Byta ut fiskarna en gång i månaden

#1 - 15 maj 2010 06:34
Hej

Kanske en något provocerande rubrik men det här är en gammal idé som jag nu kommer att förverkliga i ett litet projekt.
Jag har en burk på 144 l och där tänkte jag mig två-tre par dvärgciklider, ett litet gäng Corydoras och ett större gäng tetror.
Men jag tröttnar fort på tetrorna och Corydoras finns det ju så många roliga varianter på.
Tänker mig att byta ut tetrorna och malarna när jag känner för det, kanske en gång i månaden eller varannan månad.
Firrarna kan man ju sälja, jag kan egentligen inte se någon nackdel med detta.
Möjligen skulle det kunna oroa dvärgcikliderna.
Tetror och malar verka inte bry sig märkbart om att bli flyttade. Malarna verkar något smartare än tetrorna men brukar simma omkring till synes oberörda efter en kvart.

Mina diskusar däremot flyttar jag absolut inte på. Det kan ta en vecka innan dom börjar äta efter en flytt. Det ska sägas att dom går i ett eget akvarium på 285 liter.

Tror ni det kommer att funka bra?

Mvh UB
#2 - 15 maj 2010 06:42
Tycker det låter som en grym idé med tanke på hur mycket djuren kommer stressas.
Du kommer skaffa fiskar och låte dom landa i ditt kar. När de precis har landat och de börjar trivas ska du ner med håven och rota upp hela karet för att fånga alla tetror och malar? Och detta ska du sen upprepa gång på gång. Fattar inte meningen med det hela.
Vänta med att skaffa fisk tills du hittar de du verkligen vill ha ist. Ha dina dvärgciklider bara utan något annat.
Och om du tror att tetror och pansarmalar inte berörs av flytt tror du helt fel. Många pansarmalar är extremt känsliga för flytt och ingen fisk gillar att hålla på att flytta hela tiden. Det är mycket stressande för vilken fisk som helst så om du frågar mig så skulle jag nästan påstå att det är djurplågeri och väldigt onödigt :(
#3 - 15 maj 2010 06:54
Jo, jag förutsåg den kommentaren och det är möjligt att du har rätt.
Men är det säkert, finns det någon forskning på detta?
Vad är det som stressar fiskar vid flytt, kan man göra något för att minska stressen?
Självklart ska man vara noga med vattenvärden, fel värden kan ju leda till att fisken dör vid flytten. Fiskarna ska förstås också placeras tillsammans med andra fiskar som dom funkar med.
Men hur ofta flyttar vi ändå på fiskarna?
Många fångar ut firrarna när man gör en större rengöring, flyttar dom till ett annat akvarium för medicinering osv.

Jag misstänker att om jag köper ett gäng tetror och malar och låter dom gå i mitt akvarium i en eller två månader och dom sedan flyttas till ett annat akvarium där dom troligen blir kvar en längre tid så borde det inte kunna klassas som djurplågeri?

Det är ju inte samma djur som ska flyttas runt en gång i månaden.

Mvh UB
#4 - 15 maj 2010 06:56
ubjs skrev:

Nej.
Bilagor:
#5 - 15 maj 2010 07:04
ubjs skrev:
Hej

Kanske en något provocerande rubrik men det här är en gammal idé som jag nu kommer att förverkliga i ett litet projekt.

Jag har en burk på 144 l och där tänkte jag mig två-tre par dvärgciklider, ett litet gäng Corydoras och ett större gäng tetror.

Men jag tröttnar fort på tetrorna och Corydoras finns det ju så många roliga varianter på.

Tänker mig att byta ut tetrorna och malarna när jag känner för det, kanske en gång i månaden eller varannan månad.

Firrarna kan man ju sälja, jag kan egentligen inte se någon nackdel med detta.

Möjligen skulle det kunna oroa dvärgcikliderna.

Tetror och malar verka inte bry sig märkbart om att bli flyttade. Malarna verkar något smartare än tetrorna men brukar simma omkring till synes oberörda efter en kvart.

Mina diskusar däremot flyttar jag absolut inte på. Det kan ta en vecka innan dom börjar äta efter en flytt. Det ska sägas att dom går i ett eget akvarium på 285 liter.

Mvh UB

[:-105] Även fiskar har känslor!!!
#6 - 15 maj 2010 07:08
Kom att tänka på ett argument för att omflyttningen skulle kunna vara bra.
I naturen stressas fiskarna troligen betydligt mer. Dom borde ständigt utsättas från attacker av rovfiskar.
Kan det vara så att vi plågar våra fiskar mer med det liv vi erbjuder i akvarier med lite simutrymme och inga rovfiskar?
Hur bra mår våra fiskar egentligen med dom villkor vi erbjuder, kanske dom också skulle uppskatta omflyttningarna?
Kanske dom tom är beroende och byggda för att kunna ta en massa stress?

Mvh UB
#7 - 15 maj 2010 07:21
ubjs skrev:
Kom att tänka på ett argument för att omflyttningen skulle kunna vara bra.

I naturen stressas fiskarna troligen betydligt mer. Dom borde ständigt utsättas från attacker av rovfiskar.

Kan det vara så att vi plågar våra fiskar mer med det liv vi erbjuder i akvarier med lite simutrymme och inga rovfiskar?

Hur bra mår våra fiskar egentligen med dom villkor vi erbjuder, kanske dom också skulle uppskatta omflyttningarna?

Kanske dom tom är beroende och byggda för att kunna ta en massa stress?

Mvh UB

Så enligt din logik så tycker du att det är ok att stressa fisken för att den blir stressad av rov fiskar i naturen, det måste vara den sämsta argument jag hört. Jag vill inte ge mig in på varför det är en dålig ide, lita på oss.
#8 - 15 maj 2010 07:39
Jag förstår att fiskarna blir stressade av en omflyttning men frågan är om det verkligen är att klassa som djurplågeri?
Skulle det rent av vara förbjudet enligt lagen?
Jag tror att lagstiftarna har tagit hänsyn till att fiskar utsätts för en viss mängd av stress. Den största borde vara omflyttningen till akvariebutiken.

Jag har dock en känsla av att om man sköter en omflyttning bra, rätt vattenvärden, ser till att den tar så kort tid som möjligt, har rätt mängd luft/vatten i påsarna och rätt mängd fiskar i varje påse, osv så borde en omflyttning inte kunna klassas som djurplågeri.

Den stora frågan är hur stressade fiskarna blir och om dom får bestående men eller om en omflyttning är något som fiskarna klarar rätt bra.

Om man ändå kunde fråga dom.

Mvh UB
#9 - 15 maj 2010 08:42
Det ser ut som att du redan bestämt dig, så det spelar ingen roll vad vi säger, förstår bara inte varför du lagt upp en tråd om du redan bestämt dig.

P.S. Fiskar är inte inredning!
#10 - 15 maj 2010 09:51

P.S. Fiskar är inte inredning!

Instämmer helt!
Jag skulle våga säga att det är efter en några veckor-en månad som ina fiskar verkligen börjat färga ut helt och visa deras rätta beteenden.

Med argument om rovfiskar skulle man kunna jaga ihjäl alla husdjur men det gör man inte då man iom husdjuren tagit på sig att sköta dem på bästa sätt, i utbyte mot deras sällskap. Det handlar om gammal hederlig respekt mot liv och natur.
Bilagor:
#11 - 15 maj 2010 09:54
Jag är som sagt ny här och kan själv inte mkt om fisk...

men hund kan jag.. Och att ge en hund flera nya hem gör att hunden blir förvirrad, känner sig otrygg och kommer säkert innefatta fler problem!
Bilagor:
#12 - 15 maj 2010 10:35
ubjs skrev:
Jo, jag förutsåg den kommentaren och det är möjligt att du har rätt.

Men är det säkert, finns det någon forskning på detta?

Vad är det som stressar fiskar vid flytt, kan man göra något för att minska stressen?

Självklart ska man vara noga med vattenvärden, fel värden kan ju leda till att fisken dör vid flytten. Fiskarna ska förstås också placeras tillsammans med andra fiskar som dom funkar med.

Men hur ofta flyttar vi ändå på fiskarna?

Många fångar ut firrarna när man gör en större rengöring, flyttar dom till ett annat akvarium för medicinering osv.

Jag misstänker att om jag köper ett gäng tetror och malar och låter dom gå i mitt akvarium i en eller två månader och dom sedan flyttas till ett annat akvarium där dom troligen blir kvar en längre tid så borde det inte kunna klassas som djurplågeri?

Det är ju inte samma djur som ska flyttas runt en gång i månaden.

Mvh UB

när jag skulle göra mig av med mina tetror märkte jag att de blev så stressade så att en dog av stressen. och några hammnade i chock-tillstånd. så det är inte bra att stressa runt för mycket på fisken.
tetror är mycket känsliga för stress.

och dvärgcikliderna kommer väl inte få någon lung och ro om du ska ner med håven varje månad och rota runt i botten, flytta på saker och förstöra alla revir de har gjort?

plus att du kommer bara förlora pengar på det. du köper fisk för kanske 100 kr och sedan när du ska sälja dom kanske du bara får 30 eller kanske 50 kr.
Bilagor:
#13 - 15 maj 2010 10:40
En av de absolut mest idiotiska idéer jag har hört.

Men jag tror att du inte menar allvar utan sitter och har roligt åt de som engagerar sig i frågan.
#14 - 15 maj 2010 10:48
Mumin skrev:
En av de absolut mest idiotiska idéer jag har hört.

Men jag tror att du inte menar allvar utan sitter och har roligt åt de som engagerar sig i frågan.

som du och jag till exempel:p
#15 - 15 maj 2010 12:12
Du undrar om det finns forskning på det, samt om någon djurplågerilag finns. Räcker det inte med sunt förnuft?

Det finns vattenfyllda rör med färgglada glasfiskar i som åker upp o ner av bubblorna. Kanske något att fundera på istället?
#16 - 15 maj 2010 12:58
låt nu tråden självdö genom att inte svara fler gånger. Låt det här inlägget bli det absolut sista, han driver bara med oss.
#17 - 18 maj 2010 10:35
Måste ha gott om pengar om du ska byta fiskar en gång i veckan :/
#18 - 18 maj 2010 12:29
Veckan?
Max en gång per månad, kommer troligen bli en gång varannan månad.
Det handlar ju inte om några stora mängder fisk, kanske 10-15 st.

Är det verkligen ingen annan som har funderat på det här?

Mvh UB
#19 - 18 maj 2010 12:34
nej vi har vekligen inte funderat över detta. jag förstår verklgien inte vad som skulle vara intressant med detta.

ja menar om man tröttna på sina fiskar ska man inte ha fisk alls!

gillar inte ditt resonemang alls.
#20 - 18 maj 2010 12:36
Ubjs: Om du vill utföra experiment så gör det för allt i världen inte på levande djur!
#21 - 18 maj 2010 12:38
hannesc skrev:
ja menar om man tröttna på sina fiskar ska man inte ha fisk alls!.

man kan alltid blanda malawi å tanganyika för å göra d spännande :p
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 18 maj 2010 12:42
Det mest stressande för fiskar är flyttningar så att flytta fiskarna en gång i månaden är absolut inget att rekommendera. Det gäller egentligen också mellan ens egna akvarier

Kan hålla med om att det blir lite långtråkigt i längden att jämnt ha samma fiskar - det tycker jag också och mina fiskar lever oftast 5-15 år så även om jag har ett 10-tal akvarier så handlar jag nästan aldrig fisk. Att mina fiskar lever så länge samt att jag aldrig behöver medicinera beror nog främst på att jag inte håller på att flytta mina fiskar.

Vill man absolut ha fler fiskar så starta istället ett nytt akvarium
#23 - 18 maj 2010 13:18
Everhate skrev:
man kan alltid blanda malawi å tanganyika för å göra d spännande :p

nä, det händer inte så mkt då. de funkar mycket bra ihop
#24 - 18 maj 2010 13:27
Auratusen skrev:
nä, det händer inte så mkt då. de funkar mycket bra ihop

jo jag vet.. hannesc och jag hade en diskution innan bara.. va tvungen å ägga upp honom igen :p
#25 - 18 maj 2010 13:31
haha everhate! mmmmm man kan ju blanda men det är inte rätt *ny utvisning*
#26 - 18 maj 2010 13:32
Men Kjell, rätta mig om jag har fel, men bedrivs det inte en ganska omfattande utställningsverksamhet med akvariefisk?
Kanske inte så ofta i Sverige men i Tyskland tex.
Den vore ju med ditt synsätt helt omöjlig.
Förra året hölls väl en utställning av diskus i Stockholm, tar du avstånd från sådant också eftersom en flyttning av fisk är ¨det mest stressande¨?

Vid en utställning flyttas fisken minst två gånger under en mycket kort tidsperiod.

Mvh UB
#27 - 18 maj 2010 13:33
Ge bort ditt akvarie och skaffa ett gäng olika skärmsläckare med akvarie så kan du byta en gång i månaden...
#28 - 18 maj 2010 14:10
håller med klotte
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 18 maj 2010 14:38
ubjs skrev:
Men Kjell, rätta mig om jag har fel, men bedrivs det inte en ganska omfattande utställningsverksamhet med akvariefisk?

Kanske inte så ofta i Sverige men i Tyskland tex.

Den vore ju med ditt synsätt helt omöjlig.

Förra året hölls väl en utställning av diskus i Stockholm, tar du avstånd från sådant också eftersom en flyttning av fisk är ¨det mest stressande¨?

Vid en utställning flyttas fisken minst två gånger under en mycket kort tidsperiod.

Mvh UB

Ja och det säljs också akvariefisk i affärer och av odlare etc.. Dvs flytt av fisk förekommer och det måste alltid förekomma (även om det i sig är stressande) men det är stor skillnad mellan detta och byta fiskar en gång i månaden för nöjes skull.
#30 - 18 maj 2010 14:46
Ja och det säljs också akvariefisk i affärer och av odlare etc.. Dvs flytt av fisk förekommer och det måste alltid förekomma (även om det i sig är stressande) men det är stor skillnad mellan detta och byta fiskar en gång i månaden för nöjes skull.

Är det så att man tröttnar så mycket på sina husdjur att man gör sig av med dem på en månad bör man nog ta sig en funderare på om man inte har fel hobby. Flytt pga av utställning och flytt pga att man tröttnar på djuren två helt olika saker. Det förstnämnda innefattar att men har fiskarna under lång tid och vårdar dem ansvarsfullt och väl. Det andra innebär att man jämställer ett levande väsen med slit och släng produkter, knappast ansvarsfullt eller respektfullt.
#31 - 18 maj 2010 16:48
skaffa guppy/molly/platy så har du nya fiskar 1 gång i månaden utan varesig pengar eller fiskflytt...
#32 - 18 maj 2010 16:58
Eftersom detta kanske är den mest befängda ide jag hört skall jag komma med ett förslag.
Skaffa ett par Parachromis managuensis men se till att du uppgraderar burken till runt 2000 liter eller mer.
Jag garanterar att du aldrig hinner tröttna på dina andra fiskar!

Bosse
#33 - 18 maj 2010 17:21
Eller kör man på årstidsfiskar, då måste man odla nya eller köpa nytt ganska snart.
#34 - 18 maj 2010 18:25
Bort sett från allt annat som fisken utsätts för så, tänk vad mycket större chans det kommer att vara att få sjukdomar, spelar ingen roll hur mycket erfarenhet man har alla råkar ibland ut för en sjukdom som de inte kan rå för. och tänk dig då ett kar som har mer trafik än Paris Hilton, kan nog sluta med medicinering varje månad, då blir det inte lätt att få balans, lulz.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 18 maj 2010 19:19
Eller kör man på årstidsfiskar, då måste man odla nya eller köpa nytt ganska snart.

Fast även dom brukar ofta leva ca dubbelt så länge i akvarium som i naturen;)
#36 - 18 maj 2010 19:22
Fast även dom brukar ofta leva ca dubbelt så länge i akvarium som i naturen;)

Fast inte 10 år iaf! :p
#37 - 18 maj 2010 19:45
Mumin skrev:
låt nu tråden självdö genom att inte svara fler gånger. Låt det här inlägget bli det absolut sista, han driver bara med oss.

som sagt... detta är bara löjligt! helt löjligt!!
#38 - 18 maj 2010 19:56
Vi som lever efter den "normala" samvetsmåttstocken av idag tycker det är befängt eftersom djur lider av det.
Men jag kan tänka mej en del vars enda hinder är att det kostar att byta ut fiskarna.

För nöjes skull skulle jag aldrig göra det....vi vet för mycket nu för att göra det.

Annons