byte från litet till stort

#1 - 13 juni 2005 10:07
Hej ja undrar en sak jag ska byta mitt lilla akvarium på 100 liter till ett större på 320 liter ..
Men många jag pratat med säger olika om hur jag ska göra ..
så min fråga e ska jag när jag startar de stora akvariet lägga i vatten från de lilla akvariet o hur länge ska jag låta de stora akvariet gå innan jag lägger i fiskarna[?]
#2 - 13 juni 2005 10:48
Lägg över sanden/gruset från lilla i stora (om du ska ha samma) och låt det inte torka emellan. Flytta även filtret emellan och låt det gå parallellt med det nya filtret (om du ska ha ett större). Sen kan du ta vattnet också och fylla på med nytt vatten. På det sättet får med mycket av de nyttiga bakterierna genom att du bara flyttar kar men har allt ursprungligt kvar med eventuellt nytillskott. Jag kan bara tala för mig själv att jag när jag köpte mitt 200 liters så fick jag allt med och grus och filter lät jag aldrig torka utan hade i på en gång när det var på plats hemma hos mig. Gick hur bra som helst att starta upp på en gång.
#3 - 14 juni 2005 20:06
OK men då skulle ja kunna lägga in allt på en gång eller ska de stå i typ 3 dar eller 1 vecka ??

ursäkta men ja e lite trög ibland

Annons