Byte av vattenberedning

#1 - 7 augusti 2006 12:59
Hejsan. Är helt ny på detta med akvarie och jag har många funderingar kring det. Man vill ju att allt ska bli rätt så att säga.

Till att börja med vill jag nämna att det är Malawi jag har i mitt akvarie. Har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Först undrar jag om man har haft i Sera Aquatan (hade i det idag), hur gör man om man sedan vill byta till ett annat fabrikat, jag har beställt Easy-Life Fluid Filter Media. Måste jag göra ett enormt vattenbyte eller kan jag köra i en normal dos med det nya medlet när det kommer på posten (har beställt)?

Vidare undrar jag, hur många grader bör man ligga på i temperatur när det gäller malawi?

När det gäller Ph, vilket jag fattat inte har så stor betydelse vad det ligger på i värde utan mer att det är stabilt, så undrar jag vad det är som bestämmer Ph, finns det någon faktor som styr Ph som kan göra att värdet kan variera upp och ned?

Jag undrar också om det kan vara skadligt att ha rötter ihop med Malawi, har hört att de kan utsöndra nån syra av nåt slag.
#2 - 8 augusti 2006 13:20
Ingen som vet?
#3 - 8 augusti 2006 13:31
rötter som man har i akvariet sänker ph värdet. så det bör du i9nte ha ihop med malawicikliderna eftersom dom ska ha högt ph värde
#4 - 8 augusti 2006 15:51
Har hört talas om det också. Om jag tar bort dem, kommer PH att höjas igen då ifall det gått ner, eller måste jag höja manuellt?
#5 - 8 augusti 2006 16:26
Du måste ha i någon form av kalksten i akvariumet om du ska ha malawi för att dom ska trivas.
#6 - 8 augusti 2006 17:27
Ska kolla vad pH ligger på när jag kommer hem senare ikväll. Stämmer det att Malawi ska ha 8-9 i pH?

Men är inte Malawi ganska känsliga för pH-höjningar om jag höjer det?
#7 - 8 augusti 2006 21:41
Vad har du för pH nu? Kalkstenar i akvariet är nog ett bra sätt att hålla ett stabilt och högt pH. Inga rötter.

Du kan även höja Ph:t genom att tillsätta vattnet bikarbonat, men tänk i så fall på att göra det successivt så du inte höjer pH:t för snabbt.

Vad gäller vattenberedningen är det nog lugnt. Bara att använda det nya vid nästa vattenbyte.
#8 - 8 augusti 2006 21:50
Jag ligger på 7-7.5 någonstans där.

Om jag kör med kalksten och har det hela tiden, är det inte risk att pH stiger över 9 till slut om kalkstenen för vara där hela tiden menar jag?
#9 - 8 augusti 2006 21:58
Nej. Vad jag förstått så kommer inte kalken att höja pH hur mycket som helst, utan kommer att hålla det stabilt vid en lagom nivå.
#10 - 8 augusti 2006 22:14
Och lagom är nånstans vid 8-9?

Och jag behöver inte tänka på bildning av ammoniak då jag byter vatten regelbundet och eftersom mitt vattenberedningsmedel neutraliserar ammonium?

Om jag gör vattenbyten ofta och kranvattnet har ett pH på 7-7.5, klarar kalkstenen att hålla mitt pH stabilt i karet någonstans vid 8-9 om jag gör delvattenbyten en gång per vecka eller mer sällan?

Tänkte också på ifall detta med kalksten och på vilken nivå den klarar att hålla pH:t stabilt är beroende av storleken på karet?
#11 - 9 augusti 2006 06:23
Har du vatten från ett vattenverk ska pH vara 7,5-9.
Större kalksten har svårt att höja pH pga. att det bildas beläggning på stenen, kalkross i filtret eller kalkhaltigt grus på botten höjer pH till 7,6.
Vattenberedningsmedel neutraliserar inte ammonium.
#12 - 9 augusti 2006 10:30
Detta är taget från http://www.aquaworldlimited.co.uk/acatalog/Easy_Life.html

"Removes heavy metals, ammonium, medication residue, pesticides and other chemicals"
#13 - 9 augusti 2006 10:32
Och en höjning till 7.6 var ju inte mycket. Höjer det verkligen inte mer än så?
#14 - 9 augusti 2006 11:42
[QUOTE=AndreasC]Detta är taget från http://www.aquaworldlimited.co.uk/acatalog/Easy_Life.html

"Removes heavy metals, ammonium, medication residue, pesticides and other chemicals"[/QUOTE]
Oj, den kanske kan steka ägg också.
Det finns en uppsjö av preparat som marknaden vill att vi ska köpa.
Det du har innehåller kanske också någon form av bakteriekultur typ Nitrivec/Toxivec.
Tänk på att det de kallar ammonium kan vara både ammonium och ammoniak i Sverige har vi olika namn över under pH 7.

Jag tror inte mycket på alla dessa "undermedel" som sägs fixar allt.
#15 - 9 augusti 2006 21:10
Jag vet iallafall folk som testat det och säger att produktbeskrivningen stämmer väldigt bra. De säger att det funkar bra. De har märkt många positiva resultat efter de har börjat använda det.
#16 - 9 augusti 2006 21:13
En fråga bara varför andvänder du vattenberednings medel? man behöver oftast inte det.
#17 - 9 augusti 2006 21:14
Jag tänkte använda bikarbonat istället för kalksten. Killen som jobbar på akvarievalvet i Norrköping tyckte det var bättre lämpat.
#18 - 9 augusti 2006 21:15
[QUOTE=tetra 1]En fråga bara varför andvänder du vattenberednings medel? man behöver oftast inte det.[/QUOTE]

Jo det behöver man. Speciellt vid vattenbyte. Det finns klor i vattnet som måste bort annars skadar det slemhinnorna på fiskarna. Plus en massa annat.

Kort och gott så omvandlar det vanligt skadligt kranvatten till riktigt akvarievatten.
#19 - 9 augusti 2006 21:29
Var och en är saliga i sin tro, jag använder aldrig vattenberednings medel.
Vad skulle det kosta att pytsa i medel i en nystartad damm på 20 kubik eller ett vattenbyte i dammen på 5 kubik.
Men jag förstår att butiker vill sälja det när det är flera 100 % påslag på blasket som saluförs.
Jämför användningen med EKTOZON salt. http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm
#20 - 9 augusti 2006 22:17
Jaja i din värld låter det ju som att allt är onödigt och att om nåt kostar så försöker någon lura på en det.

Det är ju onödigt att byta olja i bilen exempelvis, varför ska man det? Det kostar ju pengar. Bilen måste väl funka lika bra utan att byta olja.

Om vattenberedningsmedel är onödigt så måste väl allt vara onödigt med tanke på att alla "experter" oavsett om de säljer produkter eller bara är helt vanliga akvarister menar att vattenberedningsmedel är det viktigaste att tänka på.

Varför ens göra något med akvariet överhuvudtaget? I med sten och vatten och sedan släng i fisken så får de väl klara sig.

Jag vet iallafall vårat förra akvarium där vi också hade Malawi och de blev inte långlivade, vi köpte nya men de dog bara hela tiden. Vanligt kranvatten hade vi då, 26 grader i temperatur, matade måttligt, rengjorde filter med jämna mellanrum osv. Vad vi inte gjorde var att tillsätta olika medel till vattnet. Var kanske därför de dog. Kan ha varit av andra själ också, men jag utesluter inte att det hade kunnat bero på att vi inte hade i några extra medel.

Varför skulle folk jag pratat med som använt medlet i fråga säga att det faktiskt är bra och att de ser att fiskarna trivs mycket bättre, får finare färger osv om det inte vore så, när de dessutom inte har något att vinna på att ljuga för mig?

Malawi vet jag är känsliga av sig och det låter högst rimligt att klor i vattnet kan skada deras slemhinnor. Hur gör du tex för att få bort kloret ur ditt vatten, inget kanske? Du har bara i kranvattnet och så är det bra med det?

Jaja, jag tänker inte ta din övertygelse ifrån dig, men då tycker jag heller inte att du ska försöka övertala andra att de har fel och att de är lättlurade.
#21 - 10 augusti 2006 06:54
Visst ska man använda preparat om det behövs vad jag reagerade på var att det du hänvisade till i din länk lovade väldigt mycket.

Vattenberedningspraparaten kan vara bra vid nystart och/eller stora vattenbyten om man har vatten från djupvattensbrunnar.

Vattenberedningspraparaten från åtminstone de kända tillverkarna är inte en bluff vad gäller avlägsnandet av olika former av aktivt klor.
De innehåller ämnen som neutraliserar det aktiva kloret.
Natriumtiosulfat exempelvis.
De kan också innehålla andra ämnen med andra funktioner.
De binder också vissa tungmetaller.
Askorbinsyra binder klor ca 5 gram 1000/l vatten.
Det finns klortest.
Klor är skadligt från 0,02 mg/l.
Klor dödar i första hand de bakterier som sköter den biologiska nedbrytningsprocessen i filtren.
Klor ska normalt inte finnas i vattnet hos användaren.
#22 - 10 augusti 2006 10:01
[QUOTE=Kramfors]Klor ska normalt inte finnas i vattnet hos användaren.[/QUOTE]

Sen får man inte glömma att det tyvärr blir allt vanligare med chloramin som inte förvinner lika lätt som klor och som därför mycket väl kan finnas kvar i vattnet när det når användaren.

Annons