Byta vatten hos kampfisk lite/ofta eller mycket/sällan?

#1 - 5 februari 2006 15:16
Dottern har en kampfisk som simmar i ca 35 liter. Han bor för närvarande ensam och hon byter vatten varannan dag, ca 10%.

Är det bra att byta så ofta? Jag tänkte på att han vill bygga skumbo. Är det bättre att byta lite mer vatten i taget fast mer sällan?

Jag såg idag att det är en fet hinna på vattenytan. Jag tror inte det är från maten för hon matar sparsamt och han äter upp allt. Vi har haft en fet hinna i vårt 54 l tidigare, men sen jag satte i nya filtret har det försvunnit.

Ska hon fortsätta som tidigare eller ändra vattenbytarvanor?
#2 - 7 februari 2006 13:30
Hur länge har han bott i akvariet? Den oljiga hinnan brukar uppstå i nystratade akvarier när protein börjar brytas ner. Den kan altså bero på protein i hans avföring tror jag. Vad har ni för filter?

Kampfiskar brukar leva i ganska stillastående vatten, så 10% varannan dag låter lite väl mycket. Ni kan testa med 10% var fjärde dag, fast jag har ingen erfarenhet av hur det fungerar i så små akvarier.

Nutrafin har en speciell bakteriekultur (inte mot ammoniak och nitrit) som ska bryta ner fast avföring, döda växtdelar och den oljiga hinnan. Den heter Waste Control.
#3 - 8 februari 2006 01:03
[quote=mam]Dottern har en kampfisk som simmar i ca 35 liter. Han bor för närvarande ensam och hon byter vatten varannan dag, ca 10%.

Är det bra att byta så ofta? Jag tänkte på att han vill bygga skumbo. Är det bättre att byta lite mer vatten i taget fast mer sällan? [/quote]
som du skriver bor han ensam så då tror ja inte det är några problem att ett eventuellt skumbo förstörs.
10% varannan dag låter ok för en ensam kampfisk.
mindre och ofta ger mindre påverkan än få stora vattenbyten gör

Jag såg idag att det är en fet hinna på vattenytan. Jag tror inte det är från maten för hon matar sparsamt och han äter upp allt. Vi har haft en fet hinna i vårt 54 l tidigare, men sen jag satte i nya filtret har det försvunnit.

mata sparsamt ska man aldrig göra i ett etablerat akvarie utan fisken ska få tillräckligt med mat.
kan man inte mata såpass mycket fårman fixa så man kan.
hinnan kan komma från flera olika saker.
från mat som Batski nämnde men även från oljehaltiga stenar men kan även komma från kiselalger.

Annons