byte av lysrör

#1 - 6 september 2004 19:16
Köpte ett begagnat akvarium på 170 l som jag startade upp för 6 månader sedan. Eftersom lysrören antagligen är ganska gamla tänkte jag byta till ett nytt (det är två totalt).

Mina rör är idag på 30W, är det bra eller borde det vara starkare?

Det finns uttag till ytterligare ett lysrör, ska jag köpa ett tredje? Ska jag i så fall vänta med att byta de två gamla?

Många frågor som nybörjare...det kommer nog fler
#2 - 6 september 2004 19:31
Är du nöjd med ljuset du får från ljusrören behöver du inte byta ut dem. Glöm det där med begränsad livslängd och använd ögonen istället. Mitt grundläggande råd i ljusfrågor...
#3 - 6 september 2004 19:38
90W/170L är bra belysning, om du inte vill hålla på med växtgödning så ta det lite försiktigt, det tar ett tag att lära sig se om hur det står till. Lätt hänt att få brister med så starkt ljus.

Personligen hade jag köpt ett nytt och satt i mitten och sedan successivt bytt ut de andra med några månaders mellanrum, då hinner du lära dig se hur växterna mår. Vill du vara på säkra sidan så kör vidare på två rör.

Men tänk på att modernare lysrör inte tappar så mycket effekt med åldern, man kan lugnt ha dem kvar tills de går sönder.
#4 - 7 september 2004 07:38
Som jag fattade det så har du två rör ?

I så fall är det för lite om du ska ha växter då bör du sikta på minst 0,5W/l.
#5 - 8 september 2004 17:15
Jag valde att köpa till ytterligare ett rör. Det blev ett Power Glo på 30W. Det blev väldigt fint ljus av det.

Det blir nog att jag så småningom byter ut även de två andra rören, tror inte att de är så lämpade till akvarium. De följde med köpet, Philips TDL 864 (nånting).

Fick rådet i affären att då satsa på Flora Glo som komplement.
#6 - 8 september 2004 17:31
Ursprungligen skickat av jorgen41

Som jag fattade det så har du två rör ?

I så fall är det för lite om du ska ha växter då bör du sikta på minst 0,5W/l.

ett generellt råd som definitivt inte funkar om man inte har co2 tillsats. Ofta ger så mycket ljus algbekymmer i kar utan co2 tillsats.
MVH
Magnus
#7 - 8 september 2004 17:43
Ojdå, så vad är bäst: att ta bort ett av de gamla rören, börja tillsätta CO2 eller att avakta och se om det blir överproduktion av alger?

Som det är nu har jag inga som helst problem med alger.

Eftersom detta är en ganska ny hobby för mig så vill jag kanske helst slippa att tillsätta preparat om det går.
#8 - 8 september 2004 20:32
Om det fungerar bra så fungerar det väl som det ska ;)
Byt ett rör i taget när du tycker att det är något som inte är bra, som att ett rör har slocknat t.ex..

Annons