Byte av lysrörshållare?

#1 - 15 januari 2008 18:21
Jag har precis köpt ett begagnat Juwel-kar på 240 L och nu sitter jag och läser instruktionsboken till belysningen. Där står att man måste byta ringarna man skruvar fast lysrören med, varje gång man byter rör. Då undrar jag - gör alla ni det som har Juwel-kar? Och var köper ni dem i så fall?
#2 - 15 januari 2008 18:27
kan väll inte stämma
Du har inte missuppfattat det är glimtändaren man ska byta
#3 - 15 januari 2008 18:27
låter som ett "trick" för att få folk köpa reservdelar tycker jag...
#4 - 15 januari 2008 18:30
låter som ett "trick" för att få folk köpa reservdelar tycker jag...

Håller med MagicFingers.
#5 - 15 januari 2008 18:31
På de bilder jag har sett så ser det ut som om de har något slags tätning för att fukt inte ska komma in till elen. Är det kanske så att de riskerar att torka och bör bytas därför? Då skulle jag kolla om de fortfarande är smidiga och byta om de börjar bli fnasiga. Tyvärr har jag bara sett på bild hittills...
#6 - 15 januari 2008 20:50
Min första tanke också, att det är gummi tätningen som bör bytas. Skulle ju iofs kunna vara så att plast-förskruvningen blir spröd med tiden och riskerar att spricka, men då kan man ju tycka att dom istället skulle välja ett bättre material att tillverka den i.
#7 - 17 januari 2008 20:13
Plasten blir spröd framför allt eftersom det läcker ut lite UV-strålning från ändarna på röret, värmen hjälper också till.
Här måste man vara väldigt försiktig när man "pillar" - dra ut kontakten först!
Själv tror jag också att man i första hand menar att glimtändaren skall bytas vid rörbyte, men ofta kan man köra ett par rör på en tändare. Kolla bara upp att tätningarna ser ok ut eftersom el och vatten inte är en bra kombination!
#8 - 18 januari 2008 17:30
Njae, jag tror inte de menar glimtändare - i boken finns bilder som klart och tydligt visar ringarna som rören sitter fast med, de anger också artikelnummer. Och visst är det som ni säger, att det beror på att packningarna riskerar att bli sköra. Men om man kollar dem varje gång man byter rör borde det ju vara ok. Själva hållarna ser fina ut, ska bara titta på packningarna då.
#9 - 18 januari 2008 19:25
Löjligt, de byts när de är utnötta- inte en minut tidigare!
#10 - 19 januari 2008 10:17
Det är inte glimtändarna som ska bytas ut eftersom alla nya juwel kar har inte glimmare utan det dom menar som ska bytas är gummiringen mellan lysrör och den plasthylsan du skruvar åt med.

Annons