Vissa porösa biologiska filtermedium vittrar efter en tid bla beroende på vilken vattenkemi akvariet har och kan behöva bytas ut annars är det bara att backspola och skölja ur mulmen.
Biologiska filter handlar alltså bara om att uppbringa en så stor och bra fästyta som möjligt för bakterierna samtidigt som vattnet ska tillåtas att strömma fritt igenom/runt materialet.
Mig veterligen är lavakrossen ganska hård och borde hålla en lång tid framöver, hurvida den är bättre eller sämre än andra filtermedium får andra språka om.
Tack för svaret, det var som jag trodde.. men har inte någon större erfarenhet av lavakross som filtermaterial..
Märkte nyligen en liten dålig lukt av vattnet vid vattenbyte och misstänkte filtret då jag byter vatten relativt ofta.. Filtret var ej rengjort på ett år och var i stort behov av detta.. Nu försöker jag byta lite vatten ofta och tillsätter lite kalk varje gång för att bättra på vattenkaliten. Den dåliga lukten minskar för varje gång, men var osäker på om det räcker med att skölja filtermaterialet i begagnat akvarievatten eller om jag var tvungen att byta ut det..