Byte av pump

#1 - 1 mars 2007 23:42
Har nu haft igång mitt akvarium ett tag, en månad och drygt två veckor med fisk i.
Alla värden är stabila och både fiskar och växter verkar trivas (som fisken i vattnet:p ).
Jag tycker att vattnet är lite juchligt med mycket partiklar och så, så jag har bestämt mig för att byta ut mitt innerfilter (Tetratec in 1000 eller något sånt), som jag inte tycker filtrerar tillräckligt och som har lite dåligt med filteryta, mot ett ytterfilter.
Jag har nu köpt ett Fluval 205 som jag dragit igång i morse.
Min plan är att köra båda filtrena parallellt ett tag, för att få igång processen i det nya i lugn och ro.
Nu till min undran - hur länge tycker ni att jag bör köra det gamla filtret parallellt innan jag pensionerar det?
En vecka? Två? En månad?
#2 - 1 mars 2007 23:48
Om du inte vill köra med bägge pumparna samtidigt sedan heller, så skulle jag nog köra dessa ihop ett par veckor iaf. Om du under tiden någon gång kramar ut skumpatronen vid insuget av den nya pumpen så får den in en massa godingar från det gamla filtret.
#3 - 1 mars 2007 23:50
finns ingen speciell tid, utan kör så länge du vill.. två filter är alltid bättre än ett.

du kan proppa i massa filtervadd i filtret också som filtrerar upp partiklarna i vattnet.

Annons