Byta vatten på discus kar?

#1 - 11 augusti 2004 06:45
Hur ofta ska man byta en del av vattnet i ett discus kar?
#2 - 11 augusti 2004 06:46
De beror på om de är odlade eller VF 1 gång i månaden funkar bra annars.
#3 - 11 augusti 2004 06:51
När jag hade discus bytte jag 25% 2ggr / vecka!
De är bättre att göra små byten ofta, än stora byten sällan.

1gång / månad låter rätt lite!
#4 - 11 augusti 2004 06:52
Jag matar med räkmix och sånt,sölar det ner i akvariet mycket eller kvittar det.
#5 - 11 augusti 2004 07:03
Vattenbyten kan man lägga upp med små 25% var 14dag eller ett lite större 40-50% 1 gång i månaden sedan beror mycke på vad man har för filter i akvariet. Finns fryst discusfoder räkmixen är nog för grov för deras magar.
#6 - 11 augusti 2004 07:38
Jag har inga diskus själv, men de flesta jag träffat som har det brukar byta vatten väldigt ofta, typ var tredje dag. 1 gång i månaden låter som alldeles för sällan för diskus (och enligt min mening för sällan till vilket akvarium som helst).
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 augusti 2004 07:57
En gång i månaden tycker jag också låter väldigt sällan.
Det foder som smutsar ner mest är typ oxhjärta, även räkmix smustar ner ganska mycket men i regel inte alls så mycket som oxhjärtefoder. Vad gäller räkmixen så beror det mycket på vilket bindemedel som används.
#8 - 11 augusti 2004 09:05
Vattenbyten beror på hur mycket du matar och vad du matar med som skrivits ovan. Det finns säkert lika många åsikter om det som det finns diskusägare.
Jag byter 1 ggr i veckan ca 30% av vattnet i mitt 500 liters med vuxen diskus. Har ungfisk på uppväxt i ett 60 l, där byter jag 50% varje dag (Mycket mat och mycket fisk).
#9 - 12 augusti 2004 19:29
Jag bytte 2-3 ggr per vecka när de var från 5-kronor till dess att de blev 11-12cm. Då matade jag minst 3-4 ggr per dag.
Nu matar jag 2 max 3 ggr per dag och byter vatten 1 ggr per vecka ca 30% samt suger upp det som ligger på botten. Jag blandar friskt mellan egen mix, MBF diskusmix med artemia, samt lite röda mygg då och då.

/C
#10 - 12 augusti 2004 20:14
Hej Dille!

Hadde diskus i ett 720l och var inne på det här med vattenbyten jag med, Jag testade mig fram med 1 gång i veckan 3ggr i veckan 10 % varje dag för att se vilket jag fick bäst resultat med. Jag kom personligen fram till att det beror vad din fisk kommer ifrån när jag hadde fisk från asien funkade 10% varje dag absolut bäst fisken växte som ogräs och mådde mycket bra införskaffade sedan en grupp tyska diskus och till min förvåning så tyckte dom inte riktigt om det där med dagligt vattenbytte så jag drog ut på dom med 1 gång i veckan.Vill också tillägga att jag fick en känsla av (och det här är bara min egen upfattnig ingen fakta)att desto bättre balans i Ph-värdet och dom andra vatten värderna desto längre tid kan du gå imellan vattenbyterna tror att nyckelen är att ha ett stabilt vatten som inte ändras allt för mycket allt för ofta.

Lycka till!!

Mvh Daniel

Annons