Byter biotop, okänd mark..

#1 - 7 december 2004 21:31
Hej
Är färsk medlem på detta forum. Kul att hitta en svensk sajt som verkar ha både bredd och kunskap. Akvarier har jag pysslat med sen 1992, förutom barndomsåren då.

Jag har idag ett 375l akvarium som jag för ett antal år sen inredde med Back to Nature - klippbakgrund och ca 25-30 Tropheus Duboisi. Det var vackert och mycket action och kul. Det tråkiga var att att alla växter blev uppkäkade. Till en början gick det bra men när de väl fattat att växter var gott så var det kört. Det andra var att inga andra fiskar har gått att introducera - förutom några Bruna Pleco som har vassa taggar att försvara sig med.

Av Troffarna är det få kvar - de var gamla och har dött av. Jag är trött på vilda veganciklider nu och vill göra något nytt. Jag är inne på att ha ett "klassiskt" sällskapsakvarium med växter som trivs och får vara i fred. Men för att få växter att trivas i längden så verkar CO2 vara ett krav, eller finns det andra varianter?

Jag undrar vad en ok CO2-anläggning kostar och tar gärna emot tips på lämpliga växter och firrar (kardinaltetra och discus kanske)
Vilken belysning ska man ha. Var kostar t.ex. metallhalogen i inköp och hur många watt kan vara lagom för en 375'a? (150x50x50)

Filtret är ett hembygge med en 35l tunna laddad med nylontrassel och grovpipig skumplast. Pumpen är en Eheim 1060 som väl ger runt 1500 l/h i praktiken. Den lär jag behöva minimera strömbildningen av om jag satsar på discus eller scalare, eller vad det nu månde kunna bli.

Många frågor blev det. Jag känner att akvarieintresset vaknade igen av att upptäcka Zoopet

MVH
#2 - 7 december 2004 21:54
Om du använder sökfunktionen och söker på "CO2", "kol" eller "brandsläckare" här på forumet hittar du hur många trådar som helst som handlar precis om det du beskriver. Lite prisjämförelse är dock aldrig fel: jag själv bor i Uppsala och köpte min CO2 anläggning (6 liters tub + regulator) för 1300 :- Det kan vara billigare i södra Sverige.
#3 - 7 december 2004 22:31
Om du nu ska ge dig in på växtriket så skulle jag rekomendera starkt att du gör det helhjärtat för jag har märkt att många börjar "delvis" med växtakvaristik och då lägger ner aldeles för mycket energi på vissa specifika delar av det när det är en helhet som krävs för att det ska fungera på riktigt.

Dessutom så blir man rätt snabbt beroende och måste utveckla sig vidare, för det är en helt annan värld inom akvaristiken.

Jobba lite övertid och köp dig en riktig CO2-utrustning med controller och hela kalaset sen mailar du Granholmarna eller någon annan PMDD-försäljare och köper på dig en massa kemikalier tills ditt akvarieskåp ser ut som unabombarens garage.

Varför inte beställa ett UVC-filter så du kan värja dig mot inkörningstidens algkatastrofer. Dom kostar nya från tusenlappen och uppåt i sverige eller ca 300-400:- nya från Ebay.

Skaffa dig aldeles för mycket ljus och läs på om konstiga ord som PUR , mE/sec/watt och dylikt sen kan du sitta där på mörka vinterkvällar och njuta av det vackraste akvariet du någonsin sett.(Eftersom du har planterat det som du själv vill ha det.)
#4 - 8 december 2004 09:33
Jag håller med Plizken ända ner till det med ljuset. Om man vill odla växter är kraftiga ljuskällor ju kul. Men för att ha ett snyggt lättskött växtakvarium så behöver man inte fläska på. Jag har 2 st 150 watts metallhalogen, och visst är det en utmaning, men inget för en nybörjare.

Kolla in Defdacs kar, jag tror han har runt 0,7 w lysrör/liter. Jag har sett andra kar (bluesboys?) som har ner mot 0,3 w/liter som är j-vligt fina.

Satsa på ca 0,4-0,5 välreflekterade fullspektrumrörswatt/liter, bra co2 anläggning med controller och pmdd gödning så får du ett hydffsat lättskött, hyffsat billigt och j-vligt fint växtkar.
MVH
Magnus
#5 - 8 december 2004 10:12
Jag håller med Tropfrog daska inte på med en massa ljus (inte i början i alla fall) utan lägg dig runt 0,7W/liter. Bra växt rör är Philips Aquarelle, PowerGLO eller Philips TLD 840.

Jag anser att måste du ha UVC-filter så är något fel i karet. Då är det bättre att försöka ta reda på varför man måste använda UVC för att få ett fint kar.
#6 - 8 december 2004 10:18
De fiskar som du nämner trivs heller inte när akvariet badar i ljus. Det finns växter som inte är så värst ljuskrävande. Kolla här på Zoopet under "Växter". Där hittar du en del information om olika växter.
#7 - 8 december 2004 11:27
citat
<hr noshade size="1">
Jag håller med Tropfrog daska inte på med en massa ljus (inte i början i alla fall) utan lägg dig runt 0,7W/liter.
<hr noshade size="1">

Jag anser det vara en hiskelig massa ljus. =)
Jag ligger på 0,7W/L och jag vågar inte gå högre.
#8 - 8 december 2004 11:47
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Jag håller med Plizken ända ner till det med ljuset. Om man vill odla växter är kraftiga ljuskällor ju kul. Men för att ha ett snyggt lättskött växtakvarium så behöver man inte fläska på. Jag har 2 st 150 watts metallhalogen, och visst är det en utmaning, men inget för en nybörjare.

Kolla in Defdacs kar, jag tror han har runt 0,7 w lysrör/liter. Jag har sett andra kar (bluesboys?) som har ner mot 0,3 w/liter som är j-vligt fina.

Satsa på ca 0,4-0,5 välreflekterade fullspektrumrörswatt/liter, bra co2 anläggning med controller och pmdd gödning så får du ett hydffsat lättskött, hyffsat billigt och j-vligt fint växtkar.

MVH

Magnus

Oj, kul med så mycket synpunkter. Mena har jag nu förstått dig rätt så skulle 0,5 w per liter innebära 5 st 36 wattsrör, minst. Det är en del det, så kan jag förstå om vissa fått svävalgsproblem initialt. Ska jag dra på så många rör så får jag nog ta och mjukstarta så att algexplosion undviks. Finns det ingen risk att man "steker" växterna med så mycket ljus?
MVH
#9 - 8 december 2004 11:59
citat
<hr noshade size="1">
Ska jag dra på så många rör så får jag nog ta och mjukstarta så att algexplosion undviks
<hr noshade size="1">

Jo det var lite så som min tanke om UVC-filter var. Jag har själv både haft svävalger och en gnutta grönvatten så jag tycker att ett UVC-filter är en bra investering att ha hemma.

citat
<hr noshade size="1">
Finns det ingen risk att man "steker" växterna med så mycket ljus?
<hr noshade size="1">

Det fenomen som drabbar italienska barrträd om vintrarna har jag aldrig sett i ett akvarium men man bör nog möta upp med näring när man ökar belysningen.

Jag tror inte att det är någon dum idé att öka långsamt.
#10 - 8 december 2004 12:24
hej svante!
Jag klarar mig bra med 4*36W i mitt 375 liters kar jag har reflektorer på alla rören.
Många skulle nog säga att det är för lite ljus men jag klarar av att hålla glossostigman krypande längs botten.
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=48

Co2 anlägging behöver inte vara så dyr om man känner lite folk inom verkstadsindustrin.
reduseringsventil till syrgas(gassvets)
magnetventil till luft (pneumatik)
nålventil/strypventil (pneumatik)
Reaktor: låt bara gasen bubbla in i insuget på ditt filter

#11 - 8 december 2004 20:07
Hej,Svante! Vi har många likheter,jag har nyligen startat ett 400L växtkar och det väldigt lungt. En månad med cabomba och några andra riktigt snabbväxande arter med endast 2st 36w-rör och närmare 100 kardinaltetror. Har i dagarna införskaffat 2st rör extra+ Co2, samtidigt som jag bytt ut och köpt en massa andra växter som jag vill há. Kolla www.Dennerle.de (växtlandskap),där finns många idéer om hur det ska se ut. Co2-regulator och magnetventil är billigt på www.aquaristik.net, även www.akvakompis.se, har kompl.anläggning till bra pris. För mig räcker det med 4 rör m.reflektorer,då det är ett möbelakvarium,för både cabomba och E.bleheri har växt bra med 2st inkl.reflektorer. Börja med lite finare grus (2-3mm) och bottengödning,så har du grogrunden,behåll tunnan och lägg i biobollar,så har du ett av de bästa biologiska filter till diskus och växter som finns med den enorma filterkapaciteten. Ska själv köpa Diskus, när Ph och Kh ligger jämnt en tid. Lycka till och berätta gärna framöver vad du valt för komponenter,för det är faktiskt roligare än stora ciklider,när man väl fått idéerna om hur det ska se ut! MVH:

Annons