enbart makaroner/keramikrör i korgarna i. Nu undrar jag lite om rören någonsin behöver bytas ut?
..porerna blev tilltäppta och det är just det som händer med dessa keramikrör vi pratar om här (bio makaroner och inte förfiltermakaroner)
Jag tror du missuppfattar Trankelstein här åheim då jag uppfattar det som om det är just EHFIMEK som omtalas och dessa blanka keramikrör har ingen porbildning att tala om för att skapa en större yta för nitrifieringsbakterierna att fästa sig vid, om/när mulm och exkrementer sätter igen dessa rör backspolar man kanistern och tar helt sonika ur dom och sköljer dom rena från allt löst och får på så sätt bort syreslukande föroreningar samt igensatta svårgenomströmmande områden som riskerar att bilda döda zoner i filterbehållaren.
Andra äldre filterprodukter från EHEIM är EHFISYNT och EHFIFIX samt EHFISUBSTRAT och dessa gropiga bollar har porer just för att få en större yta.
Om man nu tänker slänga dom för att dom är igensatta,är det väll lika bra att koka ur skiten och återanvända dom igen....eller...
Kokar du EHFIMEK så dör nitrifieringsbakterierna, räcker med att spola, men som Kjell skriver är dom ljusår ifrån tex filtermatta storlek ppi10.