Byte till nytt ytterfilter

#1 - 18 augusti 2006 20:33
Jag skall byta ytterfilter i mitt akvarium till ett Fluval FX5 filter och undrar hur länge jag bör köra filtren parallellt innan jag kopplar bort det gamla filtret.
#2 - 18 augusti 2006 20:36
Nu är jag ju inte så super bra på allt det här men skulle det inte räcka med att lägga i filtermaterialet från din gammla filter till det nya eftersom ett akvarium som tar ett FX5 filter borde vara rätt så stort och ha en bra bakteriekultur i sig självt?
Lita inte alls på mig nu, det är bara såhär som jag tror :)
#3 - 18 augusti 2006 20:54
Är det ett akvarium som inte är nystartat eller packat med fisk skulle jag bara byta. Naturligtvis ingen nackdel att köra med bägge ett tag iofs
#4 - 18 augusti 2006 20:57
Kör med bägge i minst en månad så blir det helt OK!:)
#5 - 18 augusti 2006 21:15
Tack för alla svar!

Det låter som det säkraste är att köra filtret parallellt ca 1 månad. Har nytt filtermaterial i FX5 och tänkte inte flytta över något från det gamla Fluval filtret. Att köra parallet är väl inget problem även om det kommer bli ganska strömt för firrarna.
#6 - 19 augusti 2006 08:47
du skulle ju kunna krama ur det gammla filtermaterialet i akvariet oxå...,
#7 - 20 augusti 2006 07:39
Jag kör ju bägga parallellt nu så bakteriekulturen från det gamla borde ju oxå passera det nya FX5 filtret. Det borde väl påskynda processen. Kvävecykeln är liksom redan igång i gamla filtret.
Bilagor:

Annons