Byte till nytt akvarium

#1 - 25 januari 2006 09:00
Hej,

Jag har en rent praktisk fråga och tänkte höra om ni har några idéer om hur jag ska gå till väga. Grejen är den att jag just nu har ett litet 37 liters kar stående på en vägghylla. Nu har jag blivit vis nog att skaffa ett större akvarium, 240 liter som jag ska ha på samma plats. Vad jag undrar över är hur jag ska åstadkomma detta rent praktiskt. Jag kan ju inte bara lägga firrarna i påsar ta bort det gamla akvariet, fylla på vatten i det nya och stoppa i firrarna i det nya, man måste ju starta en bakteriekultur först. Det är ju samtidigt näst intill omöjligt att flytta ett 240 liters fyllt med inredning och vatten varför jag inte kan ha båda karen fyllda samtidigt. Ska jag ställa mitt 37 liters på golvet eller någon annanstans så länge? Även det är ju problematiskt med tanke på att jag måste balansera karet med fiskar och allt i det, samt att även det är tungt.

Som ni hör är jag lite förvirrad:confused:

Uppskattar alla idéer!

/Peter
#2 - 25 januari 2006 09:04
jo, men ta ur en del vatten ur det lilla och spara i hink eller fyll på nytt när du har flyttat ner det till lämplig plats.
Jag skulle helt klart låta det lilla stå på annan plats och inreda det stora på sin riktiga plats. :D

Lycka till!!!
#3 - 25 januari 2006 09:10
Släng ut 30-50% av vattnet.
Sen tar du resterande vatten och häller det i en spann (inte skurhinken eller liknande då) samt flyttar över fiskarna dit. Sen kan du lätt flytta karet med gruset i.
Flytta sedan över en del av vattnet från spannen, och släpp i fiskarna när det är tillräckligt mycket vatten i karet, flytta i resten av vattnet från spannen. Resterande vatten tar du från kranen.
Blir ju i princip som ett vattenbyte då, bara lite krångligare ;)

Flytta _inte_ karet med vatten och fiskar i. Även om du säkert orkar lyfta det så är det inte säkert att glaset i akvariumet orkar med det.
#4 - 25 januari 2006 10:21
Jag har en följdfråga.. lånar tråden lite.:p
Jag har ett helglas kar på ca 96liter. Kan jag flytta det med gruset kvar (jag har inte jättemycket grus) eller måste jag ta ut det också? Vad tror ni??
#5 - 25 januari 2006 14:26
Tack för de snabba svaren!
Men då menar ni att jag inte behöver vänta på att en bakteriekultur ska sättas igång i det nya karet? Om min matte är rätt leder det till ett "vattenbyte" i det nya karet där man byter ut ca 85 %, är inte det lite väl mycket? 37 liter av 240 är ju bara ca 15 %. Med det nya karet kommer även ett nytt ytterfilter. Vore det en idé att köra det gamla innerfiltret i det nya karet ett tag för att då snabbare få igång kulturen?
#6 - 25 januari 2006 14:44
[QUOTE=gladys]Jag har en följdfråga.. lånar tråden lite.:p
Jag har ett helglas kar på ca 96liter. Kan jag flytta det med gruset kvar (jag har inte jättemycket grus) eller måste jag ta ut det också? Vad tror ni??[/QUOTE]
Ingen fara, jag har fyttat den storleken med några centimeter vatten och grus utan problem
#7 - 25 januari 2006 14:47
[QUOTE=peter120]Tack för de snabba svaren!
Men då menar ni att jag inte behöver vänta på att en bakteriekultur ska sättas igång i det nya karet? Om min matte är rätt leder det till ett "vattenbyte" i det nya karet där man byter ut ca 85 %, är inte det lite väl mycket? 37 liter av 240 är ju bara ca 15 %. Med det nya karet kommer även ett nytt ytterfilter. Vore det en idé att köra det gamla innerfiltret i det nya karet ett tag för att då snabbare få igång kulturen?[/QUOTE]
Nä... Låt fiskarna gå kvar i det gamla akvariet som du har står på golvet tills du har en fungerande bakteriekultur i det nya karet. Sedan koppar du in fiskarna som vanligt när det är dags. Krama gärna ur filtret från det gamla akvariet i det nya så kommer det igång snabbare.

Annons