Byta till ytterfilter...

#1 - 10 november 2007 21:45
Tänkte uppgradera mitt inner till ett ytterfilter. Har tittat lite på Tetratec ex 1200. http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1

Har lite frågor då jag bara haft innerfilter och att jag inte varit akvarist så länge...

(Har ett Aquael 205 liter med heltäckande ramp)

1. Ska jag ha 1200 eller 700 liter/h till mitt kar?

2. Får slangarna/rören plats mellan rampen och akvariet?

3. Vad är måtten på själva behållaren? (vill gärna få plats med den under bänken)

4. Kan man sätta strilröret lodrätt eller måste man ha det vågrätt?

5. Finns det nåt annat "munstycke" än strilröret?

6. Ska man ha in och ut på samma sida i karet eller kvittar detta?

Är tacksam för svar på mina frågor och gärna bra/dålig kritik om detta filter.

Tack på förhand !
#2 - 10 november 2007 22:00
Lysmask skrev:
Tänkte uppgradera mitt inner till ett ytterfilter. Har tittat lite på Tetratec ex 1200. http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1

Har lite frågor då jag bara haft innerfilter och att jag inte varit akvarist så länge...

(Har ett Aquael 205 liter med heltäckande ramp)

1. Ska jag ha 1200 eller 700 liter/h till mitt kar?

2. Får slangarna/rören plats mellan rampen och akvariet?

3. Vad är måtten på själva behållaren? (vill gärna få plats med den under bänken)

4. Kan man sätta strilröret lodrätt eller måste man ha det vågrätt?

5. Finns det nåt annat "munstycke" än strilröret?

6. Ska man ha in och ut på samma sida i karet eller kvittar detta?

Är tacksam för svar på mina frågor och gärna bra/dålig kritik om detta filter.

Tack på förhand !

1. Köp 1200. Det har jag samt ett innerfilter för att få ordentlig cirkulation i byttan.

2. Ja inga problem

4. Visst kan du sätta strilröret vertikalt men dock får du kanske brist på cirkulation i ytvattnet vilket kan skapa dålig syresättning. Jag själv kör vertikalt för bra syrespridning samt bra cirkulation på ytvattnet som sedan studsar nedåt genom sidoglasen ner mot botten vilket bottenlevande fiskar så som malar, Botias etc gillar.

5. Ja det följer med 2st alternativ. Ett strilrör och ett silformat munstycke. Själv kör jag utan båda 2 vilket vill säga enbart röret (vinklat) från ytterfiltret vilket ger kraftigare cirkulation.

6. Fiins lite olika teorier om detta beroende på hur strömmarna i karet går. Kör man så att utblåset sitter i övre kant på karet bör man ta in syrefattigt vatten i karet vilket bör finnas i andra änden på botten då det kanske inte är så cirkulerat men det beror helt på hur strömmarna går i ditt kar.
#3 - 10 november 2007 22:16
rick skrev:
1. Köp 1200. Det har jag samt ett innerfilter för att få ordentlig cirkulation i byttan.

2. Ja inga problem

4. Visst kan du sätta strilröret vertikalt men dock får du kanske brist på cirkulation i ytvattnet vilket kan skapa dålig syresättning. Jag själv kör vertikalt för bra syrespridning samt bra cirkulation på ytvattnet som sedan studsar nedåt genom sidoglasen ner mot botten vilket bottenlevande fiskar så som malar, Botias etc gillar.

5. Ja det följer med 2st alternativ. Ett strilrör och ett silformat munstycke. Själv kör jag utan båda 2 vilket vill säga enbart röret (vinklat) från ytterfiltret vilket ger kraftigare cirkulation.

6. Fiins lite olika teorier om detta beroende på hur strömmarna i karet går. Kör man så att utblåset sitter i övre kant på karet bör man ta in syrefattigt vatten i karet vilket bör finnas i andra änden på botten då det kanske inte är så cirkulerat men det beror helt på hur strömmarna går i ditt kar.

Då är det 1200 som gäller. Vad tycker du annars om detta filter? Knepigt att sätta ihop, starta och rengöra. Hur är det med tystheten?

Du har inte måtten på behållaren?

Tänkte sätta den vertikalt då man döljer lite av den? Det andra munstycket, hur ser det ut? Som en sil man kan ha på vattenkannan?

Vid närmare eftertanke, är det inte bättre att sätta intaget på samma sida? Då får man väl lite mer rörelse på vattnet? Så det inte är nåt som står stilla... Bara en tanke...
#4 - 10 november 2007 22:26
Lysmask skrev:
Då är det 1200 som gäller. Vad tycker du annars om detta filter? Knepigt att sätta ihop, starta och rengöra. Hur är det med tystheten?

Du har inte måtten på behållaren?

Tänkte sätta den vertikalt då man döljer lite av den? Det andra munstycket, hur ser det ut? Som en sil man kan ha på vattenkannan?

Vid närmare eftertanke, är det inte bättre att sätta intaget på samma sida? Då får man väl lite mer rörelse på vattnet? Så det inte är nåt som står stilla... Bara en tanke...

Tyvärr har jag ej måtten då jag ej kör detta filter längre.

Nej inte direkt som en sil du sätter på vattenkran utan mer som en tratt. Men som sagt beror helt på användningsområdet. Vill du ha stor spridning kör med strirör. Vill du ha en kompakt stråle men ganska koncenterad cirkulation kör utan eller mittemellan kör med trattmunstycket.

Som sagt är det beroende hur strömmarna i karet går. Jag har 4 kar varav 3 med ytterfilter där jag kör insuget i motsatt sida mot utblåset. Detta är för att få en genomströmmande cirkulation genom hela karet.
#5 - 11 november 2007 10:00
Tack för svaren!

Någon som har måtten på behållaren så jag vet om den får plats? Och någon som vet om ljudnivån?

Har kanske någon gång tänkt att köpa en lite "finare" bakgrund. Då funderar jag på lite hur man gör med filtret... Bara sätter man 2 raster för in och ut och drar slangarna dit eller hur gör man? Måste man silicona fast bakgrunden på bakrutan? Har nämligen ett aquael kar och dem har en "glaslist" längs med baksidan, Kan man inte bara sätta silicon på denna och sedan sticka ner den i sanden?
#6 - 12 november 2007 20:58
Någon som har koll på måtten? Eller me bakgrundsfrågorna?
#7 - 13 november 2007 21:09
Kom igen nu... Någon måste väl ha detta filter så man kan mäta...?
#8 - 13 november 2007 21:26
Jag har inte måtten på det men jag vågar lova att den får plats i bänken iafall du har aquaels bänk! 1200.an måste du ha för 700.an pumpar inte mer än 200L/tim när det gått ett par veckor! jag har tetratec, aquael unimax och fluval och med facit i handen så är aquael det bästa av dem!

Annons