Byta till TMG? (Behöver coachning...)

#1 - 9 juni 2005 11:14
Hej!

Har tidigare postat en tråd om mitt ca 2 v gamla 54L akvarium som reda nu börjat "inredas" med trådalger här och där.

Jag har 10 st koppartetror sedan förra torsdagen och har kört med gödningsmedlet JBL Ferropol med järn (enligt etiketten på flaskan) från början i stort sett. Belysningstid är 12 tim/dag.

Nu börjar jag fundera på om jag skall gå över till TMG istället och undrar om det innehåller "mindre" järn och på så sätt inte triggar trådalgerna på samma sätt som järnrik gödning gör (om jag uppfattat det rätt)?

Just nu är det inte trådalger i hela karet så det har alltså inte gått över styr. Orsaken till algerna tror jag också har att göra med att karet är såpass nystartat efter tidigare svar och läsning här på forumet.

Innan algerna tar över helt... Bör jag byta till TMG eller skall jag köra på med mitt Ferropol och invänta balansen i karet?

Behöver lite "personlig coachning" och vägledning i detta beslut :)

Mvh
Mikael
#2 - 9 juni 2005 11:25
Det är alltid bra att göda med något man vet vad det innehåller exakt. JBL Ferropol innehåller *förmodligen* mest järn och det ligger ganska långt ner på önskelistan hos växter varpå det inte används i speciellt hög grad - speciellt om man inte använder CO2.

De flesta alger går igång på ostabila vattenvärden pga att bottnen och filtret inte är inkörda och nitrifikationen inte är som den ska varpå det blir små ammoniumspikar som alger triggas av.

Alger är dessutom fenomenala på att utnyttja bikarbonat vid hög intensitet vilket gör att dom får ett stort övertag över växter.

Man kan inte säga att TMG är mer välskruvat än Ferropol, men man kan säga att TMG garanterat är välskruvat och innehåller rimliga mängder järn iförhållande till dom andra mikroämnena. Tillsammans med KNO3 och KH2PO4 och CO2 får växterna då precis det dom vill ha.

Enbart TMG leder ofta till trådalger eftersom folk överdoserar i tron om att det ska växa bättre ju mer TMG man häller ner, när det egentligen är så att man måste dosera med tanke på hur mycket av det mest begränsande näringsämnen (kol) växten har tillgång till.

I ett akvarium utan extra CO2 måste man dosera typ 10 ggr mindre jämfört med ett CO2-berikat kar eftersom tillgången på kol är det som sätter tillväxthastighetsgränsen - inte mikrogödningen.
#3 - 9 juni 2005 11:26
De flesta av oss här på forumet som har växtakvarier kör ju TMG eller PMDD + kväve + fosfat (och CO2). Det finns fullt tillräckligt med järn i dessa blandningar.

Sen är det inte säkert att det enbart beror på järnet, att du får trådalger. Läs i Växter o Alger, så har du otaliga diskussioner om detta.
#4 - 9 juni 2005 11:54
Tycker du absolut inte ska byta till TMG! Jag hade i ytterst lite mängd i mitt 112l. Trådalger på en gång!

Kör istället på PMDD! Billigt, enkel dosering och mer kvalité!
#5 - 9 juni 2005 12:50
TMG är för många en del av PMDD. Dom kombinerar TMG med KNO3 och KH2PO4 för att få en helhetsgödning med extremt hög kvalitet.

Att du fick trådalger med TMG är inte pga TMG i sig utan för att du inte inte kombinerade den med KNO3 och KH2PO4.
#6 - 9 juni 2005 16:24
Själv kör jag utan CO2 och göder med TMG plus en lösning med Santa Maria salpeter inköpt på ICA.

TMG doserar jag en standarddos med 1ml per liter vatten akvarium varje vecka, d.v.s. 200 liters akvarium = 20ml TMG. Jag doserar alltid TMG i samband med det veckovisa 30 procentiga vattenbytet.

Salpeterlösningen består av en 30g Santa Maria salpeter påse inköpt på ICA blandad med en halvliter vatten, sen doserar jag 1ml av den lösningen per liter vatten varje vecka, d.v.s. 200 liters akvarium = 20ml salpeterlösning. Anledningen till salpeterlösningen är bara att det är enkelt genom att den finns att köpa på vanliga matvaruaffärer och man behöver inte beställa andra preparat med mystiska kemiska betäckningar. Santa Maria's salpeter innehåller Natriumnitrat(E251) om jag minns rätt så motsvarar detta "nästan" KNO3 som tidigare inlägg i tråden hänvisar till.

Jag kan inte påstå att jag jämt har supergröna frodande växter, men det växer ändå en del så man får rensa bort ordentligt med växter 1 gång i månaden och ibland oftare. Jag har inte haft några algproblem med denna gödningskombination förutom då jag under en tid hade problem med grön yta på akvariet, men det tror jag inte berodde på gödningen utan på några andra omständigheter. När jag bara körde med TMG under en tid från början hade jag problem med att vissa växter gulnade, t.e.x. cabomba.

Jag tror det övriga inlägg i tråden refererar till är att föredra framför min salpeterlösning, men vill man slippa beställa preparat med mystiska kemiska betäckningar så kanske denna variant kan vara en lösning.
#7 - 9 juni 2005 16:45
Hej!

Tusen tack för alla kloka och intressanta svar! :)

Jag har nu rensat lite trådalger sen jag kom hem från jobbet och kan väl inte säga att jag har "jätteproblem" än. Men som sagt... jag tar en sak i sänder här och nu kom algerna som jag koncentrerar mig på. ;) Jag har "svarta" avlagringar på vissa blad men när jag skrapar på dem så är det grönt under så det är antagligen också de angripna nu av algerna. Såg även tendens till lite "grönt" på bottensubstratet som är 2-3 mm Engelsk sjösten.

Jag skall se vad jag kan göra men jag kommer att börja med ett vattenbyte (30%) och mer noggrann rensning av algerna till helgen och sen får vi se vad som händer.

Finns det fler tankar kring mitt problem jag beskrev tidigare så posta gärna det :) Alla möjliga tips och tankar är intressanta att läsa.

Tusen tack!

Mvh
Mikael
#8 - 11 juni 2005 14:57
Hej!

Nu har jag gjort ett stort vattenbyte (ca 50%) och rensat karet från de trådalger jag kunde få tag på. Det har dock växt lite till nu och det finns ännu kvar lite i karet.

Jag har även idag köpt en litet Ancistrus och hoppas den skall hjälpa mig lite i att hålla karet rent från ökad tillväxt iallafall med tiden...

Dessutom så köpte jag en liten flaska TMG som jag tänkte använda istället för Ferropolen som jag nu låter stå tillsvidare.

Min fråga är: Jag har nu efter vattenbytet inte tillsatt någon TMG (eller annan gödning för den delen). Skall jag göra det trots allt att jag har alger som verkar gilla "överskottet" på min tidigare Ferropol? Skall jag kort och gott börja med TMG:n direkt eller skall jag "vänta ut" lite?

Mvh
Mikael
#9 - 11 juni 2005 17:05
Min fråga är: Jag har nu efter vattenbytet inte tillsatt någon TMG (eller annan gödning för den delen). Skall jag göra det trots allt att jag har alger som verkar gilla "överskottet" på min tidigare Ferropol? Skall jag kort och gott börja med TMG:n direkt eller skall jag "vänta ut" lite?
Jag ser ingen anledning att vänta. Algerna kommer alltid ha näring i överflöd till skillnad från växterna. Dosera så växterna trivs så surar algerna till när karet blir stabilt och växterna växer.

Annons