Hej
Efter många år tänkte jag nog byta ut min gamla eheim 2224 då vad jag än gör verkar den läcka. Haft det problemet förut vilket jag har diskuterat här på forumet och fått lite goda råd.
Dock verkar det mesta nu utslitet på den och tror själva klamrarna måste bytas ut.
Samtidigt är jag trött på en pump som minsta lilla sak blir till läckage, och har den ständigt i en plasbalja och rena rama turen att den inte börjat läcka när man varit borta ett
par veckor för att sedan komma hem med hela vardagsrummet som en sjö.
Så min fråga är om jag nu skall byta till en nytt ytterfilter kan någon föreslå ett bra driftsäkert ytterfilter som inte minsta problem blir till läckage?
Skulle vara bra om det uppstår problem så slutar allt att pumpa och inte läcker snarare.
Kanske en pump där inte utslitna packningar spelar en så stor roll som på 2224.an och lite bättre låsmekanismer än 2224:an?
En bifråga är dett med homeautomation med z-wave som jag håller på att experimenterar med hemma.
Om man har en fukmätare som registrerar ev. läckage och kopplar sedan den till en strömbrytare för en pump som ligger i akvariet som sedan är kopplad till ett passivt ytterfilter (utan pump)
Tanken är att direkt läckage upptäcks så stängs pumpen av och stryper flödet till ytterfiltret.
Man skulle även behöva någon slags backventil på utgående flöde.
Skulle det fungera? har någon testat?