Hej
Är färsk medlem på detta forum. Kul att hitta en svensk sajt som verkar ha både bredd och kunskap. Akvarier har jag pysslat med sen 1992, förutom barndomsåren då.
Jag har idag ett 375l akvarium som jag för ett antal år sen inredde med Back to Nature - klippbakgrund och ca 25-30 Tropheus Duboisi. Det var vackert och mycket action och kul. Det tråkiga var att att alla växter blev uppkäkade. Till en början gick det bra men när de väl fattat att växter var gott så var det kört. Det andra var att inga andra fiskar har gått att introducera - förutom några Bruna Pleco som har vassa taggar att försvara sig med.
Av Troffarna är det få kvar - de var gamla och har dött av. Jag är trött på vilda veganciklider nu och vill göra något nytt. Jag är inne på att ha ett "klassiskt" sällskapsakvarium med växter som trivs och får vara i fred. Men för att få växter att trivas i längden så verkar CO2 vara ett krav, eller finns det andra varianter?
Jag undrar vad en ok CO2-anläggning kostar och tar gärna emot tips på lämpliga växter och firrar (kardinaltetra och discus kanske)
Vilken belysning ska man ha. Var kostar t.ex. metallhalogen i inköp och hur många watt kan vara lagom för en 375'a? (150x50x50)
Filtret är ett hembygge med en 35l tunna laddad med nylontrassel och grovpipig skumplast. Pumpen är en Eheim 1060 som väl ger runt 1500 l/h i praktiken. Den lär jag behöva minimera strömbildningen av om jag satsar på discus eller scalare, eller vad det nu månde kunna bli.
Många frågor blev det. Jag känner att akvarieintresset vaknade igen av att upptäcka Zoopet
MVH