariet. Silikonet är där mest som tätning. Det är helt i sin ordning att det glipar. Sen är det för den skull ingen nackdel att få in lite silikon i glipan, det ger lite säkrare tätning. Fast det blir ju svårt att få rent så det är inget att lägga ner nåt större besvär på.
#6 - 10 januari 2015 15:01
Tack för tipsen. jag ska göra så rent som möjligt utan att överdriva så får vi se. Återkommer med resultat om nån vecka.
#7 - 11 januari 2015 06:39
Risken finns ju att ramen på just detta akvarium bara är för syns skull...
#8 - 11 januari 2015 11:38
Är det plastlister kan man utgå från att de sitter där som dekoration och för att skydda kanterna. Är det en riktig vanlig aluminiumram däremot så verkar det väl udda att man skulle kosta på med det utan att se till att utnyttja fördelarna också. Man kan kanske gå ner lite på glastjocklek med bärande ram och man kan absolut bygga på ett smidigare sätt. Just så som det verkar i det här fallet, bara att slänga i rutorna med lite större glipor och sen använda silikon för att få det tätt.
#9 - 11 januari 2015 16:00
Ja, det är en ganska kraftig aluminiumram, staget i ovankant är tom skruvat så det är ett rätt stadigt kar. Är ca 6 år gammalt men fick en tung leksak släppt i sig när det var tomt så botten fick bytas av en oerfaren glasmästare som inte fick det helt tätt. Förra ägaren passade på att byta bottenglaset mot 6 mm istället för 4 mm som det var innan.

Annons