Följ råden i svaren ovan och mät vattenvärderna någon gång ibland, eller vid behov om du ser att dom inte är bra.
Men jag lever i den tron och övertygelsen att många akvarister byter för mycket vatten alldeles för ofta.
På din knapphändiga beskrivning låter det inte som om ditt akvarium är utsatt för en speciellt stor belastning.
Om det hade varit mitt akvarium, och om "allt var bra" hade jag nog bytt tjugo liter varannan vecka som du gör eller helst var tredje vecka, eller hellre kanske omkring fem liter varje vecka.
Bättre att byta en mindre mängd ofta än en större vattenmängd sällan.
Filtret gör jag rent i mina akvarium när jag ser att kapaciteten försämras, man kan ju vara förutseende, men detta sker numera var tredje eller var fjärde vecka.
Jag vet att mina åsikter stundtals är lätt spektakulära, men jag har skött om mina akvarium så de senaste femtio åren, ja med vissa variationer.
Rent generellt kan man behöva byta oftare och göre rent filtermaterial oftare i akvarium med många fiskar, och lite växter, I välbefolkade ("befiskade"?) Malawi- och Tanganyika-akvarium, liksom i diskus-akvarium och liknande specialakvarium.
Nu vet jag ju inte om du har några växter, men om du har det så låt bli att suga upp slam från botten, detta är en fin kompost för växterna, ja detta om akvariet med alla sina parametrar är i balans.
Nu under sommaren semestrar i pluralis, har mina båda akvarium misskötts måttligt. Och i går blev jag positivt överraskad av vad som hade hänt i båda. Ciklider och tetror hade lekt, och är i lekfas, växterna hade vuxit ordentligt, en tiolitershink med diverse blad fick förpassas till komposten. Visst var det en del grönalger på insidorna (för att vara övertydlig) av rutorna (om det äxer alger på rutornas utsida är någonting väldigt fel)... Ja kort sagt verkade båda akvarierna klarat sig väldigt bra, trots värmeböljan. Fyra fjärilsciklider dog under förra ledigheten i juni-juli av förmodat värmeslag, det är det enda missödet.