stene skrev:Kan du inte ha igång bägga filterna i karet alltid eller måste det ena bort??
andreassofus skrev:du kan ta en hink med lite akvarievatten i, sen lägger du den gamla filterpatronen i hinken och kramar ur, sen lägger du i den nya och kramar och har dig.. då har du fullt med bakterier i de nya filtret och du kan ta bort det gamla med en gång om du vill.
Öronproppar!!!Det är jätte jobbigt när det väsnas så mycket,tänke mest att det är bättre att ha två än ett filter i akvariumet.:)rödtoppen skrev:jo, det gamla måste bort för det låter så in i hel..te.
jag har karet i sovrummet och där vill jag ha det nya innerfiltert som är tystare ( man vill ju kunna sova i lugn och ro :D )
andreassofus skrev:jo då du kan ta bort de.. du har ju hela botten full i bakterie oxå.. och på stenar och annan inredning ocksåå.. så det är inga problem
nej du är inte nojjig!! låt dem gärna gå tillsammans en månad så den nya filterpatronen hinner bygga upp en kolloni med filterbakterier!!!:) visst det finns bakterier i bottensubstratet och inredningen MEN bakterierna som bryter ner lösta föroreningar finna bara i filtret och ingen annanstans...rödtoppen skrev:ok, jag var kanske lite väl nojig :D