Byte till bottenfilter.

#1 - 13 juni 2012 19:02
Jag har skaffat ett bottenfilter som jag tänkte installera i helgen och därmed ta bort den stora klumpiga sak som följde med akvariet.
Min fråga är om det är något speciellt jag ska tänka på vid bytet?
Eftersom innerfiltret är inkört så innehåller det ju en massa nyttobakterier. Är det något jag behöver tänka på, typ klämma ur det i akvariet innan jag tar ur det, eller är det bara att byta rakt av?
Finns det annat jag behöver göra?
#2 - 13 juni 2012 21:02
öhhh....vänta nu....

du skall alltså trycka ner ett bottenfilter i ett kar som är igång....eller ?

bottenfilter skall ju vara längst ner under gruset.

hur får du dit det ?????.....utan att lyfta ut gruset och sedan ner med det igen,,,,,,
#3 - 14 juni 2012 17:47
Fabel skrev:
Jag har skaffat ett bottenfilter som jag tänkte installera i helgen och därmed ta bort den stora klumpiga sak som följde med akvariet.

Finns det annat jag behöver göra?
Ja starta upp tidsmaskinen och komma tillbaka från 70-talet, tekniken har gått framåt medans du var borta:D
#4 - 14 juni 2012 18:14
åheim skrev:
Ja starta upp tidsmaskinen och komma tillbaka från 70-talet, tekniken har gått framåt medans du var borta:D

Mja om tidsmaskinen får gå länge så kommer man alltid tillbaka. Det våras för bottenfiltret!:D
#5 - 14 juni 2012 18:20
bottenfilter vara eller inte vara är en diskussion som kommer att leva så länge någon tycker det
är bra med filtrering i akvarium....dvs väääääldigt länge.

motståndare till bottenfilter eller inte....

men kan någon förklara för mig hur TS skall få ihop det med att trycka ner ett bottenfilter
i ett ingånget kar,,,,,,utan att totalt röja runt i botten / karet ???????

,
Christer5
#6 - 14 juni 2012 18:21
Nu skall ni vara snälla:)
#7 - 14 juni 2012 19:02
Kensa skrev:

men kan någon förklara för mig hur TS skall få ihop det med att trycka ner ett bottenfilter

i ett ingånget kar,,,,,,utan att totalt röja runt i botten / karet ???????

,

Nope man får snält lyfta på gruset och stoppa ned filtret. Det blir lite stress bland bakterier och annat men det blir det också när man börjar spola vatten genom botten. Ett hyffsat vattenbyte i samband med bytet är nog att rekommendera!
#8 - 14 juni 2012 19:03
Christer5 skrev:
Nu skall ni vara snälla:)
Vi är alltid snälla utom i bland!;)
#9 - 14 juni 2012 19:10
Det blir ett större vattenbyte i samband med filterbyte.
Jag har förstått att det råder väldigt delade meningar om detta med bottenfilter. Jag vill iaf prova det innan jag ev förkastar det.

Så med andra ord, bara ut med det gamla och in med det nya, med försiktighet såklart.
Inget annat?
#10 - 17 juni 2012 20:34
Blev inget i helgen så jag får ta det under veckan ist.
Frågar hellre en gång för mycket så:
Inget mer jag behöver tänka på då?

Thnx!
#11 - 18 juni 2012 16:09
Kör med båda filtren ett par veckor så bottenfiltret hinner komma igång ordentligt innan du tar bort det gamla filtret.
Jag har fortfarande inte haft något filtersystem som ger klarare vatten än bottenfilter (har haft ytterfilter, innerfilter, kombination av inner och ytterfilter, bakgrundfilter samt kombination av botten ytter och bakgrundsfilter...)
#12 - 18 juni 2012 17:18
Låter lysande, tusen tack för det svaret!

Annons