byta vatten varje dag?

#1 - 14 mars 2005 12:45
tjena, kan man byta en hink vatten om dan? det är en 250 liters
#2 - 14 mars 2005 13:31
[QUOTE=chrille_91_3]tjena, kan man byta en hink vatten om dan? det är en 250 liters[/QUOTE]
Javisst, men du kommer antagligen snart att tröttna på det. Dessutom blir det inte särskilt mycket vatten bytt på en vecka (antar att du har en 10-litershink). Det är smidigare att byta knappt hälften av vattnet en gång per vecka istället.
#3 - 14 mars 2005 15:00
tycker det är kul å byta vatten :P om man byter 10 liter per dag och 30 liter varje vecka?
#4 - 14 mars 2005 16:20
Vad jag har hört så räcker det att byta 50% varannan vecka. Men tycker man det e roligt att byta vatten så visst. Håll bara koll så att det inte blir "för rent" i akvariet.
#5 - 14 mars 2005 16:20
undrar om inte det utsätter fiskarna för onödig stress, men du "kan" byta 50% av vattnet dagligen, rekomenderar att du börjar använda slang för påfylningen om du ska hålla på så där dock, för att ge fiskarna lite lugn o ro.

B!
#6 - 14 mars 2005 16:45
mm.. skulle nog med säga att det utsäter fiskarna för onödig stress som kan leda till sjukdom..
#7 - 14 mars 2005 17:05
Jag förstår att det kan vara stressande för fiskarna om man håller på och grejar med akvariet varje dag. Men samtidigt så kanske det är mindre stressande för dem om man byter lite vatten ofta istället för mycket vatten sällan. Blir inte vattenvärderna mer stabila när man byter lite ofta?
#8 - 14 mars 2005 17:54
jag vet inte.. jag använder slang iaf.. :P men fiskarna verkar inte va stressade dem tigger mat ända när jag håller i vatten :P
#9 - 14 mars 2005 19:00
täta små vattenbyten är väl aldrig fel:)
#10 - 14 mars 2005 19:33
beror på fiskarna.. när jag byter vatten finns det tre saker som kan hända.. De gömmer sig och kommer inte fram... lyfter man en sten eller något där de gömmer sig kommer de två andra sakerna som kan hända: total panik och kasta sig mot närmaste ruta upprepade gånger... eller attack vilket inte är jättekul men bara hänt två gånger på tre månader... de är små än så länge...
#11 - 14 mars 2005 21:15
haft mina 6 kardinal tetror 10 dagar nu.
i fredags bytte jag 75% av vattnet och igår 26% och båda gångerna har dom kommit fram nästintill direkt när jag varit färdig.
aktiva har fina färger.
#12 - 15 mars 2005 07:24
Stopp och belägg! Varför ska man byta vatten så ofta och så mycket för? Kranvattnet är knappast något bra akvariumvatten i och med att det innehåller klor och andra för fiskarna skadliga ämnen. Så jag hoppas iaf du använder vattenberedningsmedel.

Hur länge har akvariet varit igång. Jag är inte så insatt i hur man cyklar ett akvarium med fiskar i. Men jag är rädd att om man byter vatten så ofta i ett nystartat akvarium kan man även störa nyttobakteriernas etablering.

Kan inte heller tänka mig att dina växter mår bra av att du byter så mycket vatten. Jag har tidigare bytt 20% av vattnet en gång i veckan och det har visat sig att jag har för lite nitrat i vattnet, vilket gör att växterna blir fula.

Detta sagt, så är det ändå bättre med tätare och mindre vattenbyten än med stora vattenbyten mer sällan.
Lucas_no1
#13 - 15 mars 2005 08:12
Eftersom crille har diskus så är det bra att byta vatten varje dag om du matar mycket som du borde göra när dom bara är i 10-12 cm i storlek.
Diskus är mycket känslig mot nitrat i vattnet.
Deras naturliga vatten är mycket näringsfattigt.
Du ser direkt när du bör byta vatten.
Titta på andningen på dom och är den snabbare än normalt bör du byta vatten.
Jag byter 20-30 procent nästintill varje dag beroende på hur mycket jag matat.
Ibland mer.

/Lucas
#14 - 15 mars 2005 09:24
jo jag har ju discus.. dem kräver ju bra vatten så.. :P
#15 - 15 mars 2005 09:33
Svärdsplanta är ett emempel på växt som tycker om rent och fräscht vatten.
#16 - 15 mars 2005 10:32
ok ;) har sånna i akvariet
#17 - 15 mars 2005 11:23
Ok, jag har inger erfarenhet av discus och hade ingen aning om att de krävde dagliga vattenbyten.

Men svärdsplantor behöver kväve (nitrat) ändå.
#18 - 15 mars 2005 11:28
jo.. det behöver alla växter.. :P fast mina växter mår bra än så länge iaf

Annons