Byta tillverkare på lysrör till JuwelRamp?

#1 - 30 september 2011 19:34
Hej! Undrar om det går att byta tillverkare på rör istället för Juwels egna rör.
Rampen är Juwels egna och det är T5-rör (rååååklena)

Går det eller måste jag byta hela rampen då?

Vilka rör kan ni rekomendera för ett kar på 240l? :)
Hällst rör som är bra och billiga!
#2 - 30 september 2011 19:38
Vad jag har hört så har Juwel egna mått på sina T5-rör, så det är bara de som passar till deras ramper. Lite tråkigt, men "min" butik sa att det var så.

Till mitt Juwel Rio 240 har jag köpt en ramp av märket Glo, med två T5-rör, och då tog sig växterna som bara den, eftersom den har en bra reflektor, och rören är effektivare än T5. Rampen är väldigt smidig, man sätter den på akvariets kant, och kan få upp den en bit, så den inte är i vägen så mycket, den går även att dra ut en bit, ifall den skulle vara kortare än akvariet, men den längden jag köpte passade perfekt på mitt Juwel Rio 240, kan rekommendera den.
#3 - 30 september 2011 19:46
Bästa och mest prisvärda ramp jag haft!

Kör den i mitt 310 och det funkar helt otroligt bra!
#4 - 30 september 2011 19:46
Vad låg priset på för allt? Ramp + lysrör + refelktorer..
Har rampen nått speciellt namn? Så det blir lättare att hitta den,

Hatar verkligen Juwels rampen! Vet inte HUR många gånger rören har råkat ramla i vattnet och kokat vattnet i någon sekund ..
#5 - 30 september 2011 19:48
hagen glo t5. köpte min på cyberzoo.se. Ted som jobbar där är asbra!
#6 - 30 september 2011 19:49
#7 - 30 september 2011 19:51
Ja, Juwels ramper är jag inte förtjust i, originalrampen till just mitt 240-kar blev för varm och började smälta :p Kommer inte ihåg om rampen kostade strax över eller strax under 1000:-
#8 - 30 september 2011 19:53
Finns det några som inte är öppna? (om det är möjligt )

Men går det inte att pussla ihop locket/rampen från Juwel och rören från Glo? Men då borde man kanske be någon teknisk.. ÅH vad Juwel ska krångla -.-
#9 - 30 september 2011 19:55
Animaniac skrev:
Ja, Juwels ramper är jag inte förtjust i

Jo, men de är ju så fina! (åsikt enligt mej) :D

Men finns det inte en channs att nåågot lysrör har samma mått som Juwels?
#10 - 30 september 2011 19:58
Tja, se´n jag köpte Glorampen så har det blivit mycket smidigare, den trillar inte ner i vattnet längre, och täckglasen som jag har lagt på är lättare att få av och på nu.
#11 - 30 september 2011 20:01
'' High-Lite Light units run with unique tubes which fit the full length of the aquarium for maximum illumination.
The High-Lite light unit is 100 cm long and can be equipped with 2 Tubes 895 mm / 45 Watt.
Optional special JUWEL Reflectors will double the light output of the system. Your retailer will gladly assist you in the selection of the right accessories from JUWEL. Please observe our recommendations in the instruction manuals to maintain the light unit, keep it water tight and to obtain the best lighting results.
All High-Lite lighting units are supplied with tubes.

High-Lite Light Unit 100 cm, 2 x 45 W
Measurements: 100 cm
Productcode: 46400 ''

895 mm / 45 Watt är det måtten?
#12 - 30 september 2011 20:04
MsDimitri skrev:
Jo, men de är ju så fina! (åsikt enligt mej) :D

Men finns det inte en channs att nåågot lysrör har samma mått som Juwels?

Joda märkena Sera och Arcadia har t5 lysrör i Juwels storlekar.
#13 - 30 september 2011 20:06
Jag har köpt ett juwel akvarie beganat, iofs 180L. Men där sitter två aquarelle rör. Har hon som haft karet innan bytt något eller varför funkar detta?
#14 - 30 september 2011 20:07
T5 Eller T8?
#15 - 30 september 2011 20:08
Vanish skrev:
Jag har köpt ett juwel akvarie beganat, iofs 180L. Men där sitter två aquarelle rör. Har hon som haft karet innan bytt något eller varför funkar detta?

Det är väl den gamla typen av ramp, med T8-rör antar jag? Till dem kunde man köpa vilket rör som helst, vilken man inte kan till de nya T5-ramperna, vad jag har förstått.
#16 - 30 september 2011 20:11

YES! Nu blir jag lättad, hur är deras rör?
#17 - 30 september 2011 20:14

Går de att få tag i i vanliga zoobutiker? Är de billigare/bättre än Juwels rör? Annars kan man ju lika gärna köra med Juwel.
#18 - 30 september 2011 20:17
Animaniac skrev:
Går de att få tag i i vanliga zoobutiker? Är de billigare/bättre än Juwels rör? Annars kan man ju lika gärna köra med Juwel.

Tror faktist att det inte finns något som är värre än mina Juwelrör.. Växterna har slutat växta (de göds med PMDD och ec ) .
Till och med i mitt första kar där jag bara hade ett fjuttigt aquael-rör växte och frodades växterna!
Jag ser redan skillnad på hur lysrören blir svagare och svagare. Och jag har bara haft igång det i någon månad (med reflektorer)
#19 - 30 september 2011 20:18
Animaniac skrev:
Det är väl den gamla typen av ramp, med T8-rör antar jag? Till dem kunde man köpa vilket rör som helst, vilken man inte kan till de nya T5-ramperna, vad jag har förstått.

Haha måste alltid googla för att se vad jag har för rör :P Men det är dom vanliga ja, alltså T8 rör. Så det låter ju precis som du skriver att det funkar med detta. Tur för mig ;)
#20 - 30 september 2011 20:24
MsDimitri skrev:
YES! Nu blir jag lättad, hur är deras rör?

Har inte testat så vet inte.

Animaniac skrev:

Kanske i välsorterade akvarium affärer. PWSS säljer dom iallafall. Då jag bara bor 2,5mil från deras lager så åker jag dit och handlar allt.
#21 - 30 september 2011 20:32
http://www.pwss.nu/product.php?productid=9770&cat=1709&page=1 Verkar ha exakt samma mått som mina rör!
Är dessa bra?
Hittade också dessa: http://www.pwss.nu/product.php?productid=9788&cat=1709&page=1

Har en fråga till: Om jag nu ska köpa nya rör , borde jag kombinera så att jag har ett sorts rör på det ena och ett annat sorts rör på den andra ''hållaren'' ?
#22 - 30 september 2011 22:37
Här har du en utmärkt tråd utav en otroligt snäll och vacker forummedlem:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138978&highlight=lysr%F6r+juwel

Kort och gott gäller Arcadia (som jag har), Sera (många varianter) och Dennerle (Verkar vara vanligt vid Aquascaping). Om det nu inte tillkommit fler det vill säga.
MsDimitri skrev:
Vad låg priset på för allt? Ramp + lysrör + refelktorer..

Har rampen nått speciellt namn? Så det blir lättare att hitta den,

Hatar verkligen Juwels rampen! Vet inte HUR många gånger rören har råkat ramla i vattnet och kokat vattnet i någon sekund ..

Inte ens jag har lyckats med det mer än en gång, och då sneglade jag på TV:n samtidigt som jag bökade. ;)
#23 - 30 september 2011 22:39
MsDimitri skrev:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=9770&cat=1709&page=1 Verkar ha exakt samma mått som mina rör!

Är dessa bra?

Hittade också dessa: http://www.pwss.nu/product.php?productid=9788&cat=1709&page=1

Har en fråga till: Om jag nu ska köpa nya rör , borde jag kombinera så att jag har ett sorts rör på det ena och ett annat sorts rör på den andra ''hållaren'' ?

Ett blått Sera tillsammans med en Arcadia Plant Pro har fått beröm i tråden jag länkade. Som en bonus är den kombon även lysande (höhö) för växter. :)
#24 - 1 oktober 2011 12:10
Såg att du verkar ha samma mått som mina lysrör! Är det Juwel Rio's 240 ''lock'' du har?
#25 - 1 oktober 2011 12:25
OOOH. nu såg jag att jag läste fel info på Juwels hemsida :o
Det här är mina mått:

120 cm long and 1047 mm / 54 Watt.
#26 - 1 oktober 2011 20:15
MsDimitri skrev:
OOOH. nu såg jag att jag läste fel info på Juwels hemsida :o

Det här är mina mått:

120 cm long and 1047 mm / 54 Watt.

Jag har 45w till Rio 180 men det spelar ingen roll då lysrören finns i båda längderna.
Var bor du? Akvarielagret har Arcadia Plant Pro J5 (Juwel-längd).
#27 - 2 oktober 2011 07:57
Jag bor i Karlstad, så jag är bara begränsad till Arken Zoo , Djurmagazinet och Pets på ilanda.
Mitt första mål blir Djurmagazinet och kollar hur deras lager ser ut. Om de har Arcadia så får jag väl köpa och prova! (:
Minns du vad priset låg på för en ungefär?
#28 - 2 oktober 2011 23:24
Minns tyvärr inte alls men säkert runt 200kr. Arken brukar ha Arcadia inne så de kan nog beställa rören du vill ha.
#29 - 7 oktober 2011 09:17
men är 895mm med stiften eller utan?
Vet jag köp många som ska vara rätt längd men eftersom dom mäter på olika sätt har jag fortfarande bara juwels rör som passar.

Annons