Byten

#1 - 4 november 2005 19:06
Med tanke på vattenbyte så undrar jag hur alla zoopare byter vatten. Om ni slangar i gammla akvarievattnet i en hink och kastar ut de i te.x handfatet och häller i nytt färskt vatten i hinken och langar i det i akvariet.
Berätta hur du göra vattenbyten.
/ Zia

------------------------------------------------
Fiskarna ska man spara på!
#2 - 4 november 2005 19:24
Vattenbytet hemma hos mig går till att jag tar en slang, sätter den i akvariumet, drar slangen till badrummet, suger igång vattnet så det rinner, och skickar ner det i avloppsbrunnen under badkaret.
sedan har jag ytterligare en slang kopplad till duschmunstycket som går till akvariumet, som jag samtidigt fyller på med....
har ett 540 kar..., upp till 100l kan man ta spänner till tycker jag....
#3 - 4 november 2005 20:09
Vatten ur karet kör jag med slang till badrummet och suger ut vattnet med munnen.
Fyller sedan på igen med en slang kopplad på kökskranen! Billigt o smidigt
Byter ca 160 liter i veckan, skulle bli jobbigt gå med hinkar :)
#4 - 4 november 2005 20:18
Gör precis som Magicfingers. minimal arbetsinsats Hittar man balans mellan ingående och utgående vatten kan det stå på hur länge som helst. I teorin alltså. Men en mycket bra metod då jag har taskig rygg också.
#5 - 4 november 2005 21:01
Här är en bra beskrivning med bilder.
http://www.gimbo.se/akvarierelaterat/enkelt-att-byta-vatten/
#6 - 4 november 2005 21:17
Tack. :P
#7 - 4 november 2005 22:20
Jag själv går med hinkar när jag tar ut vattnet, men så har jag bara ett 220L och byter 40-50L. Däremot har jag en slang (med en hemmabyggd tillsatts på ena ändan som gör att slangen hänger tryggt kvar på akvariekanten) från grovköket till akvariet då jag fyller på.
#8 - 4 november 2005 22:21
Jag slangar ut vatten igenom fönstret och sen fyller jag på med en slang från duschen.
#9 - 4 november 2005 23:08
Ett pumphuvud på 1800 l/t med 3/4 slang.
#10 - 5 november 2005 06:50
[QUOTE=marcuspajp]Jag slangar ut vatten igenom fönstret och sen fyller jag på med en slang från duschen.[/QUOTE]

Ungefär en beskrivning av vad som sker hos mig, med undantag av att hustrun vill ha de tre första hinkarna vatten till blomvattning för hennes innomhusblommor som verkligen frodas av akvarievattnet!
#11 - 5 november 2005 07:13
Byter mitt vatten när fiskarna druckit upp de gammla... :D

Nedå... 30% varje söndag med trädgårdsslang

Mvh Peter
#12 - 5 november 2005 14:49
96l
Jag brukar dra ur pump och värmare, men lyset ställer jag bara brevid. (ser inget annars)
Jag står och öser med en skopa..[xx(] Har en slanghävert, men får det inte att fungera riktigt bra.:confused:
Första hinken går till blommorna, nästa hink kramar jag ur filtermaterialet i, sedan åker det ut i toan, nästa hink likaså.
Sedan springer jag med hinkar och fyller på. Häller bara i vattnet för när jag kommit hit, är jag ganska less!! [xx(]
Brukar dock kolla temperaturen med en örontermometer, så det är ungefär samma.[:-17] Jag tillsätter inga preparat.
När vattnet är i pillrar jag tillbaka allting, och kollar så att alla fiskar finns kvar, och att allt ser ok ut.[:-106]

24l (en annan dag)[:D]
Öser, och kollar noga så att inga yngel följer med. Eftersom detta karet står på diskbänken, är det ganska händigt att tömma och fylla på det. Sen brukar jag sitta en stund och titta på bäbisarna,[:-65] dom blir pigga när det byts vatten.
#13 - 5 november 2005 15:28
Har testat en ny (för mig) metod idag. Tog bort strilröret och satt istället fast slangen där. Alltså drog jag ur vattnet genom filtret. Funkade perfekt.
När jag ska fylla på med nytt vatten brukar jag använda "Gimbo-metoden". Men tyvärr har jag slarvat bort kopplingen som ska sitta närmast kranen. Har istället ställt några stolar på varandra, och uppe på det en stor hink (ca 50 l). Spolat vatten i den och dragit slangen därifrån. Funkar det också, även om det tar lite längre tid än vanligt.
Alla sätt är bra - utom de dåliga....

Annons